کد خبر: ۱۷۹۰۳۹
۰:۰ - ۱۴۰۰/۹/۱۱

حجم انتشار اوراق شرکتی معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی است
کارشناس بازار سرمایه :

حجم انتشار اوراق شرکتی معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی است

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حداکثر حجم انتشار اوراق شرکتی دو درصد تولید ناخالص داخلی است، گفت: یکی از راه های رتبه بندی شرکت‌ها سنجش ریسک و بازدهی شرکت‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، قاسم محسنی با اشاره به اینکه حداکثر حجم انتشار اوراق شرکتی در ایران دو درصد تولید ناخالص داخلی است، گفت: این رقم بسیار ناچیز است . چرا که انتشار اوراق در مالزی 80 درصد، آمریکا بیش از 100 درصد و در برخی کشورهای همسایه بین 40 تا 50 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد می‌شود.

وی افزود: یکی از روش‌های تامین مالی شرکت‌های بورسی و فرابورسی انتشار اوراق برای جذب نقدینگی است. شرکت ها می‌توانند با رتبه‌بندی و بررسی میزان ریسک و قدرت مالی شرکت بر اساس آن اوراق منتشر کنند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شرکت‌های بورسی توسط شرکت‌های رتبه‌بندی از نظر ریسک و قدرت مدیریت و مالی بررسی می‌شوند و از یک تا پنج ستاره ، رتبه اعتباری دریافت می‌کنند که در ایران 10 درصد شرکت‌های بورسی پنج ستاره دریافت می‌کنند.

محسنی گفت: صندوقی با درآمد ثابت اگر بازدهی 21 درصد داشته باشد در بین صندوق‌ها پنج ستاره است اما در مقایسه با صندوق سرمایه‌گذاری در سهام این میزان بازدهی بسیار پایین است. بنابراین رتبه‌بندی در بین هم‌گروه‌ها انجام می‌شود. در آینده همه اشخاص حقیقی و حقوقی توسط شرکت‌ها رتبه بندی می‌شوند و اشخاص حقوقی بر اساس رتبه و قدرت مالی می‌توانند اقدام به صدور چک کنند.

وی افزود: هنوز 70 درصد اقتصاد دولتی است . لذا همه فعالان اقتصادی الزاما با دولت و سازمان‌های دولتی سروکار دارند و برای دریافت خدمات حتما باید رتبه‌بندی شوند. همچنین طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 92 بند ت ماده 6 ، وزارت صنعت موظف شده، هیچ شرکت بدون رتبه بندی اعتباری را برای دریافت خدمات بانکی معرفی نکند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ