کد خبر: ۱۷۸۹۲۱
۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۹/۸

مذاکرات سرنوشت ساز و نیاز فوری ایران به سرمایه گذاری۵۰۰ میلیارد دلاری
رئیس دبیرخانه صنعتگران تهران اعلام کرد :

مذاکرات سرنوشت ساز و نیاز فوری ایران به سرمایه گذاری۵۰۰ میلیارد دلاری

رئیس دبیرخانه صنعتگران تهران با اعلام نیاز ایران به ۵۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری فوری گفت: نتیجه این دور از مذاکرات ، سرنوشت امنیت اقتصادی ایران را مشخص خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی بستانچی ضمن اشاره به تاثیر نتیجه مذاکرات وین بر اقتصاد ایران در روزنامه اعتماد اعلام کرد: در سال های تحریم، بیشتر زیرساخت ها فرسوده شده ، نسبت تولید سرمایه ثابت ناخالص به تولید ناخالص داخلی که در سال ۱۳۸۸ بیش از ۳۱ درصد بود، در روندی کاهشی به کمتر از ۲۰ درصد رسیده و شاخص استهلاک از سرمایه گذاری پیشی گرفته است.

به گفته مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران ، شاخص تولید صنعتی در مهرماه به دلیل کاهش تقاضا و افت موجودی مواد اولیه 6.8 واحد افت داشته که زنگ خطری جدی برای اشتغال و تولید است.

کارشناسان مختلف میزان سرمایه گذاری فوری را بین 350 تا 500 میلیارد دلار اعلام می کنند. در حالی که به گفته یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، صندوق توسعه ملی در حال حاضر 20 میلیارد دلار موجودی دارد که در برابر حجم سرمایه گذاری فوری رقم ناچیزی است.

در همین حال و زمانی که کشور نیاز به حجم فراوانی از سرمایه گذاری دارد و از نیروی انسانی مجرب هم برخوردار است، روند سرمایه گذاری معکوس و سرمایه های خرد به سمت ترکیه، امارات ، گرجستان و ... روانه شده است.

طرح‌های شتاب زده‌ای همانند طرح صیانت اینترنت یا فرزندآوری به امید و امنیت روانی طبقه متوسط که سرمایه‌های خرد دارند، آسیب می‌زند و نتیجه این آسیب‌ها مهاجرت‌های گسترده، ارجحیت دادن به سرمایه‌گذاری در بازارهای غیر مولد، خروج سرمایه‌های مادی و انسانی و فرسایش تمدنی است.

وضعیت این دوره از مذاکرات برجامی ، سرنوشت بسیاری از موضوعات از جمله وضعیت امنیت اقتصادی ایران را مشخص خواهد کرد. فعالان اقتصادی با جدیت و نگرانی مذاکرات آذر را دنبال می کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ