کد خبر: ۱۷۷۳۷۲
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۲۹

بررسی اثر معاملات الگوریتمی بر وضعیت منفی روزهای اخیر بازار سهام

بررسی اثر معاملات الگوریتمی بر وضعیت منفی روزهای اخیر بازار سهام

درحالی تبیین دستورالعمل جامع‌تر برای معاملات الگوریتمی و ایجاد زیرساخت ها برای تمام سهامداران حقیقی و حقوقی ضرورت دارد که اثر این معاملات بر وضعیت منفی روزهای اخیر بازار بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از وب سایت ره­آورد365، این روزها و باتوجه به وضعیت نامناسب بازار سرمایه و تابلوی قرمز رنگ آن باز هم موضوع معاملات الگوریتمی و تأثیر بر تلاطم‌های بازار بالا گرفته است. این بار کار به کمپین‌های جمع‌آوری امضا، اعتراضات شدید به سازمان بورس و حتی نهادهای نظارتی دیگر مانند سازمان بازرسی کل هم کشیده است. نکته تأمل‌برانگیز اینکه ریزش بازار نه‌تنها با گزارش‌های عملکردی خوب شرکت‌ها متناقض است بلکه با متغیرهای بنیادی مثل قیمت‌های جهانی و نرخ ارز هم در تضاد است!

اما عامل اصلی منفی‌های بازار چیست؟ معاملات الگوریتمی یا متغیرهای دیگر؟

برخی از فعالین بازار، عامل اصلی منفی‌های روزهای اخیر و نوسانات بوجود آمده را معاملات الگوریتمی می‌دانند و معتقدند نحوه کارکرد این معاملات بازار را تحت‌تأثیر قرار داده است. برخی دیگر معتقدند اتفاقاً معاملات الگوریتمی می‌تواند نقدشوندگی و کارایی بازار را افزایش دهد و به آن کمک کند. همچنان که سال‌ها است در بازارهای مالی دنیا چنین اتفاقی افتاده است.

این اولین بار نیست که پس از ریزش بازار، تیغ انتقادات به‌سمت معاملات الگوریتمی گرفته می‌شود. در دوره‌ سقوط بازار در سال 99 هم همین انتقادات متوجه معاملات الگوریتمی بود. سازمان بورس و نهاد ناظر هم عکس‌العمل نشان داد و با منتقدین همراه شد. نتیجتاً سازمان بورس معاملات الگوریتمی را در آن دوره ممنوع کرد. ولی در اردیبهشت سال جاری و پس از اینکه مشخص شد معاملات الگوریتمی تأثیری در ریزش‌ها نداشته و حتی ممنوعیت آن نقد شوندگی بازار را نیز محدود کرده، سازمان بورس مجدداً آن را آزاد اعلام کرد.

مخالفین معاملات الگوریتمی چه می‌گویند؟

مخالفان معاملات الگوریتمی معتقدند نهادهایی که امکان انجام این معاملات را دارند باعث تلاطم بازار می‌شوند و عده‌ زیادی از معامله‌گران حقیقی از تلاطم‌ های بوجود آمده توسط آنها متضرر می‌شوند. به‌این‌ترتیب سود بیشتری نصیب بازارگردان‌ها، سبدگردان‌ها و مشتریان بزرگ کارگزاری‌ها می‌شود و سرمایه‌ گذاران خرد متضرر می‌شوند.

ضمن‌‌آنکه چون امکان انجام این نوع معاملات برای همه‌ افراد وجود ندارد این موضوع باعث بی‌عدالتی در بازار است. البته اساساً منعی از طرف سازمان بورس و شرکت‌هایی که خدمات معاملات الگوریتمی ارائه می‌دهند برای در اختیار گذاشتن این خدمت برای همه‌ فعالان حقیقی و حقوقی وجود ندارد. اما لازمه‌ انجام این کار فراهم آمدن زیر‌ساخت‌هایی از سمت کارگزاری‌ها و دستورالعمل‌ها و قوانین جامع‌تر برای این حوزه است. پیش‌بینی این است که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد دسترسی همه فعالان بازار به این نوع معاملات خواهیم بود.

موافقان معاملات الگوریتمی چه می‌گویند؟

موافقان، مشکل بازار را مرتبط با متغیرهای دیگری می‌دانند و معتقدند درصورت اجرای صحیحِ معاملات الگوریتمی، بسیاری از مشکلات بازار حل خواهد شد. معاملات الگوریتمی، نقدشوندگی که رکن اصلی بازار است را افزایش می‌دهد و به‌نحو ملموسی بر کارایی آن می‌افزاید. همچنین می‌تواند از دستکاری و تغییرات ناگهانی قیمت سهم‌ها توسط افراد سودجو جلوگیری کند. از سوی دیگر کسب‌ و کارها و استارت‌ آپ‌های حوزه فین‌تک هم از ممنوعیت معاملات الگوریتمی آسیب خواهند دید.

عکس‌العمل بازارهای معتبر دنیا به معاملات الگوریتمی

در بازارهای توسعه‌یافته‌ دنیا چند دهه است که از معاملات الگوریتمی به‌عنوان ابزاری برای عمق‌بخشی به بازار، افزایش نقدشوندگی و کارایی بازار و همچنین بهبود معاملات شخصی استفاده می‌شود.

معاملات الگوریتمی از اوایل دهه نود جای خود را در بازارهای مالی باز کرد. به‌ طوری‌که در سال 2011 مجله‌ Journal of Finance در مقاله‌ای اعلام کرد در سال 2009، معادل 73 درصد از تمام معاملات بازارهای آمریکا توسط معاملات الگوریتمی انجام شده که تأثیر بسزایی در افزایش نقدشوندگی این بازارها داشته است. می‌توان حدس زد این روند تا به امروز بسیار گسترده‌تر شده باشد.

راهکار چیست؟

امروز بازار سرمایه ایران با مشکلات زیرساختی، رفتارهای هیجانی و ریسک‌ها و عدم قطعیت‌های برخواسته از وضعیت سیاسی و اقتصادی جامعه روبرو است و ارتباط دادن همه‌ این مشکلات با معاملات الگوریتمی پاک کردن صورت مسئله است. ضمن‌آنکه بوجود آوردن جو روانی مسموم موجب ایجاد بار روانی و ترس در سرمایه‌گذاران می‌شود که اثر سوء بر عرضه و تقاضا خواهد داشت.

در روزهای اخیر عده‌ای با نمونه آوردن روند قیمتی روزانه برخی سهم‌های بزرگ، نوسانات آنها را به الگوریتم‌ها ربط دادند و اعلام کردند این الگوریتم‌ها با معاملات با فرکانس بالا (HFT) اقدام به خرید در قیمت‌های پایین کرده و بعد با ایجاد روندی مثبت در سهم  اقدام به فروش در قیمت‌های بالا می‌کنند. در حالی‌ که اولاً با توجه به کارمزدهای بالای معاملاتی در بازار عملاً معاملات با فرکانس بالا مقرون‌به‌صرفه نیست و ثانیاً این کار با توجه به درصد پایین معاملات الگوریتمی (حدود یک درصد ارزش معاملات) امکان‌پذیر نیست. معاملاتی که کل ارزش آنها حدود یک درصد بازار است چگونه می‌توانند روند بازار را تغییر دهند؟

سؤال دیگر این است که حتی اگر روی یکی دو سهم چنین اتفاقی افتاده باشد، چرا باید سهمی که در این مدت اصلاح زیادی داشته و اکنون نیز به لحاظ بنیادی در قیمت خوبی است در قیمت‌های پایین فروخته شود؟ اگر فرض کنیم فلان سهم خودرویی را الگوریتم‌ها رِنج کشیدند و فروختند، چرا در آن سوی دیگر بازار سهام پتروشیمی‌ها با این فشار عرضه‌ شدید به‌فروش می‌رسند؟

آنچه مشخص است اینکه وضعیت فروش‌های این روزهای بازار به‌دلیل رفتارهای هیجانی، ترس سرمایه‌گذارن از عدم قطعیت‌ها و ریسک‌های موجود (ریسک‌های سیاسی، رفع تحریم‌ها و ...) در بازار است.

هر ابزار فناوری اگر از آن سوءاستفاده شود می‌تواند آثار مخربی نیز داشته باشد. وقتی معاملات الگوریتمی توسط نهادهای نظارتی قابل رهگیری و کنترل نباشد ممکن است با سوءاستفاده از آنها قوانین معاملاتی دور زده و موجب زیان سرمایه‌گذاران خُرد که به این نوع معاملات دسترسی ندارند، شود.

خواسته یا ناخواسته، استفاده از فناوری‌های نوین و مرسوم دنیا در بازار سرمایه ایران هم اجتناب‌ناپذیر است و باید به‌سمت استفاده گسترده‌تر از این ابزارها رفت. اما در اینجا نقش سازمان بورس و نهاد ناظر بسیار مهم است.

ممنوعیت معاملات الگوریتمی، طبق تجربه قبلی، مشکلی را حل نخواهد کرد. مهمترین کاری که سازمان بورس در مرحله اول باید انجام دهد، شناسایی کامل سفارشات الگوریتمی فرستاده‌ شده است. تمامی معاملات الگوریتمی باید با یک تگ یا برچسب در سامانه معاملاتی ثبت شوند و درغیراینصورت از ارسال این نوع سفارشات جلوگیری شود. ممنوعیت، جلوی استفاده غیرمجاز از این نوع معاملات را نخواهد گرفت.

شرکت‌هایی که مجوز معاملات الگوریتمی داشته اما باز هم با استفاده از ربات‌ها و روش‌های دیگر، قوانین را دور می‌زنند، وجود دارند. به‌این‌صورت که از معاملات ساده استفاده می‌کنند ولی سفارشات الگوریتمی می‌فرستند. هرچند که تشخیص این نوع معاملات آسان نیست ولی امکان‌پذیر است و سازمان بورس باید زیرساخت این کار را فراهم کند.

در مرحله بعد لازم است دستورالعمل جامع‌تری نسبت‌به آنچه امروز وجود دارد به‌عنوان دستورالعمل معاملات الگوریتمی، توسط نهاد ناظر تبیین شود و زیرساخت‌ ها و ابزارهای نظارتیِ لازم توسط کارگزاری‌ها و سازمان بورس برای نظارت دقیق بر این نوع معاملات فراهم آید. برای ایجاد عدالت در بازار نیز به‌نظر می‌رسد بهترین راه این باشد که این نوع معاملات برای تمامی فعالان حقیقی و حقوقی فراهم شود تا شرایط برابری در بازار داشته باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ