کد خبر: ۱۷۲۲۰۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۴/۲۵

عملکرد و دستاوردهای
توسط مدیرعامل اعلام شد:

عملکرد و دستاوردهای "ذوب" + برنامه انتقال نماد به بورس و برآورد سود ۶۰ ریالی

مدیرعامل ذوب آهن با ارائه عملکرد و اهم دستاوردها در سال ۹۹ از عمده ترین چالش ها، خروج از زیان انباشته پس از یک دهه، پیش بینی سود ۶۰ ریالی و مهمترین برنامه ها از جمله انتقال نماد به بورس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن در مجمع سالانه با ارائه گزارش هیات‌مدیره مربوط به سال مالی منتهی به اسفند 99 گفت : سال گذشته، خاص و ویژه به لحاظ شیوع ویروس کرونا و محدودیت صادرات و واردات مواد اولیه برای تمام کشورها بود اما با این وجود طی سال های 98 و 99 رشد 4 و 5 درصدی در تولید وجود داشت.

دستاوردهای مهم در سال 99

وی با اشاره به دستاوردهای مهم شرکت افزود: دریافت گواهینامه استاندارد ملی ایران برای تولید ریل ملی، رکورد تولید ریل به میزان 58 هزار تن با افزایش 282 درصدی نسبت به سال 98 ، طراحی و تولید سوزن ریل 60E1A1 ،  طراحی و تولید ریل معدن R18 در نورد 650 ، پذیرش ریل ملی در بورس کالا ، انعقاد نخستین قرارداد صادرات ریل و بکارگیری ریل در 6 محور راه آهن، تملک معادن زغال‌سنگ سوادکوه، تکمیل مرحله نخست پروژه انتقال پساب فولاد شهر، طراحی و ساخت و نصب درهای قابل انعطاف باطری 3 کک‌سازی در مسیر صنعت سبز، دستیابی به دانش فنی طراحی نسوز بدنه کوره بلند برای نخستین بار در داخل، افزایش 4 هزار میلیارد تومانی حد اعتباری در بانک‌ها از جمله دستاوردها در سال 99 بود.

تولید ریل آغاز تولید محصولات با ارزش افزوده بالا

این مقام مسئول با اشاره به سهم 10 درصدی ذوب آهن در تولید فولاد و مشابه 75 درصد سایر فولادسازان دنیاست، ادامه داد: روش سایر تولیدکنندگان فولاد مشابه 5 درصد تولیدکنندگان فولادی دنیا با گاز است. بنابراین ذوب آهن برای ماندن در گوی رقابت، استراتژی تنوع بخشی به تولیدات را در پیش گرفته است که تولید ریل، آغاز تولید محصولات با ارزش افزوده بالا بود و به دنبال آن محصولات دیگر همچون کلاف های صنعتی، تکمیل سبد ورق سازه های فولادی، طراحی و تولید تیرآهن نیمه سبک و .... در دستور تولید قرار گرفت.

یزدی زاده درخصوص تنوع بخشی محصولات در نورد 650 توضیح داد: همواره ذوب آهن در نورد 650 با ظرفیت مازاد مواجه بود که با ورود ریل به این کارگاه، ظرفیت خالی را پر کرد و این موجب تکمیل ظرفیت ، تنوع بخشی محصولات و کاهش ضایعات تولیدات شد. کمبود مواد اولیه و لزوم تولید محصولات با ارزش افزوده بالا یکی از چالش ها است. توسعه تیرآهن بال پهن ضرورت دارد البته بیشترین حاشیه سود به ترتیب مربوط به تولید ریل، کلاف، آرک، تیرآهن و میلگرد ساده است.

بازسازی کوره بلند شماره یک

وی با اشاره به بازسازی کوره بلند شماره یک بعد از پنج سال توقف با اتکا به توان داخلی و بومی سازی گفت: این رویداد موجب افزایش ظرفیت تولید به میزان 800 هزار تن در سال و کاهش ریسک تولید شد.

رشد 245 درصدی سودآوری شرکت های تابعه

مدیرعامل ذوب آهن درخصوص وضعیت درآمد و سود عنوان کرد: سال گذشته سود به ۱.۵ هزار میلیارد تومان رسید که دلایل افزایش میزان درآمد و سود ناشی از تمرکز بر تولید ، فروش محصولات صنعتی و محصولات با ارزش افزوده بالاتر، تمرکز بر صادرات به دلیل ارزش افزوده بالاتر، افزایش تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها است. همچنین رشد 245 درصدی سودآوری شرکت های تابعه نسبت به سال 98 رقم خورد.

خروج از زیان انباشته، پیش بینی سود 60 ریالی هر سهم

یزدی زاده با اشاره به خروج از زیان انباشته گفت: ذوب آهن طی یک دهه برای نخستین بار در سال 99 به این نقطه رسید تا سود بین سهامداران توزیع کند. سال گذشته میزان سود 500 میلیارد تومان پیش بینی شده بودیم اما به 974 میلیارد تومان سود قابل توزیع دست یافت. شرکت طی 4 سال گذشته از 2 هزار ميليارد تومان زیان به سود هزار میلیارد تومانی قابل تخصیص رسید. با توجه به عملکرد سه ماه سال جاری احتمالآ فروش بیش از 30 هزار میلیارد تومانی دست یافتنی است و سود خالص به 60 برای هر سهم می‌رسد.

پروژه تزریق پودر زغال و دلایل تاخیر پروژه

وی درباره پروژه تزریق پودر زغال در کاهش مصرف کک گفت: کاهش هزینه های ارز ناشی از واردات کک، کاهش وابستگی به کک با توجه به محدود بودن ذخایر زغال، افزایش بهره وری کوره بلند از جمله دلایل تاکید بر اجرای این پروژه است. عدم استفاده از کارشناسان و شرکت های خارجی به دلیل تحریم، عدم امکان بازدید و طی دوره های آموزشی نیروها در کشورهای دارای این تجهیزات، عدم وجود تجربه بهره برداری از این پروژه، عدم امکان تثبیت شرایط کاری در کوره بلندها به دلیل برخی مشکلات در تامین مواد اولیه باکیفیت و کم آبی از جمله دلایل تاخیر است.

این مقام مسئول درخصوص عمده ترین چالش ها توضیح داد: خشکسالی، کمبود آب، عدم پایداری تامین مواد آهن‌ دار، قرار گرفتن ذوب آهن در فهرست تحریم، پایین بودن سرمایه در گردش، شیوع کرونا، ظرفیت پایین تولید زغال ایران، تغییرات مداوم قیمت نهاده‌های تولید، عدم بهره‌مندی نیروگاه‌های شرکت از گاز از جمله اصلی‌ترین چالش‌ها بشمار می رود.

برنامه های مهم در سال جاری

به گفته یزدی زاده، تغییر رژیم کوره بلند به سمت سایر مواد آهن دار، خرید برق از بورس انرژی، افزایش تولید، کاهش مصرف کک، تملک معادن سنگ‌آهن، تکمیل پروژه‌های تامین آب، تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر، اصلاح قراردادهای خرید، افزایش موجودی مواد اولیه، تداوم صادرات محصولات به 22 کشور با وجود قرار گرفتن در فهرست تحریم، انتقال نماد از فرابورس به بورس، مدیریت هزینه‌ها با اصلاح نرم‌های مصرف، تداوم پروژه های تصفیه پساب، تعیین تکلیف قطعی مطالبات سازمان تامین اجتماعی، تسکیل کنسرسیویم و کلنگ زنی واحد تولید ورق های الکتریکی به ارزش 415 میلیون یورو از جمله برنامه‌ها در سال 1400 است.

وی افزود: تا 6 ماه آینده تجدید ارزیابی شرکت زغالسنگ البرز شرقی تعیین تکلیف خواهد شد و این شرکت از زیان انباشته خارج ‌می‌شود. برنامه شناسایی و فروش املاک مازاد نیز با رعایت صرفه و صلاح شرکت و ایجاد نقدینگی همچنان ادامه دارد .

یزدی زاده درخصوص میزان تولید محصولات در سه ماه نخست سال جاری گفت: در این مدت تولید چدن 12 درصد، شمش 3 درصد و در محصول اصلی یک درصد رشد داشته. بطور قطع اگر سال جاری ذوب آهن محدویت های آبی نداشت، تولید محصولات دست کم 50 هزار تن بیشتر بود. یکی از عوامل اثرگذار بر تولید ذوب آهن، عدم تامین 1.75 میلیون تنی سنگ‌ آهن که تغییرات پیاپی در وزارت صنعت در سال قبل یکی از عوامل اصلی آن بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ