کد خبر: ۱۷۹۰۹۴
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۹/۱۳

هشدار وزیر خارجه آمریکا به ایران و احتمال بعید از عزم جدی دولت رئیسی

هشدار وزیر خارجه آمریکا به ایران و احتمال بعید از عزم جدی دولت رئیسی

وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از عدم جدیت دولت جدید ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته ای ، نسبت به اعمال سایر گزینه ها ار سوی کاخ سفید هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آنتونی بلینکن با اشاره به عدم جدیت ایران برای پایبندی کامل به تعهدات هسته ای به رویترز گفت: تهران در روزهای آینده باید تصمیمات بسیار مهمی اتخاذ کند. اگر مسیر پیروی متقابل از توافق به بن‌بست برسد ، واشنگتن گزینه‌های دیگری را دنبال خواهد کرد.

وی افزود: آمریکا میسر دیپلماتیک را بهترین راه برای تحقق پیروی کامل از برجام می داند که همزمان در حال کوتاه تر شدن است.

این مقام مسئول ادامه داد: با اعمال سیاست فشار حداکثری، ایران از تعهدات برجامی خارج شد و شروع به توسعه برنامه اتمی کرد که با ادامه این روند ، بازگشت به برجام عملا دیگر فواید قبلی آن را در بر نخواهد داشت.

بلینکن گفت: شش دور مذاکرات، دستیابی به توافق را نزدیکتر کرده بود اما با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، وقفه‌ای ایجاد شد و بعید است دولت رئیسی برای بازگشت به تعهدات عزم جدی داشته باشد. لذا مذاکرات متوقف شد تا با تمام شرکا، روسیه ، چین، اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس در این خصوص مشورت شود.

وی افزود: پنجره فرصت در حال بسته شدن است. آمریکا به ایران اجازه نمی‌دهد روند مذاکرات را به درازا بکشاند تا به پیشبرد برنامه هسته ای ادامه دهد. لذا در صورت به بن‌بست رسیدن توافق ، سایر گزینه‌ها دنبال خواهد شد اما حل دیپلماتیک این مسئله به نفع همه و مؤثرترین راه برای مقابله با آن است.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: متأسفانه بسیاری از مشکلات دیگر همچون حمایت از تروریسم و گروه های نیابتی و بی ثبات کردن منطقه از ایران ناشی می شود که این معضلات با داشتن ایران هسته‌ای بسیار بدتر خواهند شد. زیرا با توان تسلیحات هسته‌ای احساس خواهد کرد که می تواند با مصونیت بیشتر عمل کند. بنابراین، بازگرداندن اعمال محدودیت های هسته‌ای برای مقابله با چالش‌های ناشی از ایران حیاتی است.

بلینکن ادامه داد: با پایان یافتن دور هفتم مذاکرات وین ، حتی روسیه و چین به وضوح از آنچه ایران در این مذاکرات انجام داده ، نا امید شده اند. بنابر این تهران باید در روزهای آینده تصمیمات بسیار مهمی بگیرد. آمریکا یا قرار است به توافق برگردد و یا باید از راه های دیگر به مقابله با این مشکل بپردازد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ