کد خبر: ۱۷۸۸۰۸
۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۹/۶

رکورد جدید قیمت جهانی کود شیمیایی و احتمال گرانی مواد غذایی
با جهش ۸۰‌ درصدی رخ داد:

رکورد جدید قیمت جهانی کود شیمیایی و احتمال گرانی مواد غذایی

قیمت جهانی کود شیمیایی ازته با جهش ۸۰‌ درصدی به بالاترین سطح طی۱۰ سال گذشته رسید تا زمینه گرانی قیمت جهانی مواد غذایی در سال آینده فراهم شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از راشاتودی، کمبود جهانی کود شیمیایی ازته که از آن به‌ عنوان عامل افزایش‌دهنده تولیدات محصولات کشاورزی استفاده می‌شود بر بالا رفتن قیمت جهانی مواد غذایی در سال آینده تاثیرگذار خواهد بود.

بر اساس این گزارش، ترکیه، چین و روسیه صادرات این محصول را برای حمایت از کشاورزان داخل متوقف کردند. فروش کود ازته سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار بود و اکنون قیمت جهانی آن با رشد ۸۰‌ درصدی به بالاترین سطح ۱۰ سال گذشته رسیده است.

این کودها معمولا از گازهای طبیعی درست می‌شود و بالا بودن قیمت این نوع گاز در سال‌ جاری باعث کاهش تولید کود ازته و عاملی برای افزایش قیمت در بازارهای جهانی شد.

کشاورزان از کود ازته برای بالابردن محصولاتی مانند ذرت، گندم و دیگر محصولات استفاده می‌کنند و معمولا این کود را قبل از فصل کشت باید آماده کنند. با توجه به گرانی قیمت، کشاورزان در آمریکای‌ شمالی با تاخیر در خرید مواجه شده‌‌‌اند که این امر می‌تواند باعث هجوم کشاورزان به خرید در بهار آینده شود و شاید به خیلی از آنها هم این کود نرسد.

بر اساس اعلام یک شرکت بزرگ تولیدکننده کود ازته تقاضای جهانی برای این نوع کود احتمال دارد تا سال ۲۰۲۳ هم روند صعودی داشته باشد. از سوی دیگر عمده‌‌‌ترین تولیدکنندگان کود ازته از جمله ترکیه، چین و روسیه اعلام کردند برای مقابله با افزایش قیمت محصولات کشاورزی در داخل این نوع کود ازته را صادر نخواهند کرد.

بر اساس اعلام سازمان خواربار جهانی فائو قیمت موادغذایی‌ ماه گذشته به بیشترین میزان ۱۰ سال گذشته رسید و از اوج قیمت از جولای (تیر)  ۲۰۱۱  فراتر رفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ