کد خبر: ۱۸۱۲۹۷
۱۳:۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰

آخرین اقدامات برای کانون سهامداران حقیقی، پیش بینی ثبات بازار و ...
رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

آخرین اقدامات برای کانون سهامداران حقیقی، پیش بینی ثبات بازار و ...

رئیس سازمان بورس با بیان اینکه بازار با رفع ابهامات و تصویب بودجه به ثبات می رسد درباره آخرین اقدامات تشکیل کانون سهامداران حقیقی، نحوه استفاده از فناوری بلاک‌چین و رمز ارزها و ... توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی در حاشیه نشست کمیسیون بازار پول و سرمایه در جمع خبرنگاران گفت: سازمان بورس در خصوص توسعه نهادهای مالی برنامه دارد. به‌طوری که شرکت‌های کارگزاری، سبدگردانی و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات فناوری را توسعه خواهیم داد. در کمترین زمان ممکن تا پایان سال این درخواست‌ها را تعیین تکلیف خواهیم کرد تا به آنهایی که صلاحیت دارند، مجوز ارائه شود و بقیه برای تکمیل نواقص پرونده هدایت شوند.

وی افزود: ‌6 موافقت اصولی کارگزاری و 6 یا 7 مجوز برای شرکت‌های سبدگردان صادر شد. در خصوص شرکت‌های تأمین سرمایه نیز به یک شرکت قبلا مجوز داده شده و پرونده بقیه شرکت‌ها در حال تکمیل است که به محض تکمیل مجوزهای صادره، کار را آغاز خواهند کرد. با برطرف شدن برخی ابهامات در شرایط اقتصاد کلان به نظر می‌رسد وضعیت شرکت‌ها مشخص‌تر خواهد شد. این مسئله ناشی از تصمیمات برای نرخ خوراک است که اثرات زیادی بر سودآوری شرکت‌ها خواهد داشت.

با رفع ابهامات و تصویب بودجه، بازار به ثبات می رسد

این مقام مسئول درخصوص اثر مذاکرات هسته‌ای و بودجه بر روی نوسانات بازار توضیح داد: نوسان شاخص بورس ذاتی است و همیشه بالا و پایین می‌رود. متغیر اصلی سازمان بورس بالا و پایین رفتن شاخص نیست بلکه تداوم سودآوری شرکت‌ها است که در مقطع کوتاه‌ مدت امکانپذیر نیست. تصمیمات سرمایه‌ گذاران بر قیمت‌ها اثرگذار است. باید به این اطمینان رسید که سودآوری شرکت‌ها از محل تصمیماتی که گرفته می‌شود نوسان زیادی پیدا نکند.
وقتی ابهام‌ها برطرف و بودجه تصویب شود بازار شرایط خاص را بدست خواهد آورد و تعادل می‌یابد.

آخرین اقدامات برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی

عشقی درباره آخرین اقدامات برای تشکیل کانون سهامداران حقیقی عنوان کرد: تشکیل کانون سهامداران حقیقی تا جاهایی پیش رفت و اساسنامه اولیه آماده شد. این آمادگی وجود دارد اگر کسانی درخواست تشکیل کانون سهامداران حقیقی داشته باشند، بررسی شود و اساسنامه بر روی سایت سازمان قرار گیرد تا افرادی که می‌توانند نظر بدهند.  سازمان از تشکیل کانون سهامداران حقیقی استقبال می‌کند.

وی درباره حمایت از بورس تصریح کرد: حمایت از بورس اینگونه نیست که دولت بصورت مستقیم نقدینگی تزریق کند. تصمیماتی که درخصوص صنایع و شرکت‌ ها اتخاذ می‌شود اگر منطقی باشد، منجر به سودآوری خواهد شد و هیچ نیازی به حمایت ندارند. لذا تصمیمات هفته گذشته در خصوص اصلاح برخی پیشنهادات در بودجه، مقداری شفافیت شرکت‌ها را بیشتر و مقداری نیز ریسک افزایش یکباره هزینه‌ها را کنترل کرد و باعث شد بازار اعتماد بیشتری کند. قطعا ایجاد اعتماد زمان بر است اما با شفاف‌سازی این متغیرها از جمله بهای تمام شده، وضعیت شرکت‌ها به نحوی است که سهامداران را جذب کند و بازار را به تعادل برساند.

رئیس سازمان بورس درخصوص بسته 10 گانه حمایتی دولت از بورس گفت: پیشنهادات در این بسته ده گانه آنچنان نیست که هزینه‌ای را به اقتصاد تحمیل کند. خوراک 30 سنتی برای هیچ صنعتی در هیچ جای دنیا قابل قبول نیست. در ایران نیز نرخ گاز همیشه کمتر از 14 سنت بوده و اصلا لازم نیست اتفاقی که در جای دیگری از دنیا افتاده روی اقتصاد اثر‌گذار باشد و بازار سرمایه هزینه آن را پرداخت کند.

الزام پرداخت سود شرکت ها از طریق سجام

عشقی درباره زمان پرداخت کامل سود شرکت‌های بورسی از طریق سجام توضیح داد: در سال جاری 280 شرکت سود را از طریق سجام پرداخت کرده و 20 شرکت هم در حال پرداخت هستند. بیش از نیمی از شرکت‌ها در سال جاری سود را از طریق سجام به سهامداران پرداخت کرده‌اند. سال آینده تمام شرکت‌ها ملزم هستند از طریق سجام سود پرداخت کنند و در غیر این صورت طبق آیین‌نامه انضباطی با آنها برخورد خواهد شد.

وی در رابطه با پرداخت سود سهام عدالت در سال 99 هم گفت: هفته آینده جلسه شورای عالی بورس تشکیل و در مورد چگونگی پرداخت سود سهام عدالت تصمیم‌گیری خواهد شد. با توجه به محاسبات، سود سهام عدالت در سال 99 بین 500 تا 600 هزار تومان است اما باید نهایی شود.

نحوه استفاده از فناوری بلاک‌چین و رمز ارزها در بازار سرمایه

عشقی درباره استفاده از فناوری بلاک‌چین و رمز ارزها در بازار سرمایه تصریح کرد: ریسک استفاده از این فناوری‌ها از از نظر احراز هویت، برگزاری مجامع الکترونیک و نظارت بر بازار بالا است. لذا با استفاده از نظرات جمعی سهامداران می‌توان از این فناوری استفاده کرد. برای اینکه این فناوری در فضای واقعی استفاده شود حتما باید توسط فین‌تک‌ها در یک فضای آزمایشگاهی توسعه یابد، سپس آزمایش و بعداً استفاده شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ