کد خبر: ۱۷۶۳۳۸
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۷/۲۷

واکنش به ادعای نقش  هاشمی رفسنجانی در محرمانگی دارایی مسئولان

واکنش به ادعای نقش هاشمی رفسنجانی در محرمانگی دارایی مسئولان

محسن هاشمی ادعای دست داشتن پدر در محرمانه شدن فهرست اموال مسئولان را رد کرد و گفت: مرحوم تنها شخصیت سیاسی تاریخ ایران است که 36 سال کارنامه روزانه را تحریر می‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن هاشمی با اشاره به اینکه هاشمی رفسنجانی هیچ نقشی در محرمانه شدن دارایی مسئولان نداشته در روزنامه اعتماد اعلام کرد: طرح دوباره مصوبه محرمانه بودن اموال مسئولان در رسانه‌ها، بهانه‌ای شده تا افراطیون و دلواپسان دست به تخریب هاشمی‌ رفسنجانی ، حتی پس از گذشت 5 سال از فوت وی بزنند.

بحث درباره ضرورت یا امکان محرمانه بودن یا نبودن اطلاعات مربوط به ثروت و دارایی مسوولان موضوع این یادداشت نیست و به همین نکته کوتاه بسنده می‌شود که برای تحقق شفافیت و جلب اعتماد افکار عمومی نسبت به سلامت مسئولان جامعه، بهترین و سریع‌ترین راه ممکن، استفاده از الگوی‌های موفق در این زمینه در کشورهای توسعه یافته و دارای کارنامه‌ای مثبت در مبارزه با فساد اقتصادی است.

حذف رانت‌ها و دسترسی آسان و یکسان به اطلاعات ، وجود رسانه‌های مستقل و آزاد ، ایجاد رقابت و لغو انحصارها اقداماتی است که فساد را از نظام اداره جامعه و حوزه مدیران می‌زداید.

محرمانه بودن ثروت و دارایی مسئولان، ابتدا توسط غلامعلی حداد عادل رییس مجلس هفتم در تیر ماه 86 به تصویب رسید و به شورای نگهبان ارسال شد.

شورای نگهبان در بررسی این طرح برخی مواد را مغایر با قانون اساسی و شرع تشخیص داد و مصوبه را به مجلس جهت رفع ایرادات عودت داد اما ماده 14 مصوبه از نظر شورای نگهبان فاقد اشکال دانسته شد. این مصوبه در مجلس هفتم مسکوت ماند و در مجلس هشتم با وجود برخی اصلاحات نتوانست رضایت شورای نگهبان را جلب کند و رییس مجلس هشتم علی لاریجانی در فروردین 90 این مصوبه را برای حل اختلاف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کرد و در سال 94 با اصلاحاتی تصویب و به قانون تبدیل شد.

مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی تنها شخصیت سیاسی در تاریخ ایران است که به مدت 36 سال تا روز رحلت در سال 95 به ‌صورت مستمر خاطرات و کارنامه روزانه را تحریر می‌کرد و در آن جلسات، تصمیمات، رخدادها و حوادث پیدا و پنهان و حتی مسائل خصوصی و شخصی وی قید شده که فراتر از استانداردهای شفافیت در زندگی و عملکرد مسئولان است.

جا دارد حامیان واقعی شفافیت، مسئولان و چهره‌های سیاسی را به انتشار کارنامه و رخدادهای حیات کاری و زندگی به سبک هاشمی‌رفسنجانی دعوت کنند تا اعتماد افکار عمومی نسبت به صداقت مقامات و دوری آنها از ریا و تظاهر جلب شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ