کد خبر: ۱۷۸۹۶۹
۰:۰ - ۱۴۰۰/۹/۹

پایان مثبت دور اول مذاکرات احیای برجام / اعلام مواضع و برنامه امروز و فردا

پایان مثبت دور اول مذاکرات احیای برجام / اعلام مواضع و برنامه امروز و فردا

دور اول مذاکرات احیای برجام با نتیجه مثبت و رضایت و خوش بینی همه طرف ها و اعلام برنامه کلی امروز و فردا برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دور جدید مذاکرات احیای برجام بعد از حدود 5 ماه در وین با برگزاری جلسه دو ساعته معاونین وزیر و مدیران سیاسی وزارت خارجه ایران و1+4 و ابراز امیدواری همه طرف ها به کسب نتایج مثبت برگزار شد .

براساس این گزارش، علی باقری معاون وزیر خارجه درباره نتیجه اولین جلسه با انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، اعلام کرد:در این نشست ضمن تشریح مواضع بر لزوم لغو تمام تحریم‌های آمریکا، تأکید و تصریح شد رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد. چرا که ایران در عمل پایبندی به تعهدات را نشان داده و خواهان تفاهمی عادلانه و تأمین‌کننده منافع مشروع ایران است .

وی ادامه داد: تا زمان نفس کشیدن کارزار فشار حداکثری آمریکا ، احیای برجام ، سخن گزافی بیش نیست. همه کشورهای ۱+۴ به مطالبه به‌حق ایران تن دادند و تأکید کردند باید ابتدا وضعیت تحریم‌های غیرقانونی آمریکا روشن شود.

باقری با اعلام توافق برگزاری جلسه صبح امروز سه شنبه کارگروه‌ لغو تحریم‌ها در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه که آیا خوش‌بین است یا خیر ،  گفت: بله .

مواضع مثبت اروپا ، روسیه و دبیر کل سازمان ملل

انریکه مورا هم در پایان جلسه اعلام کرد: کارگروه رفع تحریم‌ها امروز بار دیگر کار را آغاز می کند و یک روز پس از آن نیز بررسی های کارگروه هسته‌ای شروع می شود .

وی با ابراز امیدواری به لغو تحریم‌های امریکا طی این دور از مذاکرات ، روز اول را مثبت ارزیابی کرد .

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در این مذاکرات هم در توییتر اعلام کرد: دور اول مذارکرات کمیسیون مشترک برجام، موفقیت‌آمیز بود و حاضرین درباره اتخاذ گام‌های فوری بیشتری توافق کردند.

آتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: بازگشت به گفت وگو برای اجرای کامل و موثر برجام، گام مهمی است اما تمام طرف‌ها باید اطمینان یابند این ابزار ارزشمند یعنی برجام، موثر باقی بماند .

گفت وگو تلفنی روسای جمهور ایران و فرانسه

براساس این گزارش، همچنین بعد از برگزاری دور اول مذاکرات، امانوئل مکرون در تماس تلفنی طولانی با ابراهیم رئیسی، مواضع فرانسه در خصوص مذاکرات و حصول توافق مطلوب را تشریح کرد .

ررئیسی هم اعلام کرد : تحریم نتوانسته ایران را در مسیر پیشرفت متوقف کند و همه دنیا می‌دانند ناقضان برجام چه کسانی هستند و باید به تعهدات  بازگردند. درصورت لغو تحریم ها و تعهدات اروپا به هیچ عنوان نگرانی انجام تعهدات ایران وجود نخواهد داشت. ایران در مذاکرات نتیجه گرا است و گفتگوها باید به لغو تحریم‌ها منجر شود.

وی ادامه داد: اروپا اگر برای آژانس بین المللی اتمی مرجعیت قائل بوده و به آن استناد می‌کند،  بارها اعلام کرده ایران به تعهدات هسته ای پایبند است.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ