کد خبر: ۱۸۱۰۴۷
۱۳:۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۴

تازه‌ترین پیش بینی اوپک از افزایش تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲

تازه‌ترین پیش بینی اوپک از افزایش تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲

اوپک در تازه‌ترین پیش بینی از رشد بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه ای تقاضای جهانی نفت در سال‌ جاری میلادی و بازگشت به دوره قبل از کرونا خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، طبق تازه‌ترین گزارش‌های ماهانه اوپک ، آژانس بین‌المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا ، رشد تقاضای نفت در سال جاری میلادی ادامه یافته و به دوره قبل از کرونا بازخواهد گشت.

بر اساس این گزارش، اوپک بدون تغییر برآورد نسبت به گزارش ماه قبل، تقاضای نفت در سال‌ جاری را  ۸. ۱۰۰ ، آژانس و اداره انرژی آمریکا هم  ۷. ۹۹ و     ۵۲. ۱۰۰میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده اند.

طبق پیش بینی اوپک و آژانس انرژی با وجود ناتوانی اوپک‌‌‌ پلاس در تحقق کامل برنامه افزایش تولید، عرضه در سه ماه اول سال جاری میلادی از تقاضا سبقت خواهد گرفت اما نهاد آمریکایی کسری تولید را هر چند موقتی ، پیش‌بینی کرده است.

آژانس با وجود برآورد پیشی‌گرفتن عرضه، هشدار می‌دهد ، رسیدن ذخایر نفت جهان به کف ۷ ساله در کنار کاهش روز افزون ظرفیت مازاد موجب می‌شود در صورت اختلال عرضه نتوان واکنش مناسبی به آن نشان داد. در این میان ، اداره انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده ، متوسط بهای برنت و وست تگزاس اینترمدییت در سال جاری به‌‌‌ ۷۵ و ۷۱ دلار در هر بشکه برسد.

طبق پیش بینی اوپک ، افزایش نرخ بهره که انتظار می‌رود در سال‌جاری جلوی رشد تورم را بگیرد و از نظر برخی برای تقاضای نفت ریسک محسوب می‌شود، بعید است چشم‌‌‌انداز را تغییر دهد. افزایش مورد انتظار نرخ بهره آمریکا در فصل دوم سال با فصل رونق رانندگی در نیم‌کره‌شمالی همزمان می‌شود که تقاضای سوخت را بهبود می‌‌‌ دهد.

همچنین اقدامات پولی، رشد اقتصادی فعلی را تحت‌تاثیر منفی قرار نمی‌‌‌دهد. بلکه راه را برای بیش از حد داغ شدن اقتصادها فراهم می‌کند. بنابراین بازار نفت در تمام طول سال جاری از حمایت کافی برخوردار خواهد بود.

طبق اعلام آژانس ، آمریکا، کانادا و برزیل احتمالا به اوج‌‌‌ تاریخی در تولید خواهند رسید. عربستان و روسیه هم ممکن است رکوردها را جا‌‌‌به‌‌‌جا کنند. عرضه جهانی در سال ۲۰۲۲ ظرفیت رشد روزانه ۲. ۶ میلیون بشکه‌ای با محوریت عربستان را دارد . به شرطی که اوپک‌‌‌ پلاس به روند بازگرداندن کاهش عرضه از سال ۲۰۲۰ ادامه دهد.

اوپک و متحدان از جمله روسیه از سال ۲۰۲۰ برای حمایت از بازار اقدام به کاهش بی‌‌‌سابقه تولید به میزان ۷. ۹ میلیون بشکه در روز کردند و بخشی از این حجم برای بازگشت به بازار باقی مانده است.

 ۱۰ عضو این سازمان به استثنای ایران، لیبی و ونزوئلا که در توافق کاهش تولید سال ۲۰۲۰ حضور دارند ، باید در ماه‌‌‌های گذشته هر ماه ۲۵۳‌ هزار بشکه از ۴۰۰‌ هزار بشکه افزایش اوپک‌‌‌پلاس را بر عهده می‌‌‌گرفتند که هنوز چنین رشدی محقق نشده است. این سازمان در ماه دسامبر (آذر) ۷۹۰‌ هزار بشکه در روز از برنامه تولید عقب بود.

آژانس پیش‌بینی کرده ، ظرفیت مازاد موثر تولیدکنندگان اوپک‌‌‌پلاس در نیمه دوم سال به ۶. ۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت. البته این رقم بدون در نظر گرفتن تولید نفت ایران است که به دلیل تحریم پایین‌‌‌تر از سطوح عادی است.

شاخص برنت در سال گذشته به طور میانگین ۷۱ دلار در بشکه بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال‌ میلادی جاری و آینده به ۷۵ و ۶۸ دلار در هر بشکه برسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ