کد خبر: ۱۸۱۰۳۰
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۴

انتقاد وزیر صنعت از سهامداری ایران خودرو و سایپا و وعده ارزانی + یک ادعا

انتقاد وزیر صنعت از سهامداری ایران خودرو و سایپا و وعده ارزانی + یک ادعا

وزیر صنعت با انتقاد از خود سهامداری ایران خودرو و سایپا ، وعده کاهش ۱۵ درصدی قیمت خودرو در سال آینده داد و اعلام کرد: ایران تا ۴ سال آینده باید رتبه اول اقتصادی در منطقه باشد !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا فاطمی امین درباره نقشه راه صنعت خودرو در برنامه ثریا اعلام کرد: قیمت های خودرو واقعی نیستند و سال آینده بابد قیمت تمام شده خودرو از طریق روش های مختلف همچون تامین مالی مناسب، اصلاح ساختار مدیریتی و اصلاح رابطه بین قطعه ساز و خودروساز ۱۵ درصد کاهش یابد .

قیمت بازار با دلار تغییر می کند . چرا که تولید کمتر از تقاضا است و ۵۰۰ هزار دستگاه کسری وجود دارد. همچنین فرصت کافی برای سرمایه گذاری مردم نبوده و ساده ترین کار خرید خودرو است.

سهام چرخه ای یا خودسهامداری، اشتباه بزرگی بود که در این صنعت اتفاق افتاد. وقتی سایپا درآمد مناسبی داشت ، سهام این شرکت را خریده که ارزش فعلی آن حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که ۴۰ درصد آن به ارزش حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان خودسهامداری است.

این امر باعث شده ، منابعی که باید صرف تولید شود به سهامداری اختصاص بابد . در نتیجه ، خودروساز به دلیل کمبود نقدینگی وام می گیرد، هزینه ها بالا می رود و باعث می شود خودرو گران شود.

اصلاح ساختار سهامداری و مالکیتی ایران خودرو و سایپا

وقتی نظام قیمت گذاری اعمال شده اما به کیفیت محصولات توجه ای نمی شود ، همه زیان می کنند و فقط رانت ایجاد می شود. اقدامات مهمی در وزارت صنعت طی ۵ ماه گذشته انجام شده و با اصلاح صنعت خودرو ساز تولیدکننده، مصرف کننده و قطعه ساز سود می برند.

سال آینده ۱.۶ میلیون دستگاه خودرو تولید می شود . سال جاری میزان تولید به ۱.۱ میلیون می رسد اما برای تولید ۳ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴ سرمایه گذاری لازم است.

سال آینده ، ساختار این صنعت باید اصلاح شود و تولید افزایش یابد . حتی در نیمه دوم سال احتمال کمبود تقاضا وجود دارد.

برنامه ریزی شده برای سال ۱۴۰۲ خودروی دو ستاره تولید نشود و تا ۴ سال آینده فقط خودروی ۴ و ۵ ستاره عرضه شود.

اصلاح ساختار بازارهای زنجیره تامین خودرو

یکی از راه های مقابله با قیمت سازی ، احراز اصالت خودرو است که شروع شده و ارتباطی بین پلت فرم ها با بیمه مرکزی برقرار شده تا احراز هویت صورت گیرد.

به طور مثال در ایران خودرو ،شرکت ساپکو که با ۸۰۰ شرکت قطعه ساز باید ارتباط داشته باشد ، منسوخ شده و شرکت های بزرگ خودروسازی با چند شرکت کار می کنند . این یعنی زنجیره تامین و ۳ فایده دارد. خودرو ساز را از درگیری با ۸۰۰ قطعه ساز آزاد می کند. قیمت و کیفیت قابل کنترل بوده و در طراحی مشارکت و سرمایه گذاری می شود.

در افق ۱۴۰۴ ایران باید رتبه اول اقتصادی در منطقه باشد که با اصلاح ساختار قابل تحقق است.

برای کاهش قیمت و بهبود کیفیت باید تیراژ خودرو افزایش یابد . تقاضا در بازار وجود دارد و چند میلیون خودروی فرسوده باید جایگزین شوند.

قیمت خودرو گران است و با درآمد متناسب نیست. طبق برنامه رشد ۸ درصدی اقتصادی، درآمد سرانه افراد ارتقا پیدا می کند و متناسب با قیمت خودرو می شود. در تعاملات بین المللی نباید منتظر نتیجه مذاکرات ماند و تحریم ها قابل خنثی سازی هستند.

سال آینده هر چقدر تورم وجود داشته باشد ، خودرو بیش از تورم افزایش قیمت نخواهد داشت و حتی ۱۵ درصد زیر تورم خواهد بود. یعنی قیمت خودرو با تورم ۳۰ درصدی به ۲۳۰ میلیون تومان و حتی کمتر می رسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ