کد خبر: ۱۷۶۱۸۷
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۷/۲۴

۷ راهبرد و ۳ محور هیات مدیره سازمان بورس / پروژه بزرگ سهام عدالت
ششمین رئیس اعلام کرد :

۷ راهبرد و ۳ محور هیات مدیره سازمان بورس / پروژه بزرگ سهام عدالت

رئیس سازمان بورس در نخستین اعلام مواضع ، ۷ راهبرد و ۳ محور هیات مدیره را اعلام و از دستور کار پروژه بزرگ سهام عدالت خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی که چهارشنبه شب گذشته با تصمیم شورای عالی بورس ، ششمین رئیس سازمان بورس شده درباره راهبردها و برنامه‌های کلان بازار سرمایه در دوره مدیریتی جدید به سنا اعلام کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب محورهای اصلی راه حل مشکلات اقتصادی را درون‌زایی اقتصاد، مولد و دانش بنیان شدن، مردمی کردن و کاهش تصدی دولت و نهایتا برون‌گرایی با استفاده از تمام ظرفیت‌ها اعلام فرموده اند، سازمان بورس هم در دوره جدید تلاش می‌کند با این جهت‌گیری و در نظر قرار دادن اهداف کلان شامل حمایت از سرمایه‌گذاران، ایجاد بازار شفاف، کارا و منصفانه و کاهش ریسک فراگیر، سیاست‌ها و برنامه‌ها را تنظیم، اجرا و رصد کند .  

راهبردها و رئوس برنامه‌های هیات مدیره جدید سازمان در جلسه شورای عالی بورس مطرح و مقرر شد برنامه تفصیلی در اولین فرصت تهیه و برای طرح در جلسات شورای عالی بورس ارائه شود.

۷ راهبرد اصلی سازمان بورس

۷راهبرد اصلی سازمان بورس در دوره جدید مدیریت شامل توجه به ساز و کارهای مدرن در افزایش نظارت عامه بر فعالیت ناشران، توسعه ابزارهای نظارتی پیش‌گیرانه ، اصلاح قوانین و مقررات برای افزایش عدالت و پاسخگویی، تقویت اکوسیستم تامین مالی در سطح متوسط و خرد از طریق ابزارهای نوین، تسهیل‌گری و توسعه زیرساخت‌ها و مدیریت سرمایه خارجی و باز مهندسی ساز و کار رسانه‌ای و نشر اطلاعات و تقویت نظارت و بازمهندسی نسل نوین زیر ساخت‌های فنی با هدف افزایش امنیت، پایداری و سهولت دسترسی خواهد بود .

برنامه های هیات مدیره در سه محور

برنامه‌های هیات مدیره سازمان بورس در سه محور است . اولین آن تمرکز بر ماموریت و رسالت اصلی سازمان مبنی بر توسعه بازارسرمایه است. این برنامه با تکیه بر مواردی چون افزایش سهم تامین مالی بخش تولید و توسعه بنگاه‌ها از بستر بازار سرمایه، تنوع‌بخشی و تعمیق بازار (در ابعاد بازار، ابزار و نهاد)، افزایش شفافیت و کیفیت اطلاعات منتشره ، مقررات‌زدایی، اصلاح فرآیندهای کاری و افزایش کارایی بازارهای مالی، توسعه نهادهای مالی و انحصار زدایی، توسعه و تقویت زیرساخت‌های فنی، تسهیل‌گری و شفاف سازی صدور مجوزها و توسعه بازار بدهی و افزایش نقدشوندگی به عنوان مکمل بازار سهام .

حرکت به سمت نظارت هوشمند و فراگیر، دومین برنامه محوری هیات مدیره است که از طریق ارتقای ابزارهای نظارتی متناسب با رشد بازار و تکنولوژی، ایجاد ساز و کار تعاملی و نظارت عموم سرمایه گذاران (خرد و عمده) ، استقرار نظام جامع مدیریت ریسک ، اصلاح نظام حاکمیت شرکتی و حفظ حقوق سرمایه‌گذاران، شناسایی و پیگیری فعالیت‌های متخلفانه و مجرمانه با استقرار سامانه های پایش هوشمند ، ابهام زدایی از مقررات و رفع خلأهای مقرراتی و تسریع، کارآ و اثربخش کردن فرآیندهای رسیدگی به تخلفات ،اجرا خواهد شد.

محور سوم هم فرهنگ‌سازی و نظم بخشی به فضای گردش اطلاعات در بازار سرمایه و شامل پایش و توسعه حداکثری درگاه‌های رسمی و دارای مجوز ارایه اطلاعات، تدوین برنامه‌های گسترده آموزشی، ترویج و فرهنگ‌سازی با استفاده از ظرفیت ارکان نهادهای مالی و دانشگاه‌ها، تقویت درگاه‌های اطلاع رسانی تخصصی و تعامل با فعالان برای ساماندهی به گردش اطلاعات در فضای مجازی است .

پروژه بزرگ سهام عدالت

باید مطمئن بود با اجرای  این برنامه ها، اهداف حمایت از سرمایه گذاران و کسب اعتماد و ایجاد بازار کارآ محقق خواهد شد. در کنار این برنامه‌ها و با توجه به شرایط فعلی، پروژه بزرگ سهام عدالت با توجه به گستردگی و پیچیدگی‌های آن با بهره‌گیری از نسل نوین زیرساخت‌های فنی و تکنولوژی در دستور کار جدی هیات مدیره سازمان خواهد بود.

اجرای این برنامه ها بی‌شک، بدون اتکا به سرمایه انسانی که در بدنه بازار سرمایه و به ویژه در ارکان اصلی بازار، مشغول به فعالیت هستند، امکان پذیر نخواهد بود. بنابراینف توجه ویژه به سرمایه‌ انسانی و اصلاح ساختارهای اداری از اولویت‌های دورن سازمانی هیات مدیره جدید است.

از تمام فعالان و ذینفعان بازارسرمایه شامل عموم مردم، ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران، دستگاه‌های نظارتی و سیاست‌گزار درخواست می شود با ارائه رهنمودها، پیشنهادات ؛ هیات مدیره را در غنابخشی به برنامه‌ها و تحقق یاری کنند .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ