کد خبر: ۱۸۹۲۱۶
۰:۰ - ۱۴۰۱/۲/۲۶

درخواست از سازمان بورس برای جبران ضرر ۱۵ درصدی سهامداران ETF پالایشی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

درخواست از سازمان بورس برای جبران ضرر ۱۵ درصدی سهامداران ETF پالایشی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اختلاف ۵۰ درصدی قیمت NAV صندوق ETF پالایشی با قیمت روز از سازمان بورس درخواست کرد نسبت به حل این موضوع و ضرر ۱۵ درصدی سهامداران اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن ذوالفقاری با انتشار مطلبی با عنوان " اختلاف 50 درصدی قیمت NAV صندوق ETF پالایش یکم با قیمت روز" در فضای مجازی اعلام کرد: آیا بعد 1.5 سال از انتشار و توزیع سهام صندوق پالایش یکم به عموم و افزایش 26 درصدی قیمت واقعی آن از نرخ اولیه یعنی 10 هزار تومان ،سازمان بورس بنا ندارد نسبت به ایجاد بازارگردان و رساندن قیمت روزانه نماد به قیمت واقعی یا NAV کاری انجام دهد.

در سال 99 و 1400 به دلیل اصلاح شاخص کل و کاهش قیمت نمادهای پالایشی همچون سایر نمادهای بورسی و فرابورسی، قیمت روزانه این صندوق در محدوده 5500 تا 8000 تومان در نوسان بود اما با افزایش تقاضا و به طبع رشد شاخص کل و شاخص کل هم وزن از ابتدای سال تاکنون که نشانگر رشد کلی بازار در چند ماهه اخیر است قیمت این صندوق کماکان 50 درصد کمتر از قیمت NAV معامله می شود.

از نظر تکنیکال نیر صندوق با عبور از مثلث کنج و شکست خط روند نزولی به سمت بالا و تثبیت در بالای چند مقاومت که به حمایت های مهمی چون 8400 و 8000 و 7600 تومان تبدیل شدند، نشان می دهد آمادگی نزدیک شدن به قیمت واقعی را دارد.

نمادهای زیر مجموعه صندوق اعم از "شبندر ،شپنا، شتران و شبریز" نیز در اوایل دی ماه پس از اتمام اصلاح تا به امروز به ترتیب 66 ،93 ،78 و 79 درصد رشد کردند در صورتی که نماد "پالایش" در همین مدت فقط 25 درصد رشد داشت.

هفته گذشته اکثر سهامداران به دلیل گرانی مواد غذایی مجبور شدند سهام "پالایش" و سایر عرضه اولیه ها مانند "بگیلان ،وکبهمن،وسپهر" و حتی "سیتا" را کمتر از قیمت عرضه اولیه و پائین‌تر از NAV به فروش برسانند تا بتوانند خریدهای لازم زندگی را انجام دهند. متاسفانه به مسئله صندوق پالایش پرداخته نمی شود و سازمان هم تمایلی به حل موضوع ندارد.

در نتیجه این درجا زدن قیمت صندوق و در ضرر ماندن مردمی که به اعتماد دولت وقت نسبت به خرید این واحدها اقدام کردند چیزی جز احساس یاس و بدبینی باقی نمی گذارد. از مسئولان سازمان بورس تقاضا می شود نسبت به حل این موضوع و فاصله 50 درصدی با قیمت واقعی و ضرر 15 درصدی سهامداران این نماد اقدام جدی به عمل آورند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ