کد خبر: ۱۷۵۵۱۹
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۴

تسویه روزانه معاملات بورس فعلا
مدیرعامل مدیریت فناوری بورس تهران:

تسویه روزانه معاملات بورس فعلا" امکان پذیر نیست / شرط تغییر

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ضمن توضیح درباره امکان تسویه روزانه معاملات و دریافت نقدینگی حاصل از فروش سهام گفت: اگر قوانین اجازه دهد می توان همان روز تسویه را انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روح اله دهقان درخصوص امکان تسویه روزانه معاملات بورس و دریافت نقدینگی حاصل از فروش سهام در همان روز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در حال حاضر سامانه‌ها قابلیت تسویه روزانه دارند از جمله معامله اوراق تامین مالی و اوراق خزانه بانک مرکزی در فرابورس روزانه و تا ساعت ۲ بعداز ظهر تسویه می شود.

وی افزود: اما معاملات سهام دو روز بعد و اوراق مشارکت یک روز بعد تسویه می‌شود. این موضوع مربوط به سامانه نیست و به دلیل قوانین حوزه کسب و کار است. از 1.5 سال گذشته به محض اینکه معاملات در سامانه اصلی انجام می شود، اطلاعات سامانه رجیستری و نگهداری دارایی‌ها به روز رسانی شده و اگر اجازه دهند می توان همان روز تسویه را انجام داد. در بورس‌ سایر کشورها نیز به دلیل پوشش ریسک شرکت‌های کارگزاری و بازار سرمایه معمولا در همان روز تسویه انجام نمی شود و به چند روز بعد منتقل می شود.

این مقام مسئول درخصوص امکانات جدید سامانه بومی بورس که در دست طراحی است، توضیح داد: در حوزه سامانه‌های بومی در مرحله اول امکانات جدید دنبال نمی شود و معمولا به بومی سازی کارکردهای سامانه قدیمی پرداخته می شود. بعد از گام اول و پیاده سازی و عملیاتی کردن سامانه در مرحله بعدی قابلیت و امکانات جدید اضافه می شود. هدف از تولید سامانه بومی جدا شدن از وابستگی به شرکت‌های خارجی برای نگهداری سامانه است که به دلیل تحریم و هر دلیل دیگری پشتیبانی سامانه از دست نرود، بازار سرمایه دچار ریسک نشود و معاملات ادامه پیدا کند.

دهقان درخصوص اینکه آیا شکست انحصار شرکت‌ سپرده گذاری مرکزی امکان پذیر است یا خیر؟،گفت: از نظر فنی بستگی دارد کدام بخش تفکیک شود. زیرا بخش سپرده گذاری معاملات بورس کالا و انرژی، ابزار مشتقه از جمله اختیار معامله، فروش استقراضی و آتی که ابزار‌های جدیدی هستند را می توان تفکیک کرد. مثلا در حوزه سپرده گذاری بورس کالا می تواند تفکیک صورت گیرد و نگهداری دارایی افراد باید در یک سیستم متمرکز باشد که این بسیار بهتر و مناسب‌تر است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ