کد خبر: ۱۸۰۲۴۵
۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳

پیگیری اصلاح فرمول نرخ سوخت پتروشیمی ها با هدف قیمت‌گذاری منطقی
رییس سازمان بورس اعلام کرد:

پیگیری اصلاح فرمول نرخ سوخت پتروشیمی ها با هدف قیمت‌گذاری منطقی

رئیس سازمان بورس از پیگیری اصلاح فرمول نرخ سوخت پتروشیمی ها توسط وزارت نفت خبر داد تا با کاهش فاصله با کشورهای رقیب تولید کننده گاز، قیمت‌گذاری منطقی انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ششمین میز صنعت سازمان بورس با موضوع مشکلات صنعت پتروشیمی و حضور رئیس، معاونان و مدیران سازمان بورس و تعدادی از مدیران و فعالان صنعت پتروشیمی برگزار شد.

مجید عشقی رییس سازمان بورس با بیان اینکه یکی از رسالت‌های سازمان بورس شفاف‌سازی صنایع پذیرفته شده و حاضر در بورس است، گفت: بطور معمول، ابهام در صنایع، مشکلاتی را پدید می‌آورد که منجر به زیان سهامداران می‌شود. بنابراین ابتدا باید مشکلات و چالش‌های صنایع مختلف شناسایی و گام به گام به سمت اصلاح آنها حرکت کرد.

وی افزود: در چند ماه اخیر چندین مشکل در رابطه با پتروشیمی‌ها رخ داد اما جای هیچ نگرانی نیست. اولین موضوع پیرامون بودجه سال ۱۴۰۱ و افزایش قیمت سوخت پتروشیمی‌ها بود که تغییر محسوسی لحاظ شده است. محاسبات حاکی از آن بود در صورت اجرایی شدن متن لایحه بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه در سال آینده به صنعت تحمیل می‌شد که نسبت به هزینه ۸۵ هزار میلیارد تومانی کنونی بسیار بالاتر است. با پیگیری‌ها در نهایت هزینه سوخت پتروشیمی‌ها تغییر اندکی پیدا کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: مشکل مهمی که در این رابطه وجود دارد مربوط به فرمول قیمت خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها و صنایع است. به دلیل مسائل سیاسی و منطقه‌ای که بین روسیه و اتحادیه اروپا شکل گرفته و باعث افزایش ۶ برابری قیمت گاز در اتحادیه اروپا شده برای اولین بار نرخ گاز ایران از کل دنیا به غیر از اروپا بیشتر شده است.

عشقی از پیگیری اصلاح فرمول توسط وزارت نفت خبر داد تا فاصله قیمتی زیادی با کشورهای رقیب تولید کننده گاز وجود نداشته باشد. در این صورت می‌توان گفت قیمت‌گذاری منطقی انجام شده است.  به هیچ وجه ایجاد رانت برای هیچ صنعتی دنبال نمی شود اما نمی‌توان مشاهده کرد صنعتی رقابتی با تصمیمات اشتباه از صحنه خارج شود.

وی عنوان کرد: مطرح می‌شود حاشیه سود پتروشیمی‌ها زیاد است البته همین موضوع درباره صنایع فلزی هم اعلام می شود. این سود در نهایت تبدیل به سرمایه‌گذاری در صنعت می‌شود که اگر انجام نشود، صنعت مستهلک می‌شود. دلیل کم بودن استهلاک صنایع، سرمایه گذاری است که به همین دلیل حاشیه سود تعدیل شده است.

انتقاد از ابلاغ مالیات مواد خام و نیمه خام صادراتی

احمد مهدوی ابهری دبیرکل انجمن صنعت پتروشیمی هم در این میز صنعت گفت: صنعت پتروشیمی درگیر مشکلات متعددی است. اولین موضوع مربوط به جذب سرمایه‌گذار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این صنعت برای توسعه ظرفیت احتیاج به سرمایه‌گذاری خارجی دارد اما با وجود اینکه سرمایه‌گذار خارجی هم وجود دارد مشکل در تامین سابرین گارانتی است که به نظر می‌رسد دولت می‌تواند این مشکل را حل کند.

وی افزود: طبق قانون در عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا تضامینی داده می‌شود اما سال ها است پیشنهاد می شود پتروشیمی‌ها را اعتبار سنجی کنید. اینگونه نشود که محصولی در بورس عرضه اما ایراد گرفته شود تضمین تا رقم معینی بوده و امکان عرضه وجود ندارد. این مشکل را می‌توان حل کرد.

این فعال صنعت پتروشیمی ادامه داد: انتقاد بعدی در رابطه با ابلاغ مالیات مواد خام و نیمه خام صادراتی است. بطور کلی صنعت پتروشیمی بصورت ماهوی مقابل خام فروشی قرار دارد اما به برخی از تولیدات نیمه خام اطلاق شده و معافیت‌های مالیاتی آن لغو شده است. درخواست می شود محصولی که امکان فنی و اقتصادی تولید آن در داخل وجود دارد اما پتروشیمی‌ها از آن دریغ می‌کنند را مشخص کنند آن زمان به سمت برداشتن معافیت‌های مالیاتی بروند.

مهدوی ابهری گفت: در رابطه با قیمت گذاری گاز هم وزارت نفت به دلیل بخشی نگری، منافع را در نظر گرفته است. در فرمول قیمت گاز، موضوع مرجع قرار گرفتن هاب کشورهای اروپایی اشتباه است.

ضرورت حمایت از پروژه‌های توسعه‌ای پتروشیمی

جعفر ربیعی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج ‌فارس هم در این نشست گفت: با توجه به تصمیماتی که برای صنعت پتروشیمی گرفته می‌شود جمع بندی این است که با سودآوری مشکل دارند. بحث مالیات از مواد خام و نیمه خام صادراتی یک موضوع بی‌منطق است. به صراحت در قوانین بالادستی هرگونه مانع در مسیر صادرات ممنوع شده است. از یک طرف مسئولان دولتی از ارزآوری پتروشیمی‌ها تشکر می‌کنند از سوی دیگر چنین تصمیماتی می‌گیرند.

وی افزود: اکنون هیچ تولید کننده واقعی داخلی نمی‌تواند بگوید شرکت‌های پتروشیمی کالاها را عرضه نکرده‌اند. بحث بعدی در رابطه با پروژه‌ها است. حدود ۳۵ میلیارد دلار پروژه در صنعت پتروشیمی در دستور قرار گرفته است. پروژه اجرا کردن به معنای توسعه منطقه‌ای، اشتغال‌زایی و ... است چه کمکی در این زمینه توسط دولت می‌شود؟ هیچ.

ربیعی ادامه داد: پتروشیمی‌ها به دنبال ورود به بالادست هستند. علت هم آن است که دولت منابع لازم را برای توسعه صنایع بالادست نفت و گاز ندارد. البته دلیل دیگر آن است که به دنبال خوراک هستیم. اگر پتروشیمی‌ها در صنایع بالادست نفت و گاز سرمایه گذاری نکنند تا چند سال دیگر با بحران مواجه می‌شوند. بی تردید با این تفاسیر احتیاج به حمایت همه جانبه وجود دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ