کد خبر: ۱۸۰۷۹۹
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸

کمیسیون تلفیق بودجه در مورد حذف دلار ترجیحی به توافق نرسید/ بررسی در آینده
نماینده مجلس :

کمیسیون تلفیق بودجه در مورد حذف دلار ترجیحی به توافق نرسید/ بررسی در آینده

طبق اعلام عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ ، نمایندگان در خصوص طرح حذف ارز ترجیحی به توافق نرسیده و بررسی به آینده موکول شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کاظم دلخوش با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص حذف ارز ترجیحی به توافق نرسیده در برنامه تلویزیونی اعلام کرد: دولت موظف است لایحه بودجه سالانه را حداکثر تا ۱۵ آذر هر سال به مجلس ارایه کند تا در کمیسیون تلفیق مجلس بررسی شود.

این کمیسیون در دو نوبت بررسی لایحه پیشنهادی دولت را آغاز کرده و اعضا درخصوص تبصره یک بند الف (حذف ارز ترجیحی) نظرات متفاوتی داشته و نتوانستند به نقطه نظر مشترکی برسند . بنابراین بررسی این تبصره به زمان دیگری موکول شد.

طبق نظر مخالفان با حذف ارز ترجیحی و رفتن به سمت ارز ۲۳ هزار تومانی در صورت عدم اجرای برنامه دقیق ، بی تردید جامعه دچار مشکلاتی می‌شود.  موافقان هم دغدغه‌هایی داشتند . از سوی دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند اثر مستقیم بر افزایش قیمت‌ها داشته باشد.

گران شدن یک کالا تأثیر مستقیم بر قیمت سایر کالا‌ها دارد و قطعا قیمت دارو، نان و کالا‌های ضروری افزایش می‌یابد. حذف پلکانی ارز ۴۲۰۰ تومانی شوک کمتری به بازار وارد می‌کند. دولت باید اقدامات جبرانی برای کنترل و تنظیم قیمت‌ها برای اجرای این طرح داشته باشد.

بر اساس این گزارش، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم در این خصوص گفت: اصرار دولت به اجرای مصوبه قبلی مبنی بر حذف ارز ترجیحی و پرداخت مبلغ ۱۰۰ تا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه به مردم است.پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، نظام تولید را دچار اختلال کرده و قاچاق افزایش یافته است. نخستین دلیل موافقت با حذف ارز ترجیحی، اختلال در نظام توزیع است.

وی ادامه داد: دولت در نظارت بر یک حلقه ضعیف دارد اما انتظار می رود بر ۲۰ حلقه نظارت داشته باشد ! به اسم واردات جو درجه یک ارز ۴۲۰۰ گرفته شده اما به دلیل نبود نظارت ، درجه ۳ وارد شده است. قبل از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ، یکی از نهاده‌های دامی ۷ میلیون تن واردات داشت اما پس از اجرای طرح و کاهش تعداد دام‌ها و مرغداری‌ها ۹ میلیون تن وارد می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ