کد خبر: ۱۷۵۳۴۳
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۶/۲۹

تحلیل رسانه چینی از مزایای عضویت ایران در سازمان شانگهای

تحلیل رسانه چینی از مزایای عضویت ایران در سازمان شانگهای

رسانه چینی،ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و تضعیف انزوای تحمیلی از سوی غرب را از جمله مزایای عضویت در سازمان شانگهای اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، خبرگزاری شینهوا در گزارشی با اشاره به اقدام اخیر اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای در پذیرش ایران به عنوان عضو اصلی اعلام کرد: بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند،تلاش اخیر ایران برای عضویت در این سازمان، حاکی از چرخش قابل توجه سیاست‌ها به سمت توسعه روابط با شرق و همکاری‌های منطقه‌ای است که می‌تواند مزایای بی‌شماری برای تهران به همراه داشته باشد.

ایران در جریان اجلاس اخیر شانگهای در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان به عنوان یکی از اعضای اصلی و جدید این سازمان معرفی شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران این مسئله را گامی رو به جلو به سمت همگرایی و ادغام اقتصادی هر چه بیشتر با منطقه اعلام کرد و گفت: عضویت ایران تاثیر قابل توجهی بر همکاری‌های چندجانبه در چارچوب جهت‌گیری‌های سیاست خارجی نسبت به همسایگان و آسیا خواهد داشت.

این سازمان در سال ۲۰۱۱ توسط چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان بنیان گذاشته شد و در سال ۲۰۱۷ شاهد عضویت هند و پاکستان به عنوان اعضای جدید این سازمان بود.

ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جدید ایران هم از رهبران عضو سازمان همکاری‌های شانگهای به دلیل موافقت با عضویت ایران در سازمان مذکور تقدیر و بر اهمیت سیاست همسایگی و تقویت حضور ایران در سازمان‌های منطقه‌ای به مثابه اصولی مهم در سیاست خارجی دولت تاکید کرده است.

طبق نظر بسیاری از تحلیلگران،دولت رئیسی با کنشگری فعال برای کسب کرسی عضویت در سازمان همکاری‌ های شانگهای، عملا نشان داده ،سیاست خارجی ایران را از منظری متفاوت می‌بیند و قرار نیست آن را صرفا محدود به روابط با غرب ،مسئله هسته‌ای تهران و برجام کند.

مزایای اقتصادی عضویت ایران

رئیسی طی سخنرانی اخیر در اجلاس شانگهای اعلام کرد: عضویت در این سازمان فرصت‌هایی برای ایران جهت اتصال به گذرگاه و مسیر‌های اقتصادی و تجاری منطقه اوراسیا فراهم خواهد کرد و به عنوان حلقه اتصال طرح های زیرساختی در منطقه، می‌تواند جنوب و شمال اوراسیا را به یکدیگر متصل کند.

به گفته تحلیگران، عضویت ایران می‌تواند دسترسی قابل توجه تهران به بازار بزرگ و چند صد میلیونی کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای را هموار کند. در این چارچوب می‌تواند تا حدی به صادرات مواد نفتی و پتروشیمی هم امید داشته باشد و برخی نیاز‌های فناورانه، مالی و صنعتی را از این منطقه تامین کند و موجب تقویت پیوند‌ و روابط با دولت‌های آسیای مرکزی شود.

بدون تردید عضویت ایران می‌تواند در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی، پیامد‌های سیاسی مثبتی برای تهران به دنبال داشته باشد. تهران عملا با تکیه بر ساز و کار دیپلماسی چندجانبه می‌تواند روابط منطقه‌ای را توسعه دهد و در برابر فشار‌های گسترده سیاسی از سوی دولت‌های غربی روی حمایت اعضای این سازمان حساب کند.

بنابراین عملا انزوای تحمیلی غرب در حوزه دیپلماسی و مراودات سیاسی را کم رنگ و تضعیف می‌کند و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی را ارتقا می‌دهد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ