کد خبر: ۱۷۸۸۵۴
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۹/۶

واکنش عجیب رئیس بانک مرکزی ترکیه به سقوط لیر

واکنش عجیب رئیس بانک مرکزی ترکیه به سقوط لیر

رئیس بانک مرکزی ترکیه در واکنش به سقوط اخیر ارزش لیر مدعی شد این کشور یکی از بهترین نظام‌‌های بانکداری در جهان را دارد !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از آناتولی، شهاب کافچی‌ اوغلو با بیان اینکه نظام بانکی ترکیه یکی از موفق‌‌ترین نظام‌‌های بانکی جهان است، گفت: در نشست با مدیران بانک ها ، طیف وسیعی از موضوعات از جمله نرخ تورم، سیاست‌های پولی و توسعه اقتصادی جهانی بررسی شد.

بر اساس این گزارش، اوغلو  پیش از این جلسه‌ای پشت درهای بسته با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه درباره وضعیت بازار ارز داشت. به دنبال تصمیم غافلگیر کننده بانک مرکزی در کاهش دو درصدی نرخ بهره ، ارزش لیر دچار سقوط بی‌سابقه‌‌ای شد. بانک مرکزی ترکیه این هفته با صدور بیانیه‌‌ای از نرخ‌‌های غیر واقعی در بازار ارز انتقاد و اعلام کرده بود این نرخ‌‌ها با واقعیت‌‌های بنیادین اقتصاد ترکیه همخوانی ندارند.

وضعیت شاخص‌‌های کلان اقتصادی ترکیه بیش از پیش باعث نگرانی فعالان اقتصادی شده و شدت تمایل آنها برای تبدیل لیر به دلار را بیشتر کرده است. همزمان با اوج گرفتن نرخ تورم، نرخ بیکاری هم افزایش یافته و اصرار مقامات ارشد دولت اردوغان به کاهش بیشتر نرخ بهره، احتمال بیشتر شدن تورم را در پی دارد.

تورم ترکیه تا پایان اکتبر (مهر) سال جاری بیش از ۱۹ درصد بود. در حال حاضر هر دلار بالای ۱۲ لیر قیمت دارد. در نتیجه کاهش اخیر ارزش پول ملی ترکیه تظاهراتی در شهرهای مختلف در مخالفت با سیاست‌های دولت اردوغان برگزار شده است.

اردوغان که نرخ بهره بالا را عامل مشکلات اقتصادی می‌‌داند ، تاکنون بارها از تصمیم کاهش نرخ بهره حمایت کرده است. اوغلو هم پیش از انتصاب به این سمت ، سابقه ای طولانی در حمایت از کاهش نرخ بهره داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ