کد خبر: ۱۸۱۱۱۴
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۶

محدودیت گاز و افزایش نرخ خوراک منجر به توقف تولید شد / زیان۱۲۰ دلاری هرتن
رئیس هیات مدیره پتروشیمی غیربورسی :

محدودیت گاز و افزایش نرخ خوراک منجر به توقف تولید شد / زیان۱۲۰ دلاری هرتن

رئیس هیات مدیره پتروشیمی غیربورسی با اعلام توقف تولید ناشی از محدودیت گاز و زیان ۱۲۰ دلاری در هرتن با افزایش بی سابقه قیمت گاز سوخت و خوراک،خواستار بررسی موضوع شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم عسگریان رئیس هیات مدیره شرکت پتروشیمی کاوه طی نامه‌ای به احمد مهدوی دبیر انجمن صنعت پتروشیمی در خصوص توقف تولید و عدم توجیه پذیری بازگشت اعلام کرد: این شرکت با زیرمجموعه های واحد متانول با ظرفیت ۲.۳ میلیون تن در سال، مجتمع یوتیلیتی شامل واحدهای تولید آب، بخار، اکسیژن، نیتروژن و ... بصورت کاملا مستقل و بندر اختصاصی و مخازن ذخیره صادراتی کاملا مستقل با سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی به میزان ۸۸۲ میلیون یورو و ایجاد ۱۲۵۰ شغل مستقیم، مولد و پایدار در منطقه محروم با التزام به ابلاغیه شرکت ملی صنایع پتروشیمی دال بر رعایت محدودیت ۵۰ درصدی در تامین گاز مورد نیاز طی ۶۰ روز گذشته و اخیراً نیز ابلاغ محدودیت گاز در فصل سرد در جهت رعایت منافع عمومی اقدام به توقف تولید کرد.

افزایش بی سابقه و نامتعارف قیمت گاز سوخت و خوراک صادره برای این شرکت با مبلغ ۸۷۷۷ تومان برای هر مترمکعب گاز خوراک( معادل ۳۴.۵ سنت در برابر گرانترین گاز جهان هنری هاب اروپا با نرخ ۱۹.۱ سنت) ، بهای تمام شده متانول تولیدی را حداقل به ۴۳۰ دلار بدون ریسک های ناشی از شرایط تحریم رسانده است. این در حالی است که قیمت فروش به محدود متقاضیان و خریداران متانول ایران در کشور چین فقط ۳۱۰ دلار است. بنابراین تولید زیان عملیاتی و به هیچ عنوان توجیه اقتصادی نخواهد داشت. زیان وارده به ازای هر تن تولید معادل ۱۲۰ دلار به این شرکت تحمیل می‌شود.

در نهایت این مجموعه با شرایط فوق نمی تواند ارزآوری برای کشور داشته باشد. بازار صادراتی متانول تقدیم کشورهای رقیب و همسایه خواهد شد و پیامدهای ناگواری را به واسطه نابودی اشتغال و هدر رفت سرمایه‌ها به بار خواهد آورد. با عنایت به موارد فوق، مستدعی است نسبت به بررسی موضوع و انعکاس آن به مراجع ذیربط با اولویت و فوریت دستورات لازم را صادر فرمایید.

بنابراین گزارش، پتروشیمی متانول کاوه که در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در سواحل غربی شهرستان دیر استان بوشهر واقع در پارس شمالی احداث شده با ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰۰ تن متانول گرید AA بزرگترین تولید کننده متانول جهان محسوب می‌شود و برخورداری از اسکله اختصاصی در سواحل خلیج فارس در مجاورت سایت پروژه از مزایای این کارخانه جهت صادرات محصولات تولیدی است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ