کد خبر: ۱۷۸۸۱۹
۱۰:۵ - ۱۴۰۰/۹/۶

تحلیلی از سودآوری شرکت ها و اثر چند عامل در وضعیت کوتاه مدت بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تحلیلی از سودآوری شرکت ها و اثر چند عامل در وضعیت کوتاه مدت بورس

کارشناس بازار سرمایه با بررسی بحران برق و گاز صنایع سیمان، فولاد و پتروشیمی، توافق احتمالی، افزایش فروش نفت و درآمد ارزی، تحلیلی از سودآوری شرکت ها و کوتاه مدت بورس ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یاسر شریعت با انتشار مطلبی با عنوان " چه در انتظار بورس‏‏‌بازان است؟" در روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرد: در بازار سرمایه حتی برای سهام شرکت‌هایی که در محدوده ارزندگی قرار دارند تقاضای چندانی وجود ندارد. به نظر می‌رسد اکنون مشکل بازار در سمت تقاضا است.

با توجه به چنین شرایطی خریداران احتمالی به این نتیجه می‌‌‌رسند در شرایط فعلی تا حدودی دست نگه ‌‌‌دارند تا سهام ارزنده به سمت ارزندگی بیشتر میل پیدا کند. سال‌های گذشته نیز بحران برق و گاز وجود داشت. در نیمه نخست سال‌ هم تشدید مصرف برق منجر به قطعی برق برخی از شرکت‌ها بصورت دوره‌‌‌ای شد.

در نیم سال دوم نیز بصورت سهمیه‌‌‌بندی و قطعی گاز این بحران را به نمایش می‌‌‌گذارد. حال برخی صنایع اعم از سیمان، فولاد و پتروشیمی از چنین موضوعی متاثر می‌‌‌شوند و می‌توانند اثر منفی در بازار سهام ایجاد کنند. این رویداد اتفاق جدیدی در بازار نیست و در گذشته هم چنین چالشی وجود داشت اما سال جاری به دلیل افزایش مصرف مقداری تشدید شده است.

وضعیت برنامه جامع اقدام مشترک بصورت ریسک جدی در بازار سهام مطرح نیست و فضا نسبت به سال‌های مشابه و گذشته مقداری آرام‌‌‌تر است. اما به نظر می‌رسد تصمیم مشخصی هم طی ماه‌‌‌های آتی گرفته نشود. بنابراین تداوم وضعیت موجود سناریویی است که فعالان بازار سرمایه باید مورد توجه قرار دهند.

سرمایه‌گذاران با فرض سناریوی عدم‌ توافق احتمالی همراه هستند. افزایش فروش نفت و درآمد ارزی اتفاق مطلوبی بوده و بازار ریسک جدی به واسطه این موضوع نخواهد داشت. بازاری که متغیر‌‌‌های ریسک زیادی در آن وجود دارد طبیعتا بخشی از سبد سرمایه‌گذاری نقد یا سهام از شرکت‌هایی که ترجیحا از ضریب P/ E پایینی برخوردار باشد در آن جای می‌گیرد.

سود تقسیمی بالای سهام یا تا حد امکان انتخاب شرکت‌هایی که از ریسک‌های موجود می‌توانند در امان باشند نیز می‌تواند برای سرمایه‌گذاری مطلوب ارزیابی شوند. با توجه به وضعیت سودآوری شرکت‌ها برای شاخص‌‌‌کل ارقام خیلی پایینی پیش‌بینی نمی‌شود و اصلاح قابل‌توجهی هم در انتظار بازار نیست.

اکنون موضوع مهم پیرامون زمان است که آیا بازار در کوتاه‌ مدت حرکت صعودی را شروع می‌کند یا ممکن است زمان بیشتری برای بازگشت به صعود نیاز داشته باشد. با توجه به ثبات متغیر‌‌‌های فعلی روند کنونی ادامه‌‌‌دار خواهد بود. در صورت افزایش نرخ ارز به ارقامی به مراتب بیشتر از سطح فعلی، توافق مطلوب در حوزه سیاست خارجه و افزایش مجدد قیمت‌های جهانی می‌توانند به عنوان محرک برای رشد بازار ایفای نقش کنند. در غیر‌این صورت در کوتاه‌ مدت هیجان خاصی در بازار نخواهیم داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ