کد خبر: ۱۶۹۳۶۰
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۴/۱

آثار مثبت عرضه سیمان در بورس کالا از زبان دبیر انجمن صنفی

آثار مثبت عرضه سیمان در بورس کالا از زبان دبیر انجمن صنفی

دبیر انجمن صنفی سیمان با اشاره به آثار مثبت بورسی شدن این محصول گفت: با پذیرش های جدید و عرضه تدریجی کل محصولات در بورس کالا، قیمت‌گذاری دستوری حذف و بازار به تعادل می رسد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه بورسی شدن سیمان آثار و پیامدهای بسیار مثبتی به همراه دارد، گفت: با توجه به سرعت گرفتن پذیرش شرکت ها و عرضه ها در بورس کالا و خروج این صنعت از شمول قیمت گذاری دستوری، آثار مثبت بزودی بر روند بازار و صنعت نمایان خواهد شد.

وی افزود: قیمت‌گذاری دستوری آثار و تبعات منفی به همراه دارد و حذف آن مزایایی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان خواهد داشت. تولیدکنندگان طبق طرح‌های توجیهی، اقدام به دریافت وام و تأمین مالی برای ادامه یا توسعه فعالیت‌ها می‌کنند و وقتی قیمت سیمان در بازار شفاف بورس کالا، کشف شود برای افزایش تولید و بروزرسانی خطوط تولید، انگیزه و منابع به دست می‌آورند. با تعادل بازار، مصرف‌کنندگان هم می توانند محصول را با قیمت منطقی، تأمین کنند.

این مقام صنفی ادامه داد: طی سال‌های گذشته همواره رشد قیمت سیمان در مقایسه با محصولات مشابهی مانند مصالح ساختمانی، فولاد و... از نرخ تورم جاری کمتر بود. نسبت قیمت سیمان به فولاد در بازارهای جهانی یک‌ به‌ هفت اما در ایران یک به ۵۰ است.

شیخان گفت: در شرایط تحریمی، تأمین قطعات یدکی این صنعت بسیار مشکل شده و در صورت تداوم این وضعیت، مشکلات افزایش خواهد یافت. به طوری که طی سال‌های اخیر، برخی شرکت ها تغییر کاربری داده اند. با توجه به اینکه سیمان به‌ تازگی وارد بورس کالا شده، برطرف شدن تمام مشکلات زمان‌بر است اما به‌طور قطع بورسی شدن این محصول آثار و پیامدهای بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ