کد خبر: ۱۸۱۱۵۵
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۶

رمز پول ایران سال آینده آزمایشی عملیاتی می شود / ساز و کار اجرا
معاون بانک مرکزی:

رمز پول ایران سال آینده آزمایشی عملیاتی می شود / ساز و کار اجرا

معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی از عملیاتی شدن آزمایشی طرح رمز ریال طی سال آینده و در مقیاس محدود خبر داد و درباره درباره ساز و کار اجرایی، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا مانی یکتا درخصوص رمز ریال ملی به فارس گفت: رمز ریال موضوع کاملاً متفاوتی از فضای رمز ارزها است و از فناوری زمینه‌ای رمزارزها یعنی فناوری دفتر کل توزیع شده استفاده می‌شود. یکی از وظایف بانک مرکزی ارائه بستر لازم برای معرفی ابزارهای پرداخت متعدد و متنوع مورد نیاز مردم است تا سهل‌تر مراودات و مبادلات مالی و تجاری را انجام دهند.

وی افزود: رمز ریال از جمله ابزارهای نوینی است که در کنار مابقی ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک و غیره از آن استفاده خواهد شد و مردم از این طریق به حساب ها دسترسی خواهند داشت. رمز ریال شکل دیگری از اسکناس است اما بصورت کاملاً دیجیتال در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. از جمله ویژگی‌های ابزار جدید می‌توان به سرعت بالاتر انجام پرداخت از سوی مشتری، امنیت بالاتر و فراهم شدن فضایی نوین برای توسعه تجارت الکترونیک اشاره کرد.

این مقام بانکی ادامه داد: هدف‌گذاری و اجرای طرح برای استفاده در داخل است و قرار نیست رمز ریال در خارج مورد استفاده قرار گیرد. در رمز ریال اصل و ذات پول بصورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین بانکی نیست. تراکنشی هم که به واسطه رمز ریال انجام می‌شود، کسبه بلافاصله می‌توانند وجوهات را دریافت و از آن استفاده کنند. همچنین پرداخت نیز برای مردم بصورت آنی انجام می‌شود.

مانی یکتا درباره ساز و کار اجرایی شدن رمز ریال توضیح داد: مجوز این امر از شورای پول و اعتبار دریافت شده و زیست‌ بوم و فضای فنی جدید نیز در حال طراحی است. البته نیاز است ساز و کارهای فنی کاملاً نهایی و تثبیت شود و در قالب زیست بوم آزمایشی رمز ریال بصورت آزمایشی اجرایی شود تا نکات و ملاحظات اجرایی آن بررسی و ارزیابی شود. پس از آن رمز ریال می‌تواند به کل کشور تسری داده شود. رمز ریال طرحی بلندمدت است و سال آینده بصورت آزمایشی و در مقیاس محدود عملیاتی خواهد شد.

وی عنوان کرد: مسئله امن بودن بستری که این ابزار در آن اجرایی می‌شود، حائز اهمیت است تا در صورتی که مردم مقدار مشخصی رمز ریال در کیف الکترونیک دارند، خدشه‌ای به آن وارد نشود و دسترسی به آن با مجوز مردم باشد. بسترهای تبادلاتی و اطلاعاتی در شبکه بانکی عملیاتی خواهد شد. مخاطرات در این حوزه بیشتر در زمینه‌های کاربری از سوی مشتریان است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ