کد خبر: ۱۸۰۷۱۴
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷

۵ ریسک مهم ایران در سال میلادی جدید اعلام شد
از سوی اتاق تهران :

۵ ریسک مهم ایران در سال میلادی جدید اعلام شد

۵ ریسک مهم ایران در سال جاری میلادی شامل بحران‌های معیشتی و رفاه، ناامیدی و سرخوردگی گسترده جوانان ، رکود اقتصادی طولانی‌ مدت و ... از سوی اتاق تهران اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران بر اساس داده‌های مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد: شکست اقدامات برای مهار تغییرات اقلیمی، تغییرات آب و هوایی، افت تنوع زیستی، فرسایش انسجام اجتماعی، بحران معیشتی و رفاه، بیماری‌های واگیردار ، تخریب محیط انسانی ، بحران‌های منابع طبیعی، بحران‌های بدهی و تقابلات ژئو اکونومیکی 10ریسک ماندگار در دنیا طی 10 سال آینده هستند.

فرسایش انسجام اجتماعی، بحران‌های معیشتی و رفاه و آسیب سلامت روان سه ریسک مهم و عمده طی دوسال آینده هستند. آسیب اجتماعی چالش‌‌هایی در حوزه سیاستگذاری در سطح ملی، محدودشدن سرمایه سیاسی، تمرکز رهبران و پشتیبانی عمومی در زمینه تقویت همکاری‌های بین‌المللی در زمینه رفع چالش‌ها به‌ دنبال خواهد داشت.

طبق نظرسنجی ، 11 درصد پاسخ‌دهندگان بر این باورند که بهبود اقتصاد جهان با شتاب تا سال 2024 ادامه خواهد یافت. در حالی‌که 89‌درصد چشم‌انداز کوتاه‌مدت را غیر دائمی، ناقص و آسیب‌پذیر می‌دانند. 84‌ درصد هم نگرش منفی از آینده دارند . بدبینی فراگیر می‌تواند موجب شکل‌گیری چرخه ناامیدی و سرخوردگی شود که اقدامات بهبود را با چالش بیشتری همراه خواهد کرد.

مهم‌ترین چالش ادامه همه‌گیری کرونا

مهم‌ترین چالش‌های جدی ناشی از استمرار همه‌‌‌‌‌گیری کرونا ، رکود اقتصادی است. چشم‌انداز اقتصاد کلان همچنان ضعیف است. انتظار می‌رود اقتصاد جهان در مقایسه با گذشته تا سال 2024 حدود 3. 2درصد کوچکتر شود.

قیمت‌های کالاهای اساسی، تورم و بدهی هم در اقتصادهای درحال‌ توسعه و توسعه‌ یافته در حال افزایش است. همه‌گیری بیماری و استمرار پیامدهای اقتصادی موجب‌ شده ، توانایی کشورها برای کنترل ویروس و تسهیل بهبود پایدار تضعیف شود.

عدم‌تعادل در بازار کار، سیاست‌های حمایت‌گرایی و افزایش شکاف در حوزه تحصیل و مهارت‌ها هم باعث شده ، پیامدهای اقتصادی ناخوشایندی ناشی از همه‌گیری، خطر تقسیم روند رشد جهان به مسیرهای واگرا را به‌ دنبال داشته باشد.

اقتصاد جهان در حال بهبود‌ یافتن از بحران همه‌گیری کرونا اما با سرعت کم است. با کند شدن سرعت رشد، انتظار می‌رود رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی حدود 9. 4 درصد باشد.

ریسک‌های شوک کالاهای اساسی، بی‌ثباتی قیمت و بحران‌های بدهی همچنان از نگرانی‌های میان‌ مدت هستند و از قبل هم نشانه های بروز آنها ظهور کرده است. قیمت کالاهای اساسی حدود 30‌ درصد طی یک‌ سال گذشته افزایش داشته و انتظار می‌رود نوسانات قیمت به دلایل افزایش تنش بین اروپا و روسیه ، مسئله ذخایر انرژی چین، اختلالات زنجیره تامین و چالش‌های ناشی از سرمایه‌گذاری در ذخایر سوخت‌های فسیلی، همچنان استمرار داشته باشد.

تورم هم در بسیاری از کشورها شتاب گرفته که ترکیبی از علل شامل اختلالات زنجیره تامین ناشی از همه‌گیری، افزایش تقاضا و قیمت بالاتر کالاهای اساسی در آن تاثیر دارند. این اتفاق موجب احساس نارضایتی مصرف‌کننده که یکی از عوامل مهم برای بهبود محسوب می‌شود و همچنین تقویت ریسک افزایش بهره توسط بانک‌های مرکزی خواهد شد.

در اقتصادهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، قیمت‌های بالاتر و گران‌تر شدن بدهی، تاثیرات ناخوشایندی بر خانوارهای کم‌درآمد خواهد گذاشت. ضمن اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط هم که در تلاش برای پرهیز از ورشکستگی هستند، متاثر شده و از تضعیف تقاضا آسیب خواهند دید. 

تضامین بدهی‌ها به دلیل همه‌گیری افزایش یافت. میزان بدهی دولت‌ها در جهان در سال2020 با 13‌درصد رشد به حدود 97‌درصد تولید ناخالص داخلی جهان رسید. تامین‌مالی بخش عمومی در کشورهای درحال‌توسعه به دلیل اهرم‌کردن بدهی و تقویت دلار آمریکا در بالاترین سطح ریسک  قرار دارند.

بحران بدهی جزو ریسک‌های مهم کوتاه و میان‌ مدت جهان محسوب می‌شوند که ظرفیت ماندگاری طی 10‌سال آینده را همچنان دارا هستند. افزایش سطوح بدهی امکام مهار اثرات اقتصادی کرونا و تامین‌ مالی را دشوارتر خواهد کرد.

ریسک‌های مهم 4 کشور در سال 2022

ایران: از نگاه مدیران ارشد کسب‌ و کار ، 5 ریسک مهم ایران در سال جاری میلادی شامل اشتغال و بحران‌های معیشتی و رفاه، ناامیدی و سرخوردگی گسترده جوانان ، رکود اقتصادی طولانی‌مدت ، بحران‌ منابع طبیعی و افت تنوع‌ زیستی هستند.

ترکیه: اشتغال و بحران‌های معیشتی و رفاه ، رکود اقتصادی طولانی‌مدت ، گسست روابط میان دولتی، آسیب محیط‌ زیست با منشأ انسانی و آینده حکمرانی فناوری

چین: تغییرات شدید آب و هوا ، ترکیدن حباب دارایی و اقتصادهای بزرگ ، بیماری‌های واگیردار ، گسستگی یا نبود نظام اجتماعی و مسائل ژئوپلیتیکی

آمریکا: ترکیدن حباب دارایی در اقتصادهای بزرگ ، شکست اقدامات مقابله با تغییرات اقلیمی، تغییرات شدید آب و هوا ، بحران‌های بدهی در اقتصادهای بزرگ و اشتغال و بحران‌های معیشتی و رفاه از ریسک‌های مهم آمریکا محسوب می‌شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ