کد خبر: ۱۶۹۳۶۶
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۴/۱

نکاتی درباره رویه جدید EPS برای ۵ صنعت / استفاده از تحلیل گران و جریمه سنگین
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد:

نکاتی درباره رویه جدید EPS برای ۵ صنعت / استفاده از تحلیل گران و جریمه سنگین

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام دلایل تغییرات سال های اخیر در EPS اعلامی شرکتها ، نکاتی درباره رویه جدید برای ۵ صنعت تولیدی و تاکید به استفاده از تحلیل گران مطرح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن انصاری مهیاری درباره ابلاغیه مهم امروز سازمان بورس و رویه جدید افشای پیش بینی EPS شرکت های 5 صنعت تولیدی حاضر در بورس و فرابورس که از 20 تیر در گزارش های مالی مربوط به سال مالی ۱۴۰۰ اجرا می شود به سنا، اعلام کرد : شرکت های ثبت شده نزد سازمان موظفند اطلاعات میان دوره ای و سالیانه را برای اطلاع سهامداران منتشر کنند. در این راستا با توجه به قانون بازار اوراق بهادار، وظیفه سازمان بورس صحت سنجی این اطلاعات است که در این میان از عمده ترین وظایف مدیریت نظارت بر ناشران، بررسی درستی این اطلاعات است.

دلایل تغییرات در EPS اعلامی شرکت ها 

تا پیش از سال ۹۴ ، اطلاعات پیش بینی سود و زیان ( EPS ) شرکت ها به سازمان بورس ارسال می شد و کارشناسان واحد مدیریت نظارت بر ناشران، پس از بررسی اطلاعات ، گزارش ها را با انتشار در سامانه کدال به اطلاع عموم سهامداران می رساندند  اما از تیر ۹۴ این روش تغییر کرد و اطلاعات توسط  ناشران ، مستقیما" بر روی سامانه کدال قرار می گرفت.

از دی ۹۶ و طبق دستورالعمل جدید سازمان بورس، افشای اطلاعات EPS ، اختیاری و همراه با ارایه گزارش تفسیری شد و ناشران دیگر الزامی به انتشار گزارش پیش بینی سود نداشتند.

این تصمیم به دلیل موارد متعددی مانند کاهش نقدشوندگی ناشی از توقف های طولانی مدت نمادها برای ارایه پیش بینی سود، تغییرات مکرر مفروضات پیش بینی ها ، تجربیات بین المللی و عدم الزام به ارایه پیش بینی عملکرد از سوی بسیاری از کشورها، بی توجهی اکثر سرمایه گذاران به تحلیل ها و توجه صرف به پیش بینی اعلامی ناشر و نگاه محتاطانه بسیاری از ناشران به پیش بینی سود و زیان بود که موجب شد نهاد ناظر اقدام به حذف اجبار برای انتشار این پیش بینی ها کند.

در این میان تجربه سه ساله انتشار گزارش تفسیری به جای گزارش پیش بینی سود و زیان، برخی آسیب های این تصمیم را نمایان کرد. از سوی دیگر با توسعه بازار سرمایه، تعداد ناشران به بیش از ۷۰۰ شرکت رسید و فقط در سال گذشته بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار سهامدار جدید وارد شدند. در این شرایط ، نیاز بازار به ارایه اطلاعات EPS ناشران، بیش از پیش احساس شد.

نکاتی درباره رویه جدید اعلام EPS برای ۵ صنعت تولیدی

با توجه به اینکه ارایه اطلاعات گزارش تفسیری مدیریت از قابلیت اتکای بالایی برخوردار است و ارایه گزارش اطلاعات EPS ، ارزش پیش بینی کنندگی بالایی دارد، بنابراین در رویکرد جدید، انتشار همزمان گزارش تفسیری مدیریت همراه با مفروضات پیش بینی صورت سود و زیان برای ۵ صنعت تولیدی بورسی و فرابورسی در قالب جداول "خلاصه اطلاعات گزارش تفسیری" طبق مصوبه ۱۹ خرداد سال جاری هیات مدیره سازمان الزامی شده اما برای شرکت های درج شده در بازار پایه فرابورس الزامی نیست .

این مصوبه با هدف افزایش کیفیت اطلاعات ارائه شده توسط ناشران بوده و بر انتشار مفروضات سود و زیان بودجه پیش بینی شده شرکت های تولیدی به همراه صورت های مالی و گزارش های تفسیری مدیریت تاکید دارد. به گونه ای که کلیه مفروضات و برنامه های آتی زیربنای پیش بینی سود هر سهم باید در قالب بخشی از گزارشات تفسیری مدیریت ارائه شود.

همچنین با توجه به اینکه ارائه پیش بینی سود هر سهم در چند سناریو مورد تاکید نهاد ناظر قرار دارد، ارائه جداول تحلیل حساسیت سود و زیان به ازای هر سهم در فصل "نتایج عملیات و چشم اندازها" گزارش تفسیری مدیریت (فایل ضمیمه همراه صورت های مالی میان دوره ای و سالانه) برای صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای و صنعت سیمان، آهک و گچ الزامی شده است.

تاکید به استفاده از دانش تحلیل گران

در رویکرد جدید ، تاکید نهاد ناظر به استفاده از دانش فنی و تخصصی تحلیل گران بازار نظیر شرکت های مشاور سرمایه گذاری و ارزشگذاری سهام و همچنین مدیران صندوق های سرمایه گذاری و سایر تحلیلگران است. به گونه ای که علاوه بر ارایه پیش بینی EPS  هر سهم توسط ناشران دسترسی های لازم در اختیار این تحلیل گران نیز قرار خواهد گرفت تا با توجه به ارائه کلیه مفروضات و برنامه های آتی زیربنای EPS ، پیش بینی سود و زیان هر سهم برآوردی خود را به صورت مقایسه ای با اطلاعات منتشره توسط ناشران ارائه کنند.

سعی بر این است به مرور زمان ، ضمن رتبه بندی کیفیت افشای اطلاعات توسط ناشران، درصد خطای پیش بینی ها توسط تحلیلگران سنجیده و اطلاع رسانی شود تا فعالان بازار ضمن بررسی اطلاعات منتشره از وضعیت تاریخی کیفیت افشای اطلاعات ناشران و درصد خطا و دقت تحلیلگران در خصوص EPS مطلع شوند. همچنین در صورت وقوع هرگونه تغییرات غیرموجه با اهمیت در پیش EPS یا در مفروضات زیربنای پیش بینی ،جرایم تخلفاتی سنگینی برای ناشرانی که ملزم به ارائه پیش بینی هستند در نظر گرفته می­ شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ