کد خبر: ۱۷۶۲۷۲
۱۰:۳ - ۱۴۰۰/۷/۲۶

عوامل دخیل در اصلاح سخت شاخص + محدوده حمایتی و توقف ریزش
کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:

عوامل دخیل در اصلاح سخت شاخص + محدوده حمایتی و توقف ریزش

کارشناس بازار سرمایه با اعلام عوامل دخیل در اصلاح سخت شاخص گفت: کانال ۱.۳ و ۱.۳۵ میلیون واحدی به عنوان حمایت جدی تلقی و ریزش نماگر بازار در این محدوده ها متوقف می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یاور میرعباسی با اشاره به علت اصلاح اخیر شاخص بورس و نیز ترس سهامداران از روند فعلی معاملات به ایرنا اعلام کرد: نوسان در ذات بازار سرمایه قرار دارد. بنابراین طبیعی است که در برخی از دوره ها با رشد پرشتاب شاخص بورس همراه بود و در مقابل فروش تحت تاثیر رشد شدید نرخ سهام شرکت ها که در کوتاه مدت صورت گرفته، افزایش پیدا کند و شاخص بورس وارد مدار نزولی شود.

طی چند وقت اخیر نااطمینانی هایی در بسیاری از متغیرهای کلان اقتصادی ایجاد شد که اثرگذار بر روند معاملات بازار بودند. در نیمه نخست سال اخبار موجود حاکی از احیای مذاکرات و بازگشت برجام به حیطه اجرا بود اما خوش بینی ها تا حدودی مرتفع شد و آینده چندان معلومی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین طبیعی است که وجود چنین حادثه مهمی در عرصه سیاسی اثرگذار بر اقتصاد و نیز روند معاملات بورس باشد. ایجاد ابهام در خصوص مسایل سیاسی به مراتب متغیرهای کلان اقتصادی را نیز وارد ابهام می کند که همین امر باعث می شود سرمایه گذار دیگر تمایل چندانی برای سرمایه گذاری در بورس نداشته باشد.

آینده نرخ ارز، تابع رفع تحریم است

نرخ ارز تابع رفع تحریم ها است. تاثیر رفع تحریم یا عدم رفع آن بر مسیر معاملاتی بورس متفاوت خواهد بود. به همین دلیل در برخی از مواقع شاهد ایجاد چنین نوسان هایی خواهیم بود. در کنار این مسایل، مذاکرات ایران با عربستان و نیز مسایل مطرح شده در زمینه مذاکرات با آذربایجان نشان دهنده وجود برخی از ریسک ها در کلیت فضای سیاسی است که منجر به احتیاط سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس شد.

نرخ سود بین بانکی، عامل اثرگذار در اصلاح شاخص

مسئله دیگر موضوع نرخ سود بین بانکی است که متغیر مهم اثرگذار بر نرخ سود سپرده های بانکی است. این امر به نوعی تعیین کننده نرخ بازده بدون ریسک در اقتصاد خواهد بود. با افزایش نرخ سود بین بانکی طی چند روز گذشته، طبیعی است که نرخ بهره در اقتصاد با افزایش همراه شود. در این میان جذابیت کسب بازدهی بدون ریسک باعث می شود سرمایه گذار تمایل کمتری را به دیگر گزینه ها برای سرمایه گذاری داشته باشد. چراکه با ریسک بسیار کمتری می توانند بازده معقولی را از نرخ سود بانکی کسب کند. اگرچه با توجه به تورم فعلی حاضر در اقتصاد، سرمایه گذاری در بانک چندان اقتصادی تلقی نمی شود.

مهمترین متغیر اثرگذار در فضای فعلی اقتصاد

قیمت ارز مهمترین متغیری است که در فضای فعلی اقتصاد مهم و اثرگذار تلقی می شود. طی دو ماه گذشته نرخ ارز به دلیل اتفاقات رخ داده در  درخصوص برجام و تعیین زمان مذاکرات با کاهش همراه شد که این موضوع اثرگذار بر روند معاملات بازار سهام بود.

انتخاب فردی درست برای ریاست بانک مرکزی

انتخاب رییس بانک مرکزی به دلیل آشنایی وی با بازار سرمایه به عنوان اتفاقی بسیار مثبت برای بازار تلقی می شود. صالح آبادی در اظهارات اولیه، کاهش نرخ ارز را جزو اهداف اصلی در این سمت عنوان کرد. نرخ ارز از زمان انتصاب صالح آبادی برای سکانداری بانک مرکزی به مرور در حال کاهش است و با توجه به اینکه بخش عمده ای از بازار سرمایه از طریق ارزش دارایی ها یا درآمد و سود وابسته به نرخ ارز است، کاهش قیمت دلار سبب افت سود شرکت ها می شود.

رفتارهای توده ای سهامداران زمینه ایجاد هیجان در معاملات بورس

رخ دادن چنین اتفاقاتی در اقتصاد زمینه ساز فشار فروش در بازار سرمایه است. فشار فروش از رفتارهای توده ای سهامداران نشاءت می گیرد و این رفتارها تعیین کننده بسیاری از متغیرها در معاملات خواهند بود. ریزش شدید بازار طی یک سال گذشته و نیز ورود سرمایه گذاران تازه وارد سبب افزایش رفتارهای توده ای سهامداران در سمت فروش و باعث شد خروج نقدینگی متاثر از متغیرهای بنیادی نباشد و تحت تاثیر رفتارهای سهامداران صورت بگیرد.

شاید شروع کاهش قیمت ها در بازار متاثر از اتفاقی خاص باشد اما بعد از آن دیگر سهامداران به دلیل رفتارهای توده ای توجه چندانی به متغیرها ندارند و تصمیمات عجولانه آنها تعیین کننده مسیر بازار خواهد بود. ترس شدید ایجاد شده توسط سرمایه گذاران باعث می شود رفتار آنها براساس هیجان باشد و سبب ایجاد نوسان در معاملات شود.

بازار سرمایه تحت تاثیر انتخاب سکاندار سازمان بورس

طی چند روز گذشته انتخاب اعضای هیات مدیره و سکاندار سازمان بورس در هاله ای از ابهام قرار داشت و سبب شتاب در نوسان معاملات بورس شد. ایجاد چنین تغییر و تحولاتی در سازمان بورس، معاملات بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین طبیعی است که بازار با احتیاط پیش رود و با انتخاب ریاست سازمان بورس و اعضای هیات مدیره این ابهام مرتفع شود.

وجود سهام مناسب برای سرمایه گذاری

اکنون سهام بسیاری از شرکت ها در موقعیتی مناسب قرار دارند و از P/E مناسبی برخوردارند. طبیعتا کاهش P/E سهام شرکت ها تحت تاثیر روند اصلاحی بازار سبب ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری دوباره در این بازار خواهد شد. اکنون هم می توان سهام بسیاری از شرکت ها را پیدا کرد که به لحاظ بنیادی در موقعیت مناسبی قرار داشته باشند و بهترین سهام برای سرمایه گذاری باشند.

اصلاح شاخص بورس تا کجا؟

بررسی های تکنیکالی نشان می دهد کانال ۱.۳ و ۱.۳۵ میلیون واحدی به عنوان حمایت جدی تلقی می شود و ریزش شاخص بورس در این محدوده ها متوقف خواهد شد. در این زمان به دلیل وجود سهام ارزنده در بازار برای سرمایه گذاری بهترین موقعیت پیش روی سهامداران قرار خواهد گرفت. نزدیک شدن به انتشار گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده شرکت ها که قابل اتکاتر و دقیق تر نسبت به گزارش های ٣ ماهه است، می تواند در بهبود روند بازار اثرگذار باشد.

بخشی از ریزش اخیر شاخص بورس ناشی از اصلاح پرتفوی سهامدارانی بود که در چند ماه گذشته به دلیل رشد بازار، بازدهی معقولی را کسب کردند و این امر باعث شد بسیاری از سهامداران حقیقی و حقوقی به منظور شناسایی سود اقدام به فروش سهام در بازار کنند. به نظر می رسد این اتفاق در بازار به پایان برسد و معاملات بورس ضمن بازگشت به روند عادی دوباره وارد مدار صعودی شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ