کد خبر: ۱۷۴۷۳۰
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۶/۱۳

اثر ثبات دلار و استفاده از ابزارهای کنترل تورم بر بورس + پیش بینی بازار
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اثر ثبات دلار و استفاده از ابزارهای کنترل تورم بر بورس + پیش بینی بازار

کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی روند بازار در هفته گذشته و اثر ثبات نرخ ارز و بکارگیری ابزارهای کنترل تورم ، وضعیت معاملات در هفته سوم شهریور را پیش‌بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امیرعلی امیرباقری با اشاره به روند معاملات بورس در هفته ای که گذشت به ایرنا اعلام کرد: مسیر حرکت بازار سهام هفته گذشته طبق پیش بینی ها پیش رفت. معاملات بورس بعد از اصلاح شدیدی که تجربه کرد باید رشدی را تجربه و تا حدودی از ضرر و زیان سهامداران جبران می کرد.

پایان نزول سنگین شاخص بورس در نیمه دوم سال ٩٩ به ثبات و روند صعودی معاملات ختم شد که این اتفاق طی چند وقت اخیر توانست تا حدودی اعتماد سهامداران را بازگرداند. سهامداران نباید دیگر در انتظار شکل گیری روند صعودی سنگین باشند. اکنون دولت جدید قرار است رفتار و عملکرد را بر مبنای برخی از متغیرهای اقتصادی و سیاسی تنظیم کند که در رأس این فعالیت ها کنترل تورم، تثبیت نرخ ارز و افزایش تولید واقعی اقتصاد است.

به دنبال آغاز فعالیت دولت این انتظار وجود دارد که تا چند وقت آینده ثبات نرخ ارز و بکار گیری ابزارهای کنترل تورم رخ دهد. بنابراین ممکن است اجرای چنین اقداماتی از سوی دولت، تاثیرگذار بر بدنه بازار باشد و روند صعودی را تحت تاثیر قرار دهد. بازار مالی کشوری که در شرایط تحریم قرار دارد براساس نرخ تورم در مدار رشد قرار می گیرد و توجه چندانی به تولید بخش واقعی صورت نمی گیرد. به نظر می رسد یکی از فعالیت هایی که قرار است دولت در دستور کار قرار دهد، جایگزینی رشد بخش عملیاتی شرکت ها در برابر رشد بخش مالی ناشی از تورم آنها است.

بحثی که اعلام شده و مورد بحث قرار گرفته، استفاده از ابزارهای کنترل تورم توسط بانک مرکزی و اجرای عملیات بازار باز به شکل گسترده است که اجرای آنها بطور حتم می تواند تاثیرگذار بر کنترل تورم انتظاری باشد.

کنترل نرخ ارز در دستور کار دولت سیزدهم

بحث بازار ارز یکی از متغیرهایی کلیدی اقتصاد است و رییس جمهور اعلام کرده بطور قطع نرخ ارز کنترل خواهد شد. رییس بانک مرکزی هم با اشاره به کاهش قیمت ارز از ٢٨ به ٢٦ هزار تومان اظهار امیدواری کرد این روند تا شکل گیری سطوح تعادلی در اقتصاد ادامه پیدا کند. در اقتصاد هم باید مانند بازار سرمایه بعد از وجود روند اصلاحی، شکل گیری ثبات و ایجاد روند صعودی رقم بخورد که به دنبال چنین اتفاقی زمینه رشد واقعی اقتصادی فراهم خواهد شد.

رشد اقتصادی مستقل از عملیات سیاسی نیست. انتظار می رود با توفیقاتی که در عرصه سیاسی رخ می دهد، بتوان به بازارهای بین المللی ورود کرد و اقتصاد دوباره از این طریق بر مدار رشد قرار بگیرد.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته سوم شهریور

با توجه به رشد نسبی قیمت سهام شرکت ها و نزدیک شدن به سطوح مقاومتی، ممکن است تا حدودی نوسان در بازار سهام وجود داشته باشد اما با در نظر گرفتن هیجان سهامداران در تصمیم گیری ها، ارائه پیش بینی دقیق از روند بازار کمی دشوار است. در صورت عدم تعدیل رشد صورت گرفته، دوباره با پدیده روند سال ٩٩ مواجه خواهیم شد. بنابراین وجود نوسانات شدید در معاملات می تواند منجر به افزایش ریسک بازار و فرار سرمایه ها شوند.

روند اصلاحی شاخص بورس گاهی به نفع بازار است و سهامداران نباید چندان نگران ایجاد چنین روندی باشند. با توجه به وضعیت حاکم بهتر است روند صعودی با زاویه کمتری رخ دهد و صعود شکل گرفته چندان سنگین نباشد.

توجه ویژه به تنوع ابزارهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه

موضوع تنوع ابزارهای سرمایه گذاری در بازار سرمایه یکی از مهمترین مسایلی است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. سرمایه گذاری سنتی برمبنای خرید سهام و فروش در قیمت های بالاتر است. به دنبال آن با تنوع ابزارها فشار کمتری بر ابزارهای سنتی وارد می شود و بطور طبیعی سرمایه گذاران می توانند با ترکیب این ابزارها به نرخ بازده مورد انتظار دست پیدا کنند. بنابراین تنوع ابزارها یکی از مهمترین نکاتی است که اکنون سیاستگذاران اقتصادی باید آن را مورد توجه قرار دهند.

مقوله برنامه ریزی میان مدت برای معاملات بازار سرمایه جزو خلاهای موجود است. این برنامه ریزی طبیعتا می تواند جهت دهی معقول و منطقی برای سرمایه گذاری بدهد البته آموزش در این زمینه بسیار مهم است که در سال های اخیر اجرای آن در بازار و در میان سرمایه گذاران فراموش شده است. برای جذب سرمایه گذاران باید آموزش به عنوان اقدامی اولویت‌دار مدنظر قرار گیرد تا سهامداران بتوانند از ظرفیت های این بازار استفاده مطلوب داشته باشند.

مقایسه بازار سرمایه با دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری

اکنون بازار رمز ارزها با محدودیت قانونی مواجه است به همین دلیل حجم بالای سرمایه گذاری در این بازارها توصیه نمی شود. چراکه این بازار می تواند سرمایه افراد را به مخاطره بیندازد.

بازار مسکن هم به لحاظ قیمتی به نقطه اوج رسیده که البته قیمت ها هنوز به پیشواز اصلاح قیمتی نرفته اند و نمودارها نشان می دهد با نزول سنگین قیمتی مواجه نشده است.

بانک ها نیز به نسبت تورم عقب هستند اما اگر سیاست های کنترل تورم با موفقیت همراه شود بطور حتم به عنوان یکی از گزینه های مورد اقبال سرمایه گذاران محسوب می شوند. بازار طلا و سکه تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد که طبق وعده ها قرار بر تثبیت نرخ ارز است اما باید منتظر ماند و نتیجه عملکرد دولت را در این حوزه ملاحظه کرد.

معیشت مردم تا حدود زیادی گره به نرخ ارز خورده و به عنوان منشا تورم انتظاری تلقی می شود که قیمت کالاها را دستخوش تغییر می کند. در بعد جهانی هم اتفاق خاصی رخ نداده و قیمت ها در ثبات نسبی قرار دارند. هر چند که تقاضای حاضر در بازارهای جهانی تا حدودی به تقاضای قبل از همه گیری کرونا بازگشته است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ