کد خبر: ۱۸۰۸۱۶
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸

ضرورت تعریف نظام توزیع و عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای خارجی
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مطرح کرد:

ضرورت تعریف نظام توزیع و عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای خارجی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: تعریف نظام توزیع و عرضه محصولات کشاورزی در بازارهای هدف خارجی راه حل اساسی برای جلوگیری از توقف کانتینرهای صادراتی و فساد این محموله ها است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، چهاردهمین جلسه دور دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی‌ آب و منابع طبیعی مجلس، معاون امور باغبانی و زارعت وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان حفظ نباتات، معاون وزیر و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات و مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

محسن امینی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در این نشست با اشاره به اهمیت طرح مباحث مطالعاتی حوزه کشاورزی گفت: با توجه به پیشنهادات معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تلاش برای عملیاتی شدن برنامه های اثرگذار به ویژه در حوزه زنجیره تامین و شبکه های توزیع محصولات این بخش در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با جدیت بیشتری مسائل مربوطه را دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به مواردی که از سوی وزیر جهاد کشاورزی در زمینه پیاده سازی بخش های عملیاتی و اجرایی در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مورد تاکید بوده، افزود: امید است در سایه تعامل با وزارت جهاد کشاورزی و ارائه عملکرد مطلوب به عنوان بازوی تخصصی این وزارتخانه، بتوان اولویت های مهم این وزارتخانه را بر اساس مباحث کلان و  راهبردی بخش کشاورزی پیش برد.

این مقام مسئول با طرح یک درخواست از رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ادامه داد: برای ایجاد و توسعه بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی به زمان کافی نیاز است و البته در این میان بی توجهی به مسائل بین المللی و عدم عمل به تعهدات بین المللی موجب بروز خسارت های زیان آوری است که البته بر اساس قواعد بین المللی قابل وصول است.

امینی با اشاره به اهمیت توجه نهادهای مسئول به توسعه بازارهای داخلی و خارجی تصریح کرد: گام نخست، اشباع بازارهای داخلی و توجه به توانمند سازی و رفع نیازهای این حوزه است اما نباید از بازارهای بین المللی و توجه به حل اختلافات و داوری ها در این زمینه غافل شد. انتظار می رود در برنامه های سال ۱۴۰۱ به جای ممنوعیت صادرات برای برخی محصولات با برنامه ای مدون مواردی مانند عوارض صادراتی در چندین ماه از سال اجرایی شود.

وی اضافه کرد:  پیاده سازی مشوق های صادراتی نقش مهمی در افزایش سطح مشارکت آنها دارد. البته صادرکننده بر حسب تکالیف موجود در هر صورت به امر صادرات می پردازد اما وظیفه به عنوان متولیان اثر گذار در رفع موانع صادراتی بخش کشاورزی، شناسایی، فرصت سازی و همکاری با بازارهای هدف خارجی و مشتریان بیرونی است. یکی از دغدغه های مهم فعالان حوزه کشاورزی، عدم حضور پیوسته و پایدار در کشورهای هدف و نبود شبکه توزیع درست و اصولی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی با اشاره به تلاش ها برای ایجاد کنسرسیوم های صادراتی گفت: هدف مهم دستیابی به جایگاه پایدار برای محصولات تولیدی ایران در بازارهای صادراتی و رفع موانع شرکت های کوچک و متوسط در انجام این مهم و تقویت توان رقابتی آنها است. باید در کشورهای هدف صادرات ابتدا نظام توزیع را تقویت کرده و سپس بحث عرضه محصولات و تولیدات ایرانی را با ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در این کشورها تقویت کرد. نباید اجازه داد در اثر ضعف در نظام توزیع و عرضه بسیاری از کانتینرهای حاوی محصولات صادراتی ایران فاسد شده و دفن شود.

امینی از آمادگی ارائه بسته پیشنهادی در خصوص حذف ارز ترجیحی به کمیسیون کشاورزی مجلس خبر داد و گفت: در اولین فرصت بسته پیشنهادی مربوطه با حضور مسئولین مربوطه تشریح خواهد شد.  امید است در جلسات آتی بتوان از حضور  وزیر جهاد کشاورزی و معاونین ارشد این وزارتخانه بهره مند شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ