کد خبر: ۱۷۶۲۴۴
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۲۶

دستاوردهای
مدیرعامل تشریح کرد:

دستاوردهای "فارس"، برنامه افزایش سرمایه و عرضه اولیه دو زیرمجموعه

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اعلام اقدامات و دستاوردها از برنامه افزایش سرمایه تا ۴ ماه آینده، تاسیس تامین سرمایه و عرضه اولیه دو زیرمجموعه تا پایان سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جعفر ربیعی در جریان مجمع سالانه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و در حضور 54 درصد سهامداران با ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره مربوط به سال مالی منتهی به خرداد 1400 گفت: در درآمدهای عملیاتی، سود عملیاتی، سود خالص و سود هر سهم به ترتیب رشد 71 ، 164 ، 148 و 146 درصدی رقم خورد. در سود و زیان شرکت اصلی، سود حاصل از سرمایه گذاری ها و سود خالص با رشد 85 و 84 درصدی روبرو شد.

وی افزود: در ترازنامه تلفیقی، دارایی های هلدینگ به 303 هزار میلیارد تومان رسید در حالی که میزان بدهی ها 198 هزار میلیارد تومان و سرمایه 28.7 هزار میلیارد تومان است. میزان دارایی ها و بدهی ها در شرکت اصلی افزایش و کاهش داشت که راز کاهش آن تبدیل بدهی های ارزی به ریالی با درصد بسیار پایین بود.

برنامه افزایش سرمایه 74 درصدی تا 4 ماه آینده

این مقام مسئول از برنامه افزایش سرمایه در سال جاری برای رساندن سرمایه فعلی از 28.7 به 50 هزار میلیارد تومان خبر داد تا طی سه تا چهار ماه آینده از محل سود انباشته به بزرگترین شرکت بازار سرمایه از لحاظ سرمایه اسمی تبدیل شود. افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها فعلاً در دستور کار نیست دو زیر مجموعه شامل پتروشیمی پارس و بوعلی سینا برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در برنامه دارند که احتمالا طی دو ماه آینده انجام خواهد شد.

محل تامین منابع مختلف پروژه ها

ربیعی با اشاره به محل تامین منابع مختلف پروژه ها عنوان کرد: از تیر سال 97 تاکنون بالغ بر 31.8 هزار میلیارد تومان به علاوه 2.2 میلیارد دلار در پروژه های سرمایه گذاری صورت گرفته است. همچنین از خرداد سال 99 تاکنون 27 هزار میلیارد تومان از بانک ها با بهره حداکثر 18 درصدی تسهیلات اخذ شده است. از تیر سال 97 هم 53.6 هزار میلیارد تومان به علاوه 499 میلیون دلار از بانک ها برای سرمایه گذاری در پروژه ها و بازپرداخت بدهی ها وام دریافت شد.

وی اضافه کرد: در سال مالی گذشته 2.8 میلیارد دلار معادل 59 هزار میلیارد تومان صادرات انجام شد که میزان ایفای تعهدات رد سامانه نیما هم به 212 درصد رسید. طی سه سال گذشته این هلدینگ بالغ بر 12 هزار میلیارد دلار معادل 170 هزار میلیارد تومان صادرات داشته و 148 درصد تعهدات را در سامانه نیما ایفا کرده است. در نیمه نخست سال جاری هم 2.4 میلیارد دلار صادرات صورت گرفته که با تداوم این روند ضمن شکستن رکورد صادرات، بزرگترین شرکت صادراتی داخلی با فاصله زیاد خواهیم بود.

دستاوردهای سال مالی گذشته

مدیرعامل "فارس" درخصوص دستاوردهای سال مالی گذشته گفت: 569 میلیون دلار از بدهی های ارزی به شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرداخت شد و امروز بدهی مانده به دو شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت نفت وجود ندارد. تنها اختلاف حساب 68 میلیون دلاری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی وجود دارد که بر اساس قرارداد به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارجاع شده که با صدور رای پرداخت خواهد شد. بدهی های ارزی وزنه بزرگی بود که با دریافت وام 13 هزار میلیارد تومانی و نرخ بهره 15 درصدی با دلار 13 تا 14 هزار تومانی تسویه شد.

عرضه اولیه دو زیرمجموعه تا پایان سال

ربیعی از اصلاح قیمت خدمات جانبی پتروشیمی مبین و فجر با همکاری شورای رقابت طی سال جاری و برنامه عرضه اولیه پتروشیمی بندر امام، اروند، کارون، عملیات غیر صنعتی پازارگاد و پتروشیمی خوزستان خبر داد و افزود: دو زیرمجموعه تا پایان سال به بازار سرمایه وارد می شوند. سهم  گروه"فارس" از بازار سرمایه 12.3 درصد و ارزش بازار شرکت های گروه 826 هزار میلیارد تومان است. همه شرکت های تابعه توسط صندوق بازارگردانی خلیج فارس بازارگردانی می شوند. ضمن اینکه چند نماد خارج از گروه نیز بازارگردانی و از این عملیات کسب سود شده است.

تسویه بدهی پترول و برنامه انتشار 6 هزار میلیارد اوراق

وی ادامه داد: بدهی پترول به هلدینگ با انتقال مدبران اقتصاد تسویه شد. 4.9 هزار میلیارد تومان منابع مالی در سال 99 توسط صندوق بازارگردانی به بازار سرمایه تزریق شد. اوراق اختیار فروش تبعی  بر روی سهم "فارس" و تمامی شرکت های تابعه به منظور حفظ ارزش سهام و هزار میلیارد تومان اوراق تبعی بر روی سهام پتروشیمی پارس منتشر شد. همچنین 19.1 هزار میلیارد تومان  از بازار سرمایه تامین مالی شد و برای انتشار 6 هزار میلیارد تومان اوراق  برنامه در دستور کار است.

تاسیس تامین سرمایه خلیج فارس

این مقام مسئول از برنامه تاسیس تامین سرمایه خلیج فارس با سرمایه 500 میلیارد تومانی خبر داد و گفت: دیگر تامین سرمایه ها به بانک ها وابسته اند و "فارس" تنها گروه صنعتی است که اقدام به اخد مجوز از سازمان بورس کرده و اتفاق بزرگی برای صنعت نفت و گاز بشمار می رود. 60 درصد سهام این شرکت در اختیار هلدینگ و 40 درصد طی یک ماه آینده در فرابورس پذیره نویسی خواهد شد.

راه اندازی همزمان سه طرح بزرگ

ربیعی با اشاره به راه اندازی همزمان سه طرح بزرگ بیدبلند خلیج فارس، کود شیمیایی اوره لردگان و واحد الفین پتروشیمی ایلام ادامه داد: اوره و آمونیاک به سبد تولید هلدینگ اضافه شد و ظرفیت تولید گاز مایع در سبد تولید رشد کرد و در صورت رفع تحریم و افزایش خوراک بید بلند، میزان تولید آن به شدت رشد خواهد کرد.

بهره برداری بخشی از 28 پروژه با ظرفیت 20 میلیون تنی

وی با اشاره به دستیابی رکورد تولید 19.6 میلیون تنی در سال گذشته توضیح داد: 15.2 میلیون تن فروش به مبلغ 151 هزار میلیارد تومان فروش تجمیعی بود. 28 پروژه دیگر هم وجود دارد که 14 پروژه در هلدینگ، 6 پروژه در پایین دست (توسط پترول در حال انجام است) و 8 پروژه هم در درون شرکت های تابعه است که با ظرفیت 20 میلیون تنی بسیاری، سال جاری یا آینده به بهره برداری می رسند. دو مگا پروژه هم در مرحله اجرایی است که شامل الماس ماهشهر با ظرفیت 4 میلیون تنی و سرمایه گذاری 3.1 میلیارد دلاری و هرمز در عسلویه با ظرفیت 6.5 میلیون تنی و سرمایه گذاری 4.5 میلیارد دلاری می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ