کد خبر: ۱۸۱۱۴۶
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۶

مهمترین ایرادات طرح جدید سهمیه بنزین از نگاه نماینده مجلس

مهمترین ایرادات طرح جدید سهمیه بنزین از نگاه نماینده مجلس

عضو کمیسیون انرژی مجلس ، عدم برنامه دولت برای کنترل قاچاق ، رانت و ... را از مهمترین ایرادات طرح جدید سهمیه بنزین اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پرویز محمدنژاد درباره ایرادات طرح جدید سهمیه بندی بنزین به تسنیم گفت: همه مردم طبق این طرح  باید به طور مساوی از یارانه سوخت بهره مند شوند اما از جمله اشکالات طرح این است که در صورت عدم استفاده افراد از 15 لیتر بنزین در مدت محدود، سهمیه باطل می‌شود.

وی افزود: مسئله بعدی این است که فرد 15 لیتر بنزین یارانه‌ای 1500 تومانی را چه میزان می‌تواند در همان سامانه بفروشد. لذا سوداگران و سودجویان به راحتی می‌توانند وارد بازار شده و آن را مدیریت کنند. یعنی در زمان ابطال سهمیه آن را با کمترین قیمت می‌خرند. بنابر این کنترل سهمیه بنزین بسیار اهمیت دارد. چرا که سودجویان مانند ارز 4200 تومانی راه‌های سوء استفاده از این موقعیت را هم می‌دانند.

این نماینده مجلس ادامه داد: موضوع ارز، ساز و کار حسابرسی شده در بدنه دولت بود و با این وجود نتوانست فرآیند مصرف ارز ترجیحی را کنترل کند . لذا این ابهام وجود دارد که در طرح بازتوزیع بنزین چگونه با سامانه‌ای که هر کسی می‌تواند به راحتی در آن سوداگری کند ، می‌توان توزیع بنزین را کنترل کرد ؟

محمدنژاد گفت: این طرح موجب قاچاق سوخت می‌شود و دولت هیچ ساز و کاری برای کنترل قاچاق در نظر نگرفته است. از طرفی همه مردم به سامانه و اینترنت دسترسی ندارند که از دیگر نقایص این طرح محسوب می شود.

وی افزود: قرار شد جواد اوجی وزیر نفت این مشکلات را به ستاد اقتصادی دولت منتقل و رفع ابهام کند تا مورد تأیید کمیسیون انرژی قرار گیرد. همچنین بنا بود این طرح به صورت پایلوت در قشم و کیش اجرا شود که طبق گزارش‌های غیررسمی مردم این مناطق هم از طرح استقبال نکردند.

محمدنژاد ادامه داد: دولت می‌تواند فروش بنزین را انجام داده و پول آن را در قالب کارت‌ که مختص خرید کالا است بین مردم توزیع کند . این راه بسیار بهتر از طرح سهمیه بندی جدید است که در آن بسیاری از مردم نمی‌توانند از مزیت ایجاد شده استفاده کنند و فقط منافع هنگفتی نصیب رانت‌خواران می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ