کد خبر: ۱۷۲۲۷۷
۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۴/۲۷

۱۰ فرآورده لبنی با تایید قیمت جدید شیر ۵۷ درصد گران می شود / اثر مثبت بر سهام
دبیر انجمن صنایع لبنی:

۱۰ فرآورده لبنی با تایید قیمت جدید شیر ۵۷ درصد گران می شود / اثر مثبت بر سهام

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: در صورت تایید قیمت۶۴۰۰ تومانی شیر در ستاد تنظیم بازار ، نرخ ۱۰ فرآورده ، ۵۷ درصد گران شده و بر سهام شرکت های بورسی اثر مثبتی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا باکری درخصوص افزایش قیمت شیر خام که در انتظار تایید ستاد تنظیم بازار است به سنا گفت: دامداران از مدت ها قبل درخواست افزایش قیمت شیرخام را به سازمان حمایت تحویل دادند که در نهایت قیمت مورد محاسبه قرار گرفت و عددی تعیین شد. قیمت خرید تضمینی بر پایه رقم پیشنهادی سازمان حمایت اعلام شده و شورای قیمت گذاری قانوناً نمی تواند نرخی را برای کالاهای معاملاتی در بازار تعیین کند.زیرا اختیار این تصمیم برعهده ستاد تنظیم بازار است.

وی افزود: رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، عضو شورای قیمت گذاری کالاهای کشاورزی است. بنابراین قیمت شیرخام در این شورا به رقم ۶۴۰۰ تومان مصوب شد و وزارت جهاد کشاورزی هم این قیمت را به عنوان نرخ خرید تضمینی دولت به سازمان تعاون روستایی ابلاغ و ارسال می کند. این اقدام بدین معنا است که اگر در بازار معاملات شیرخام بین خریدران و فروشندگان در هر کیلو کمتر از ۶۴۰۰ تومان انجام شود سازمان تعاون روستایی مکلف است شیر را ۶۴۰۰ تومان خریداری کند.

این فعال صنایع لبنی با بیان اینکه این قیمت هنوز در ستاد تنظیم بازار تصویب نشده تا براساس آن قیمت فرآورده‌های لبنی اصلاح شود، ادامه داد: چنانچه مبلغ ۶۴۰۰ تومان در ستاد تنظیم بازار مصوب شود متناسب با آن نرخ ۱۰ قلم از فرآورده های لبنی با افزایش ۵۷ درصدی قیمت ها همراه می شود. با توجه به اینکه رییس جمهور اعلام کرده در پایان خدمت وی هیچ مصوبه ای برای افزایش قیمتی ابلاغ نشود فعلاً افزایش قیمت شیر خام در ستاد تنظیم بازار مصوب نشده و به ارگان های مربوطه هم ابلاغ نشده است. تا زمانی که افزایش نرخ شیر خام در ستاد تنظیم بازار مصوب نشود نمی توان افزایش قیمت محصولات لبنی را به مرحله اجرا رساند.

باکری با بیان اینکه اختیارات قانون انتزاع ۲۲ تیر ماه از وزارت صنعت به وزارت جهاد کشاورزی داده شده اما همچنان باید رییس جمهور افزایش قیمت را به وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ کند، تصریح کرد: اگر رییس جمهور اختیارات تنظیم بازار کالاهای کشاورزی را براساس قانون انتزاع که در دو سال اخیر در اختیار وزارت صنعت قرار گرفته بود به وزارت جهاد کشاورزی بازگرداند در آن زمان افزایش قیمت در وزارت جهاد کشاورزی تصویب و ابلاغ خواهد شد اما اکنون افزایش قیمت در بنگاه های اقتصادی اعم از کشاورزی و صنایع لبنی در حالتی از بلاتکلیفی قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: اکنون باید قیمت شیرخام بین ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان باشد اما قیمت هایی که فرآورده های لبنی بر اساس آن در بازار عرضه می شود با شیر خام ۴۱۵۰ تومان و مصوب یکم آذر سال ۹۹ است. باید تفاوت قیمت ۲۲۵۰ تومان در هر کیلو شیرخام را به اضافه هزینه های سربار مانند هزینه انرژی و حمل و نقل به قیمت محصول لبنی اعمال کنند. افزایش قیمت محصولات زمینه رشد درآمد کارخانه ها را فراهم می کند که این امر به مراتب بطور حتم اثر مثبتی بر ارزش سهام شرکت های بورسی خواهد گذاشت. در کنار این اتفاق اگر ارز تخصیصی به نهاده های دامی که با قیمت ۴۲۰۰ تومان است افزایش پیدا کند قطعا ارزش سهام بورسی را با رشد قابل ملاحظه ای همراه می کند.

دبیر انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه فعلا به نهاده های دامی برای کنترل قیمت ها، دلار ۴۲۰۰ تومانی داده می شود اما اگر دیگر این ارز تخصیص پیدا نکند اثر را بر قیمت شیر خام می گذارد و نهاده های دامی با دلار ۲۳ هزار تومانی محاسبه می شوند، گفت: این اتفاق باعث می شود درآمد شرکت های لبنی براساس نرخ ارز آزاد تنظیم شود. بنابراین اثر را بر ارزش سهام خواهد گذاشت.

باکری به قیمت گذاری دستوری بر کالاهای لبنی اشاره کرد و توضیح داد: با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی و تک نرخی شدن قیمت ارز، نرخ ۱۰ قلم از کالاهای لبنی از مقوله دستوری بودن خارج می شود و از آن زمان دیگر قیمت ها در بازار براساس عرضه و تقاضا تعیین خواهند شد. بیش از ۱۰ سال است با حضور در جلسات مختلف و از طریق مکاتبات از مضرات قیمت گذاری دستوری و آسیب هایی که به تولیدکننده و مصرف کننده  وارد می شود صحبت شده و همچنان حذف قیمت گذاری دستوری دنبال می شود.


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ