کد خبر: ۱۷۹۱۲۱
۰:۰ - ۱۴۰۰/۹/۱۴

بررسی آخرین تحولات جهانی بازار آلومینیوم از نگاه کارشناس اقتصادی

بررسی آخرین تحولات جهانی بازار آلومینیوم از نگاه کارشناس اقتصادی

کارشناس اقتصادی با اعلام افزایش ۱۱‌درصدی مصرف جهانی آلومینیوم در نیمه اول سال جاری میلادی ، آخرین تحولات جهانی این محصول را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  امیر رضا سلیمانی‌ نسب کارشناس شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک با انتشار مطلبی درباره تحولات جهانی بازار آلومینیوم در دنیای اقتصاد اعلام کرد: مصرف جهانی آلومینیوم اولیه با ۱۱‌درصد افزایش به ۳۵میلیون تن در نیمه اول سال ۲۰۲۱ رسید. این امر ناشی از افزایش سالانه ۱۳درصدی مصرف آلومینیوم در چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز در جهان است.

افزایش هزینه‌‌‌های دولتی چین به‌ خصوص در طرح های زیرساختی به میزان قابل‌توجهی بر تقاضای آلومینیوم اولیه افزوده است. مصرف آلومینیوم اولیه هند در نیمه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹‌درصد افزایش یافت و به ۹۶۶‌هزار تن رسید. انتظار می‌رود میزان مصرف این فلز در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ افزایش بیشتری داشته باشد. زیرا دولت هند اخیرا اقدامات محرک اقتصادی بیشتری را اعمال کرده است.

در ژاپن، تقاضای آلومینیوم اولیه به دلیل افزایش استفاده در مدل‌‌‌های جدید خودرو با افزایش ۱۳درصدی نسبت به سال قبل به ۹۰۰‌ هزار تن رسید . در آمریکا میزان مصرف با ۹. ۸‌ درصد کاهش سالانه به ۲. ۲میلیون تن رسیده که در پی محدودیت‌های عرضه رخ داده است. 

به طور کلی پیش‌بینی می‌شود، مصرف جهانی آلومینیوم اولیه با افزایش ۶. ۸ درصدی به ۷۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد. عمده افزایش به دلیل فشار تقاضا از سوی چین انجام شد. به طوری که واردات آلومینیوم اولیه چین تا پایان سال جاری افزایش خواهد یافت.

محدودیت‌های انرژی ‌برق در چین گریبان بسیاری از صنایع را در سال‌ جاری گرفته که ترمزی جدی برای روند افزایش تولید آلومینیوم اولیه است. انتظار می رفت ، عوامل محرک تقاضا از سوی چین در مدت طولانی‌تری باقی بمانند اما خروج سریع‌تر از انتظارات احتمالا تقاضا را کاهش خواهد داد. با این حال، هزینه‌‌‌های زیرساختی پیشنهادی در آمریکا احتمالا حمایت جبران‌‌‌کننده‌‌‌ای برای تقاضای آلومینیوم اولیه فراهم می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی این محصول با نرخ متوسط سالانه ۷. ۳‌درصد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۳ به حدود ۷۶میلیون تن برسد. همچنین تولید جهانی این فلز با افزایش ۱. ۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۳۴ میلیون تن در نیمه اول سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

چین نیز در نیمه اول سال جاری ، حدود ۲۰میلیون تن آلومینیوم اولیه تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸. ۹‌درصد افزایش داشته و این واکنش طبیعی اسملترها به قیمت‌های بالای آلومینیوم اولیه بود. از سوی دیگر، مصرف جهانی آلومینا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷. ۱‌ درصد افزایش یافته و به حدود ۶۵ میلیون تن رسید که ناشی از افزایش تولید این محصول بود.

برآورد می‌شود تقاضای جهانی آلومینا با ۷. ۱‌درصد افزایش به ۱۳۱میلیون تن در سال ۲۰۲۱ افزایش یابد. با افزایش دو میلیون تنی تولید آلومینیوم اولیه چین در سال ۲۰۲۱، احتمالا شاهد افزایش تقاضای جهانی بیشتر برای آلومینا خواهد بود.  مصرف جهانی بوکسیت با افزایش ۱. ۴درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۶۰میلیون تن در نیمه اول سال ۲۰۲۱ افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود با ۵‌ درصد رشد به ۳۲۳ میلیون تن برسد.

افزایش مصارف در صنایع خودروسازی، ساخت‌ و ساز و صنایع برق ، عامل اصلی رشد تقاضا در سال‌های آتی در صنعت آلومینیوم خواهد بود. در چشم‌انداز بلندمدت، استفاده از تجهیزات انرژی تجدیدپذیر مانند ژنراتورهای انرژی بادی و خورشیدی از دیگر محرک‌‌‌های تقاضای این فلز به شمار خواهد رفت.

پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی آلومینا با نرخ متوسط سالانه ۵. ۱‌درصد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ افزایش یابد و به ۱۳۶میلیون تن در سال ۲۰۲۳ برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی بوکسیت با نرخ متوسط سالانه ۶. ۳‌درصد طی دو سال‌ آینده رشد کند و به ۳۴۶ میلیون تن در سال ۲۰۲۳ برسد. 

در دیگر نقاط جهان و کشورهای فعال در این صنعت می‌توان به افزایش نرخ مالیات  بر اسملترهای روسیه و مشکلات زنجیره تامین مواد اولیه امارات از دیگر موارد کاهنده تولید آلومینیوم اولیه جهان اشاره کرد. با وجود این برآورد می‌شود تولید آلومینیوم اولیه جهانی با ۷.۳‌درصد افزایش در سال ۲۰۲۱ به حدود ۶۹میلیون تن برسد.

عرضه جهانی آلومینا با افزایش ۳.۳درصدی به بیش از ۱۳۷میلیون تن در سال ۲۰۲۱ خواهد رسید. افزایش تولید و ظرفیت کشورهای چین و هند از عوامل اصلی افزایش عرضه خواهد بود. یکی از معدود عوامل کاهنده عرضه جهانی آلومینا، وقوع حادثه آتش‌سوزی طی آگوست ۲۰۲۱ در پالایشگاه آلومینای جامالکو جامائیکا با تولید سالانه ۴. ۱میلیون تن در سال بوده که روند عرضه این واحد را با اخلال مواجه کرده است.

پیش‌بینی می‌شود عرضه جهانی بوکسیت ماده اولیه حیاتی در صنعت آلومینیوم در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۳. ۲درصدی به ۳۷۷میلیون تن برسد که ناشی از تولید بالاتر در استرالیا و گینه است.  در سپتامبر (شهریور) سال جاری به دلیل بی‌‌‌ثباتی سیاسی در گینه، قیمت لحظه‌‌‌ای آلومینیوم به بالاترین میزان در ۱۳سال گذشته، یعنی ۲۹۵۰دلار در هر تن رسید.

میانگین قیمت نقدی آلومینیوم اولیه در بورس فلزات لندن با ۲۳۵۶دلار در سال ۲۰۲۱ تاکنون ۴۳‌درصد افزایش یافته است. در حالی که در نیمه دوم سال  به طور متوسط ۱۸۰۹دلار در هر تن بود.

عامل اصلی افزایش قیمت این فلز، محرک‌های سمت تقاضا بود. به طوری که تقاضای آلومینیوم اولیه در نیمه اول سال ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰‌درصد افزایش یافته که مطابق با رشد صنعت جهانی است. 

کاهش موجودی آلومینیوم اولیه یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت‌های اخیر است. در طول بحران مالی جهانی بین اواسط سال ۲۰۰۷ تا اوایل سال ۲۰۰۹، بیشتر ذخایر آلومینیوم اولیه LME در دیترویت آمریکا و بندر ویلسنگن هلند ذخیره شد. با این حال، همه‌گیری کرونا نقشه ذخیره‌‌‌سازی این محصول را تغییر داده است.

تقریبا ۹۰‌ درصد موجودی انبارهای آلومینیوم اولیه LME در حال حاضر در مکان‌‌‌های آسیایی هستند. بندر کلانگ مالزی با سبقت‌گرفتن از روتردام به‌ عنوان بزرگ‌ترین مرکز انبارداری تاییدشده مبادلات آلومینیوم در پایان ژوئن (خرداد) ۲۰۲۱ به ظرفیت ۷۷۰ هزار متر مربع رسید.

توزیع مجدد موجودی آلومینیوم اولیه از آمریکا و اروپا به آسیا، پرمیوم شمش آلومینیوم بیش از ۵۰۰ دلار در هر تن افزایش داده است. دولت آمریکا زمانی که تعرفه‌‌‌های وارداتی و تحریم‌‌‌ها را بر آلومینیوم روسیه روسال اعمال کرد، پریمیوم شمش بالاتر از ۴۸۵دلار در تن نبود.  با وجود تلاش دولت چین برای آزادسازی آلومینیوم انبارشده به نظر می‌رسد فروش ذخایر آلومینیوم اولیه دولتی تاثیر بسیار کمی بر بازارها داشته است. زیرا تنها ۳. ۰‌درصد از کل تقاضای آلومینیوم اولیه چین را تشکیل می‌دهد.

قیمت‌های صادراتی آلومینیوم اولیه روسیه ۲۵ تا ۳۳‌درصد کمتر از قیمت‌های نقطه‌‌‌ای آلومینیوم اولیه LME است. این مسئله به دلیل برخی ساز و کار های قیمت‌گذاری بوده که به یک شرکت تابعه روسی اجازه می‌دهد ، آلومینیوم را با هزینه‌‌‌هایی که از سوی شرکت مادر جذب می‌شود به شرکت دیگر بفروشد. در نتیجه، افزایش مالیات‌‌‌ها احتمالا حاشیه‌‌‌های تولیدکننده آلومینیوم اولیه روسیه را کاهش می‌دهد و تاثیر کمی بر قیمت‌های جهانی خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود قیمت آلومینای استرالیا در سال ۲۰۲۱ با ۳. ۵‌ درصد افزایش به ۲۸۵دلار در هر تن برسد که ناشی از افزایش تولید آلومینیوم اولیه در چین است. کارشناسان بر این باورند که قیمت آلومینیوم با ۶. ۷‌درصد افزایش به میانگین ۲۵۶۵دلار در هر تن در سال ۲۰۲۲ و با یک ‌درصد افزایش به میانگین ۲۵۹۰دلار در هر تن در سال ۲۰۲۳ خواهد رسید.

انتظار می‌رود افزایش مصرف آلومینیوم اولیه در چین و در صنعت حمل‌ و نقل جهانی محرک‌‌‌ قابل‌توجهی برای افزایش قیمت آلومینیوم باشد. ارزیابی‌‌‌ها از افزایش قیمت آلومینای استرالیا با نرخ متوسط سالانه ۶. ۴‌درصد در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ حکایت دارد. این نرخ تا سال ۲۰۲۳ به ۳۱۰ دلار آمریکا افرایش خواهد یافت.

میانگین سالانه ۸. ۱درصد افزایش تولید جهانی آلومینیوم در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ از قیمت آلومینا حمایت خواهد کرد. این صنعت در چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیر آهنی ایران و فناوری‌های وابسته با نگاهی به تولید و بازار، ۷ تا ۹ دی‌ ۱۴۰۰ به‌ طور کامل‌تر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ