کد خبر: ۱۸۶۲۶۷
۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۱/۲۱

بررسی درآمدها و هزینه‌های
با آمادگی برای عرضه اولیه ۱۵ درصدی ارائه شد:

بررسی درآمدها و هزینه‌های "اسیاتک"، ارزش سهم و شرکت، نرخ بازده مورد انتظار

گزارش ارزش گذاری انتقال داده های آسیاتک و آماده عرضه اولیه ۱۵ درصدی سهام در بازار دوم بورس تهران از جمله درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی‌شده، ارزش شرکت و سهم، نرخ بازده مورد انتظار و ... بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، گزارش ارزش گذاری شرکت انتقال داده های آسیاتک که آماده عرضه اولیه 15 درصدی سهام شده، منتشر شد.

طبق بررسی های بورس پرس، شرکت انتقال داده های آسیاتک بصورت سهامی خاص به منظور ارائه خدمات نوین در صنعت IT در ۲۰ بهمن سال ۸۲ تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید و متعاقب آن شروع به بهره برداری کرد. این شرکت ۲۰ شهریور سال ۹۶ از سهامی خاص به عام تبدیل شد.

شرکت انتقال داده های آسیاتک در سال ۸۲ موفق به اخذ مجوز PAP از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جهت ارائه خدمات خطوط کابلی دیجیتالی مشترکین (DSL) با اعتبار ۱۰ سال از سال ۸۲ تا ۹۲ شد. همچنین جهت ارائه خدمات ADSL در سایر استان‌ها نیز موفق به دریافت مجوز های ISDP و ISP درسی استان از سال ۸۷ از وزارت ارتباطات شد.

این شرکت از سال ۹۲ نیز با توجه به توسعه خدمات در جهت ارائه خدمات میزبانی و اشتراک مکانی مراکز داده، اقدام به اخذ مجوز IDC از مرکز ملی فضای مجازی کرد. سرمایه شرکت در حال حاضر ۲۰۰ میلیارد تومان است و شرکت سرمایه گذاری مهرگان سرمایه پارس با ۳۳ درصد بیشترین مالکیت سهام این شرکت را در دست دارد.

درآمدها و هزینه‌های پیش‌بینی‌شده

ارزش شرکت انتقال داده های آسیاتک با استفاده از چهار روش تنزیل سود نقدی، مدل جریانات نقدی آزاد حقوق صاحبان سهام، روش نسبت قیمت به سود روش محاسبه ارزش خالص دارایی ها برآورد شد. پیشنهاد نهایی ارزش سهام شرکت، میانگین موزون از روش‌های فوق است. وزن اختصاص داده شده به روش های مختلف برابر در نظر گرفته شده است. بر این اساس، ارزش شرکت انتقال داده های آسیاتک برابر با ۱.۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده که ارزش هر سهم معادل ۹۰۲۷ ریال برآورد می‌شود.

جایگاه آسیاتک در صنعت

تعداد اشتراک های تلفن ثابت تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰

بر این اساس، شرکت مخابرات تا پایان سه ماهه دوم سال ۱۴۰۰ بیشترین تعداد خطوط منصوبه و دایری را به خود اختصاص داده و پس از آن رسانه مهر وطن و انتقال داده های آسیاتک در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

سهم بازار شرکت های فعال در حوزه اینترنت پهن باند

مخابرات ایران با ۴۷ درصد، ایرانسل TD-LTE با ۱۰ درصد، شاتل با ۹ درصد آسیاتک با ۸ درصد بیشترین سهم بازار اپراتورهای را به خود اختصاص دادند و در خصوص اپراتورهای سیار، همراه اول با ۵۰ درصد، ایرانسل با ۴۶ درصد و رایتل با ۴ درصد در جایگاه اول تا سوم قرار دارند.

درآمد عملیاتی اپراتورها در سال ۹۹

طبق جدول، شرکت انتقال داده های آسیاتک با مبلغی بالغ بر ۵۷۵.۱ میلیارد تومان در جایگاه هشتم قرار دارد و همراه اول، ایرانسل و مخابرات به ترتیب با ۲۳‌.۴،  ۱۶.۹ و ۶ هزار میلیارد تومان در رتبه اول تا سوم بیشترین درآمد عملیاتی اپراتورها در سال ۹۹ قرار دارند.

۱۴ نوع محصول و خدمت توسط FCP قابلیت ارائه دارد که در حال حاضر شرکت انتقال داده های آسیاتک ۹ محصول و خدمت از محصولات/ خدمات را ارائه می دهد.

این شرکت در سال ۹۹ مجدداً تجهیز، راه اندازی و بهره برداری از فضای مخابراتی مجموعه برج میلاد به عنوان بهره برداری انحصاری فضاهای مخابراتی و دیتای برج میلاد تهران را به مدت ۱۰ سال در اختیار قرار داده است. دریافت مجوز امنیت شبکه و سازمان تنظیم و مقررات در حوزه خدمات تلفن ثابت از ابتدای سال ۹۷ اقدام به فعالیت در حوزه Voice و SMS در ۳۱ استان شده است. تاکنون تعداد ۱۱۲۰۰ شماره با سر شماره های ۰۹۱۳۰، ۰۹۱۰۱، ۹۴۲۲، ۹۰۰۰و ۹۰۹۰ در کل کشور مورد بهره برداری قرار گرفته است.

شرکت انتقال داده های آسیاتک دارای دو زیر مجموعه داده‌های ابری امین آسیا با مالکیت ۵۱ درصدی و عصر داده های آسیاتک با مالکیت ۹۸ درصدی است.

انواع خدمات قابل ارائه

- ارائه اینترنت پر سرعت ADSL

- ارائه خدمات پهنای باند اختصاصی

- ارائه خدمات مرتبط با دیتا سنتر

- ارائه سرویس به سایر اپراتورها

- خدمات بیت استریم

- خدمات راه‌یابی مکالمات بین الملل

سهم بازار آسیاتک در حوزه های مختلف

تعداد پورت های نهایی و یا تعداد مشتریان نهایی

تعداد مشتریان شرکت تا پایان سال ۹۹ در حوزه ADSL برابر با ۸۳۶ هزار و ۴۳۲ کاربر است.

حجم پهنای باند اختصاصی

حجم پهنای باند فروخته شده در اسفند سال ۹۹ به رغم شیوع ویروس کرونا برابر ۹۵ گیگابایت بر ثانیه بوده و این مقدار برای کل سال ۹۹ معادل ۱۱۴۰ گیگابایت بر ثانیه بود.

دیتا سنتر

حجم محتوای داخلی تولید شده توسط دیتاسنترها شامل مراکز برج‌میلاد تراز ۲۸۴ و تراز ۱۰-، آزادگان و میرعماد تا پایان سال ۹۹ بیش از ۷۰۰ گیگابیت بر ثانیه است که در حال حاضر به بیش از یک ترابایت رسیده است.

صورت سود و زیان طی ۵ سال اخیر

مفروضات پیش بینی سودآوری

درصد تقسیم سود شرکت

درصد تقسیم سود شرکت بر اساس میزان منابع و مصارف، تامین مالی طرح های توسعه و مخارج سرمایه ای مورد نیاز لحاظ شده است. لذا درصد تقسیم سود برای سال ۱۴۰۰ معادل ۶۰ درصد سود خالص و برای سال ۱۴۰۱ و سال‌های بعد از آن معادل ۸۰ درصد در نظر گرفته شده است.

معافیت مالیاتی

با توجه به پذیرش شرکت در بورس تهران این شرکت مشمول معافیت مالیاتی ۲.۵ درصدی می شود. طبق تبصره ۷ ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم به ازای هر ۱۰ درصد افزایش درآمد ابزاری مشمول مالیات اشخاص موضوع این ماده نسبت به درآمد ابزاری مشمول مالیات سال گذشته آنها یک واحد درصد و حداکثر تا ۵ واحد درصد از نرخ مالیات کاسته می شود. بر این اساس نرخ مالیات آسیاتک به دلیل پذیرش در بورس تهران و بهره مندی از معافیت های مالیاتی مذکور طی سال های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ معادل ۱۸ درصد و در سال ۱۴۰۴ معادل ۲۰ درصد برآورد شده است.

وضعیت تسهیلات مالی

مانده تسهیلات در سال ۱۴۰۰ با توجه بصورت وضعیت مالی در ۳۰ آذر سال گذشته برابر با ۵۱.۴ میلیارد تومان بوده که تا پایان سال ثابت در نظر گرفته شده است و برای سال ۱۴۰۱ و سال‌های بعد از آن با توجه به شرایط نقدینگی شرکت بازپرداخت شده است و در نهایت در پایان سال ۱۴۰۴ مانده تسهیلات صفر خواهد شد. هزینه مالی تسهیلات نیز با توجه به وضعیت تسهیلات مالی و نرخ بهره ۲۰ درصدی برآورد شده است.

پیش بینی صورت سود و زیان شرکت

نرخ بازده مورد انتظار سهامداران آسیاتک در سال‌های آتی

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ