کد خبر: ۱۷۹۰۹۸
۱۱:۱ - ۱۴۰۰/۹/۱۳

پیشنهادات سازمان بورس برای لایحه بودجه : نرخ خوراک ، تسعیر ارز و...

پیشنهادات سازمان بورس برای لایحه بودجه : نرخ خوراک ، تسعیر ارز و...

رئیس سازمان بورس با انتقاد از عدم ثبات نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و نرخ های عجیب تسعیر ارز و... پیشنهادات مربوط به لایحه بودجه سال آینده را اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی که طی هفته های اخیر با افزایش انتقادات از سوی فعالان بازار و نمایندگان مواجه شده در خصوص لایحه بودجه و تاثیر آن بر بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: هنگام بحث بودجه، ابهامات بسیاری در بازار سرمایه ایجاد می‌شود. در حالی که کسب و کار‌ها را باید بلندمدت دید و ثبات در متغییر‌های اصلی کسب و کار‌ها بسیار ضرروی است.

هر ساله در لایحه بودجه، اعداد و متغییر‌های اصلی شرکت‌ها تعیین می‌ شود که با اصل کسب و کار‌ها سر و کار دارد و نباید در بودجه باشد. حتی از سیاست‌گذاران درخواست می شود برای تامین منافع سهامداران و ایجاد اعتماد در بازار سرمایه، تصمیمات بلند مدت گرفته شود. هر چند با توجه به ذی نفعان مختلف این اقدام دشوار است.

بسیاری از اعداد و ارقام بودجه مانند نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ، فرمول است و هر ساله تعیین نمی‌شود و متاثر از نوسان دلار بوده و سود آوری شرکت‌ها را چندان متاثر نمی‌ کند. در خصوص مالیات و قیمت سوخت شرکت‌های فلزی، پتروشیمی و پالایشی هم پیگیرهایی برای جلوگیری از تغییرات بسیار تند شده و لازم است اصلاح نرخ ها طی چند سال ، منطقی و عاری از رشد‌های عجیب و غریب باشد .

در این میان بودجه سال آینده قطعا بدون قیمت‌گذاری دستوری صنایع بورسی خواهد بود و اصلا بودجه وارد این بحث نخواهد شد. حتی سازمان بورس پیگیر جلب امتیازات برای کمک به شرکت‌ها است. یکی از پیشنهادات اصلی سازمان بورس، کاهش حداقل 5 درصدی مالیات شرکت‌های دارای سهام شناور استاندارد است .

همچنین درخواست شده ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید در خصوص تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه باید به صورت مستمر باشد. طبق این قانون، صندوق توسعه ملی مجاز است یک درصد از منابع را به صندوق تثبیت تزریق کند . بر همین اساس دستورالعملی برای این پیشنهاد تدوین شده تا هنگام بروز مشکل و تشکیل صف‌های فروش به صندوق تثبیت بازار سرمایه کمک شود.

دیگر پیشنهاد سازمان بورس، بهبود فضای کسب و کار و شفافیت برخی صنایع در قیمت‌گذاری دستوری است که از سال‌های گذشته پیگیری شده و به نتایج مناسبی هم در محصولات فلزی و پتروشیمی قابل عرضه در بورس کالا رسیده است.

تسعیر ارز بانک‌ها نیز معضلی بوده و با نرخ عجیبی مانند 15.9 هزار تومان تسعیر می‌شود که باید این عدد به نرخ نیما نزدیک شود. در این رابطه برای اولین بار کمیته مشترکی توسط سازمان بورس و بانک مرکزی تشکیل شده و انتظار می رود این معضل بزودی رفع شود.

درباره اینکه آیا دولت برنامه ایی برای تامین کسری بودجه از طریق بازار سرمایه هم هست یا خیر ، وضعیت بورس مستمر گزارش و پیشنهاداتی به دولت داده می شود تا منافع سهامداران به ویژه سهامداران خرد تازه وارد، تامین شود.

حتی اگر دولت به فکر تامین کسری بودجه از بازار سرمایه باشد باید از بورس حمایت کند. زیرا بخش عمده‌ منابع از این بازار است و در صورت جلب اعتماد‌ به دولت و افزایش ثروت مردم کمک و منجر به فروش دارایی‌های مولد و عرضه اولیه سهام خواهد شد. در این میان تامین مالی برخی طرح های توسعه بزرگ نفت و گاز، پتروشیمی و معادن می تواند در بازگشت اعتماد مردم به بورس و رونق بازار نقش داشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ