کد خبر: ۱۷۹۰۴۲
۱۶:۲ - ۱۴۰۰/۹/۱۰

برنامه انتشار اوراق سلف موازی برای فروش متری مسکن در بستر بازار سرمایه
مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن مطرح کرد:

برنامه انتشار اوراق سلف موازی برای فروش متری مسکن در بستر بازار سرمایه

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن از برنامه انتشار اوراق سلف موازی استاندارد با تعریف جدید برای فروش متری مسکن در بستر بازار سرمایه خبر داد و گفت: این اوراق باعث خانه‌دار شدن خانوارها می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، یاسر امامی طی نشستی خبری در حاشیه هشتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه گفت: ظرفیتی که بازار سرمایه برای تمامی بخش‌های اقتصادی دارد، بسیار قابل توجه بوده که بر این اساس گروه سرمایه‌گذاری مسکن با توجه به پرتفوی قابل توجهی که در صنعت ساختمان در اختیار دارد، توانسته از ابزاری که برای یکی از پروژه‌های در دست اجرای در بازار سرمایه مناسب‌ سازی شده، استفاده کند.

وی افزود: بر این اساس اوراق سلف موازی استاندارد با تعریف جدید می‌تواند فروش متری مسکن را در بستر بازار سرمایه رقم بزند. این در حالی است که بعد از مطالعات قابل توجه انجام شده در این حوزه و مذاکره جدی با وزارت راه و شهرسازی، بورس کالا و سازمان بورس، تعریف این اوراق آغاز شده و مراحل کمیته فقهی سپری و تائیدیه‌های لازم دریافت شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اکنون امیدنامه لازم برای استفاده از این ابزار تهیه و اساسنامه مرتبط نیز تنظیم شده و در انتظار تائیدیه نهایی سازمان بورس برای انتشار اوراق است. در شرایط اقتصادی و وضعیت کنونی درآمدهای مردم این اوراق می‌تواند باعث خانه‌دار شدن بسیاری از خانوارهای ایرانی شود. در واقع با توجه به اینکه بسیاری از مردم توانایی خرید مسکن را در شرایط کنونی به دلیل بالارفتن قیمت‌ها و تورم این بخش ندارند این اوراق می‌تواند یاری‌ رسان متقاضیان مسکن در بازار باشد. بخصوص اینکه پیش خرید مسکن نیز در شرایط کنونی قابل اتکا نیست. چراکه قرارداد پیش فروش مسکن نوعی از قرارداد که قابل تائید قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد رسمی باشد، تلقی نمی‌شود و ریسک بالایی دارد.

امامی عنوان کرد: اوراق سلف موازی برای یک پروژه از سوی ناشر که در حال حاضر سرمایه‌گذاری مسکن است، منتشر شده و فرد می‌تواند متناسب با میزان موجودی و دارایی، چند متر از یک ساختمان و آپارتمان را خرید کند که در زمان خرید، موقعیت آپارتمان مشخص نیست و فرد می‌تواند طی سنوات متوالی نسبت به خرید متراژهای مختلف اقدام کند تا به سقف 80 متر طی سه سال برسد.

وی اضافه کرد: پس از اعلام سازنده، آپارتمان آماده تحویل به متقاضیان خواهد بود و فرد متقاضی بر اساس اوراقی که در اختیار دارد، می‌تواند از واحدهای مسکونی این پروژه تحویل بگیرد. به این معنا که فرد دارنده اوراق، متناسب با میزان دارایی می‌تواند واحد را انتخاب کند اما اگر دارایی وی کمتر بود، می‌تواند مابه تفاوت را به سازنده پرداخت کرده و صاحب واحد شود. اما اگر هیچ از این شرایط را مناسب ندانست، می‌تواند اوراق را به کسانی که متقاضی هستند واگذار کند.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن گفت: این اوراق سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه را جمع خواهد کرد و با توجه به اینکه برخی از خریداران به دلیل درآمدها، قادر به حضور در بازار مسکن نیستند این ابزار می‌تواند به آنها کمک‌کند تا از منافع و رشدهایی که در بازار مسکن رخ می‌دهد، حتی با درآمدهای محدود و متراژ کم هم بهره‌مند شود.

امامی با بیان اینکه فروش متری مسکن، آرزوی بسیاری از فعالان صنعت ساختمان است، تصریح کرد: این ابزار در بستر بازار سرمایه این شرایط را فراهم خواهد کرد تا در یک بازار کاملا شفاف و با پشتوانه قابل قبول، خرید متری مسکن رواج داده شود. ضمن اینکه سرمایه گذاری مسکن متعهد این اوراق در بازار سرمایه بوده و به همین دلیل این اوراق کاملا شفاف است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف حضور در نمایشگاه کیش اینوکس فروش های آپارتمان بود که بصورت استاندارد در حال انجام است، گفت: با توجه به سرمایه‌های جذابی که به دنبال خرید آپارتمان هستند این هدف می‌تواند با شرایط ویژه محقق شود. با پرتفوی دو میلیون مترمربعی در سطح کشور در اقصی نقاط ایران امکان فروش آپارتمان وجود دارد. ضمن اینکه بسته های سرمایه گذاری به عنوان یک اقدام جدید معرفی خواهیم کرد تا برای مجموعه‌هایی که متقاضی سرمایه گذاری در بازار مسکن هستند، شرایطی فراهم شود که با توجه به برند شرکت سرمایه گذاری مسکن با پیشینه خوشنامی در سه دهه قبل، بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه ساختمان شکل گیرد.

امامی گفت: 12 یونیت 5 درصدی در پروژه های مسکونی و تجاری متنوع آماده‌سازی شده و هر مجموعه می‌تواند به تناسب شرایط، چند یونیت را تهیه کند. جلسات رو در رو با مجموعه سرمایه گذاری، پتروشیمی ها و بانک ها هستند که زمین های متعددی بوده و به دنبال سازنده متعدد هستند در دستور کار قرار دارد. به نحوی که این سرمایه گذاری می‌تواند در قالب مشارکت با شرکت سرمایه گذاری مسکن اجرایی شود.

عدم اثر هزینه 360 هزار میلیاردی احداث مسکن در ایجاد تورم

همچنین محسن فاضلیان‌ با بیان اینکه تاکنون از محل تسهیلات مسکن در قالب فروش اقساطی برای مسکن مهر 2 میلیون و 140 هزار و 349 واحد تعیین تکلیف شده و در سال جاری تا امروز برای بیش از 34 هزار و 91 واحد مسکن مهر دفترچه ارائه شده، گفت: آنچه از مسکن مهر مانده 226 هزار و 536 واحد است که باید تکمیل و ارائه شود. از سال 84 خط اعتباری 50 هزار میلیارد تومانی توسط بانک مرکزی برای مسکن مهر اختصاص یافت. مسکن مهر باقیمانده در برخی‌ مناطق 30 درصد و در برخی مناطق دیگر 30 تا 70 درصد پیشرفت داشته و آنهایی که بالای 70 درصد پیشرفت داشتند در اولویت قرار دارند.

وی در مورد طرح اقدام ملی مسکن افزود: تا امروز 259 هزار و 438 واحد مسکن اقدام ملی ثبت‌نام شده و 10.5 هزار میلیارد تومان پول متقاضیان واریز شده است، در کنار این طرح جهش تولید مسکن هم دنبال می‌شود.در شهرهای بزرگ بین 50 تا 70 درصد، شهرهای متوسط بین 30 تا 50 درصد و در شهرهای کوچک کمتر از 30 درصد از هزینه مسکن مربوط به زمین است. تقاضای انباشته برای مسکن 5 میلیون واحد است و هر سال به اندازه تعداد ازدواج‌ها و تشکیل خانواده‌ها به این تقاضا اضافه می‌‌شود. جمعیت کشور 86 میلیون نفر است اما 25 تا 27 میلیون مسکن وجود دارد. بین 5 تا 6 میلیون نفر مستأجر هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای ساخت یک میلیون مسکن در سال که متراژ متوسط 70 تا 80 متر است در مجموع 80 میلیون متر مربع مسکن باید احداث شود و اگر هزینه هر متر مربع مسکن 5 میلیون تومان باشد در مجموع 350 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است و این همان عددی است که به اندازه 360 هزار میلیارد تومان برای جهش مسکن در نظر گرفته شده است.

فاضلیان گفت: با توجه به اینکه عدد نقدینگی بیش از 4.2 هزار هزار میلیارد تومان است، 360 هزار میلیارد تومان برای احداث مسکن که طی 2 تا 3 سال هزینه می‌شود حدود 7 تا 10 درصد خواهد بود که نمی‌تواند در ایجاد تورم اثرگذار باشد. سالانه 350 هزار مسکن توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود. در روستاها 250 هزار توسط بنیاد مسکن و 400 هزار مسکن هم در قالب طرح جهش مسکن تولید خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ