کد خبر: ۱۷۵۱۳۷
۰:۰ - ۱۴۰۰/۶/۲۴

درخواست اعمال ۶ پیشنهاد برای جبران زیان ۶ میلیارد دلاری صنعت فولاد
انجمن فولاد خطاب به شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد:

درخواست اعمال ۶ پیشنهاد برای جبران زیان ۶ میلیارد دلاری صنعت فولاد

انجمن فولاد با اشاره به اثر خاموشی‌ های برق بر از دست رفتن ۸۲ روز کامل تولید صنعت فولاد و برآورد زیان ۶ میلیارد دلاری، خواستار اعمال ۶ پیشنهاد برای جبران از دبیر شورای عالی امنیت ملی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، انجمن تولیدکنندگان فولاد طی نامه ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی عطف به مصوبه ابتدای تابستان شورا در انتخاب صنایع سیمان و فولاد جهت اعمال خاموشی های اجباری با هدف حفظ توازن تولید و مصرف شبکه برق و جلوگیری از خاموشی مشترکین مسکونی اعلام کرد: این اقدام منجر به توقف کامل، ناگهانی و غافلگیرانه صدها شرکت تولیدی در زنجیره تولید فولاد از معادن تا تولید محصولات نهایی شده است.

تا لحظه نگارش این نامه حداقل ۸۲ روز کامل تولید از دست رفته ناشی از خاموشی های برق از ابتدای سال جاری به صنعت فولاد تحمیل شده که طبق برآوردها زیان مستقیم این توقف تولید برای اقتصاد ملی بالغ بر ۶ میلیارد دلار است. این خاموشی‌ها موجب شده اشتغال نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر نیروی مستقیم و غیرمستقیم شاغل در زنجیره تولید فولاد بطور کامل از دست رفته یا دچار محدودیت شود.

این انجمن ضمن احترام به تصمیم شورای امنیت ملی که قطعا با لحاظ کلیه مصالح ملی اتخاذ شده است، درخواست دارد با توجه به غیرمنتظره بودن خاموشی‌ها و این مهم که بطور خاص تنها صنعت فولاد و سیمان تحت تاثیر قرار گرفته و منجر به ضرر و زیان هنگفت ناشی از توقف تولید، خسارات تاخیر در تحویل کالای داخلی و صادراتی و دموراژ، انباشت هزینه‌های سربار تولید مانند نیروی انسانی، هزینه مالی، بانکی و دارایی … و غیره شده، نسبت به جبران بخشی از این موارد با استفاده از اختیارات شورای امنیت ملی اقدام شود.

لذا با توجه به موارد فوق پیشنهاد می‌شود موارد ذیل بررسی و با نظر مثبت تصمیم‌گیری شود:

۱- معاف کردن تولیدکنندگان فولاد از محدودیت‌های احتمالی مصرف گاز در فصول پاییز و زمستان با توجه به کسری پیش بینی شده در بخش تولید گاز طبیعی برای دوره‌های پاییز و زمستان. در صورت اعمال محدودیت مجدد تولید در صنعت فولاد با توجه به اولویت تامین نیاز داخلی نسبت به صادرات، برآورد می‌شود ارزآوری فولاد بیش از ۲ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

۲- هماهنگی با بانک های عامل و صندوق توسعه ملی در جهت امهال بازپرداخت اصل و سود تسهیلات بانکی حداقل به مدت ۶ ماه

۳- هماهنگی با سازمان امور مالیاتی در جهت امهال پرداخت اقساط مالیاتی حداقل به مدت ۶ ماه و تسریع در پرداخت یا استرداد مابه تفاوت مالیات بر ارزش افزوده

۴- بخشودگی جرایم برخی شرکت های فولادی توسط سازمان تعزیرات حکومتی مربوط به پرونده سال‌های گذشته و بالاخص موارد مربوط به عرضه اجباری در بورس کالا که به دلیل صدور بخشنامه های مورد مناقشه و مبهم در سال‌های گذشته بیش از ۱۰۰ شرکت فولادی فاقد سابقه تعزیراتی قبلی را درگیر کرده است.

۵- هماهنگی با شرکت توانیر در امهال پرداخت قبوض برق شرکت های فولادی حداقل به مدت ۶ ماه و پرداخت حق دیماند عدم تامین برق بصورت فوری جهت جبران بخشی از هزینه های حقوق کارگری

۶- امهال سایر دیون دولتی تولیدکنندگان فولاد که در بالا ذکر نشده حداقل به مدت ۶ ماه

اجرای پیشنهادات فوق فقط جهت جبران بخش کوچکی از خسارت وارد آمده به این صنعت کفایت می کند و مواردی مانند افت اعتبار بین المللی صنعت صادرات محور فولاد ایران، کاهش تامین نیاز ارزی و کاهش اقبال سرمایه گذاران به این صنعت در دراز مدت نیازمند تصمیمات ژرف نگرانه‌تر و هماهنگی قبلی با صنعتگران و تشکل های تخصصی است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ