کد خبر: ۱۷۲۷۲۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۵/۱۲

نحوه سهامداری بانک المستقبل و تکذیب ادعای پولشویی ۱۲ بانک بورسی و دولتی
بانک مرکزی اعلام کرد:

نحوه سهامداری بانک المستقبل و تکذیب ادعای پولشویی ۱۲ بانک بورسی و دولتی

بانک مرکزی با اعلام توضیح درباره تاسیس بانک المستقبل با ترکیب سهامداری بانک های ایرانی و بحرینی ، اتهام پولشویی ۱۲ بانک بورسی و دولتی را تکذیب کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی ضمن تکذیب اتهام پولشویی بانک‌های ایرانی در بحرین اعلام کرد: بانک المستقبل (فیوچر) در سال ۲۰۰۴ با استقبال دولت بحرین از سرمایه‌گذاران ایرانی و با سهامداری برخی بانک‌های ایرانی و بحرینی در بحرین تأسیس شد و همواره تمام عملیات و معاملات بانکی آن تحت نظارت مستقیم و برخط مأموران نظارتی و تطبیق بانک مرکزی بحرین قرار داشت و نه تنها گزارشی از اقدام خلاف مقررات صادر نشد،بلکه به دلیل پیشگامی در پیروی از استانداردهای پیشرفته نظارتی و احتیاطی در بحرین در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به عنوان بانک نمونه در بحرین معرفی شد.

براین اساس در حمایت از قطع روابط سیاسی عربستان و ایران، بانک فیوچر به طور ناگهانی توسط بانک مرکزی بحرین تصرف و مدیران ایرانی آن از بحرین اخراج و بانک تحت سرپرستی بانک مرکزی بحرین قرار گرفت و در نتیجه از سهامداران ایرانی سلب مالکیت شد.

حدود پنج‌سال بعد از تصرف و سلب مالکیت از طریق اخبار انتشار یافته در برخی رسانه‌ها مشخص شد، دولت بحرین مبادرت به طرح اتهام پولشویی توسط بانک فیوچر در دادگاه‌ کرده است.

این اقدام سیاسی، بدون رعایت حداقلی ضوابط دادرسی عادلانه از جمله لزوم ابلاغ اتهام، تعیین مرجع رسیدگی، رعایت حق دفاع و توجه به مصونیت قضایی و اجرایی بانک مرکزی، آغاز و ظاهراً رسیدگی‌های کیفری، منجر به صدور رأی محکومیت شده است تا سلب مالکیت و تصرف اموال و دارایی اشخاص ایرانی در بحرین از وجاهت حقوقی برخوردار شود.

درحالی که بانک مرکزی ایران، تاکنون هیچ ابلاغیه یا اخطاریه‌ای از شروع رسیدگی قضایی دادگاه‌های داخلی بحرین به اتهامات مطروحه را دریافت نکرده و در عین حال، هرگونه اقدام دولت و دستگاه قضایی بحرین علیه بانک مرکزی ایران را که از مصونیت قضایی و اجرایی برخوردار است،مغایر با موازین و قواعد حقوق بین‌الملل می‌داند.

در صورت صحت اخبار منتشره مبنی بر محکومیت این بانک و سایر بانک‌های ایرانی در بحرین ، صدور آرای احتمالی، بی‌ارزش‌ است و اعتبار بحرین را به عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری خارجی را مخدوش می کند.

بانک مرکزی ایران حق هر گونه اقدام متقابل و پیگیری حقوقی را محفوظ می داند و از دولت و مراجع قضایی بحرین می‌خواهد، بلافاصله اقدامات قضایی را متوقف و اعتبار دستگاه قضایی و اعتبار بحرین را بیش از این خدشه دار نکنند. زیرا این نحوه رفتار دادگاه‌های کشور بحرین نسبت به حیثیت و اموال کشور همسایه مسلمان، اعتبار را در بین سرمایه‌گذاران خارجی و سایر کشورهای جهان افزایش نخواهد داد.

سابقه موضوع

براساس این گزارش، اوایل خرداد سال جاری بود که دادستان کل بحرین اعلام کرد: پولشویی برخی مقامات بانک المستقبل بحرین و بانک‌های ایرانی طی سال‌های ۲۰۰۸ تا  و ۲۰۱۲ و اقدامات غیرقانونی دیگر کشف شده و طی آن بانک مرکزی ایران، دستورالعملی درباره چگونگی استفاده از رویه غیرقانونی برای پنهان کردن مبدا و جابه‌جایی وجوه منتقل‌شده به حساب بانک‌های ایرانی و دور زدن تحریم‌ها ارائه کرده بود.

همچنین، مسئولان بانک المستقبل در همکاری با دیگر مدیران برخی بانک های ایران و بانک مرکزی، اقدام به ارسال و انتقال پول کرده و از این محل بیش از ۱.۳ میلیارد دلار دریافت کردند. علاوه بر بانک مرکزی ایران و بانک المستقبل بحرین، اتهامات متوجه بانک ملی و بانک صادرات و ۱۰ بانک‌ دیگر ایران مطرح شده است .

بر اساس این گزارش ، آبان‌ماه سال گذشته دادگاه عالی کیفری بحرین سه مسئول بانک المستقبل را که به تخلف‌های مالی و پولشویی متهم شده‌اند به ۵ سال زندان و ۲.۷ میلیون دلار جریمه محکوم کرد.

 

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ