کد خبر: ۱۸۹۳۲۷
۰:۰ - ۱۴۰۱/۲/۲۹

اقدامات لازم برای بازگرداندن اعتماد و سرمایه ها به بورس و هشدار کمبود مواد غذایی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اقدامات لازم برای بازگرداندن اعتماد و سرمایه ها به بورس و هشدار کمبود مواد غذایی

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اقدامات لازم برای بازگرداندن اعتماد و سرمایه ها به بورس گفت: اگر رونق به بورس برنگردد باید منتظر احتکار و کمبود شدید مواد غذایی و لوازم بهداشتی مانند پوشک بود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن ذوالفقاری با انتشار مطلبی در فضای مجازی اعلام کرد: اگر رونق به بورس برنگردد باید منتظر احتکار و کمبود شدید مواد غذایی و لوازم بهداشتی مانند پوشک بود. علت بی اعتماد کردن مردم به بازار سرمایه چیست و به چه قیمت خواهد بود؟

بی شک تمام اقتصاددانان و کارشناسان خبره اقتصادی ایران و جهان اذعان دارند، بازار سرمایه می‌تواند محرک و رگولاتور اقتصاد یک جامعه باشد. چرا که می‌تواند سرمایه های خرد را در راستای یک یا چند هدف مشخص در مکان گرد هم آورد. همه می‌دانند که رگولاتوری قوی تر و کارآمد تر از بورس وجود ندارد. چون می‌تواند قیمت را به قیمت واقعی نزدیک کند و اتفاقا کارشناس کنترل کیفی مطلوبی است و کسی حاضر نیست در سهام شرکتی که محصولات بی کیفیت تولید می‌کند سرمایه گذاری کند.(البته به استثنای چند نماد در بورس ایران)

در اوصاف و نقاط مثبت بورس همه واقف هستند اما بی اعتمادی به این بازار به زبان ساده یعنی افزایش بی دلیل قیمت یک یا چند محصول خصوصا خودرو و مواد غذایی، یعنی شکل گیری بازارهای رقیب و مخرب اقتصاد، یعنی افزایش دلالی و واسطه گری، یعنی احتکار مواد غذایی، یعنی کالای کشاورز را پایین تر از قیمت واقعی خریداری کردن و چند برابر به مصرف کننده به فروش رساندن و نهایتا یعنی همین اوضاع کنونی اقتصاد. اما چرا؟

آیا دولتمردان عمدا به دنبال نابود کردن این بازار هستند؟ آیا سرمایه گذاران عمدا واسطه گری و دلالی را به جای بورس انتخاب کردند؟ آیا کارشناسان خبره عمدا ملت را تشویق به بازار ارزهای دیجیتال که محال است به اندازه بورس به اقتصاد رونق دهد، می‌کنند؟

جواب یک کلمه است "خیر". پس دلیل چیست؟ وقتی مدیران سازمان ده ها نماد شرکت‌های مختلف را در اوج روند نزولی بصورت پی در پی و حتی هفته ای یک یا چند نماد صرفا به دلیل وجود پول در بازار در تابلو قرار می‌دهند و گران‌تر از قیمت واقعی و حداقل قیمت دفتری حسابرسی شده تا آن زمان به ملت می‌فروشند و ملت نیز پس از چند ماه بعضا سال هنوز به اصل پول نرسیده اند. برای مثال نماد "پالایش، وکبهمن، وسپهر، بگیلان" و ...

وقتی مدیران سازمان حتی با وجود تاکید سازمان بازرسی کل و مجلس هیچ اقدامی در خصوص ساماندهی کانال های تلگرامی و اینستاگرامی نمی‌کنند،
وقتی کارشناسان خبره به جای ایجاد انگیزه و تحلیل تمام یا حداقل نمادهای ارزشمند صرفا نمادهای موجود در صندوق های تحت مدیریت را به مردم ارائه می‌کنند، وقتی بازارگردان های نمادها به دنبال نوسان گیر هستند تا اینکه بخواهند جذابیت ایجاد کنند.

و بعضاً سهمی امروز صف خرید است و فردا در همان ابتدای روز صف فروش چند میلیونی دارد و حتی یک سهم در یک روز سه بار صف خرید می‌شود و دو بار صف فروش و نهایتا با صف خرید به کار پایان می‌دهد این یعنی ضعف بازارگردانی. وقتی مناسبات و گفت و گوهای سیاسی هنوز هم در تغییرات شاخص کل تاثیرات جدی دارد.

نتیجه به رکورد شکنی خودروهای بی ارزش روز ،احتکار هزاران تن مواد غذایی ، افزایش اجاره بها تا جایی که کشش دارد و حتی موضوع عجیب و باور نکردنی احتمال احتکار کود مرغی می انجامد. مهم نیست چه کالایی احتکار می‌شود مهم این است از سود بانکی و بازار سرمایه سود آوری بیشتری داشته باشد.

در قحطی سال ۱۹۱۷ ایران، تجربه تلخ این بی تدبیری در فروش و صادرات بی رویه گندم از یک طرف و احتکار در برخی شهرها و حتی توسط شخصیت های مهم داشت. امروز دنیا برای تنظیم بازار برنج ،گندم و روغن می‌دهند اما چه تضمینی وجود دارد فردا که نیاز پیدا کنند هم محصولات کشاورزی بدهند. آن وقت با فروش این محصولات در بورس هم نمی‌توان کمبود و گرانی را جبران کرد.

در نتیجه پول های خرد باید به بازار سرمایه برگردند قبل از اینکه احتکار مواد غذایی مانند گلدکوئست و شرکت‌های هرمی ملکه زبان ملت شود و نه تنها مردم همدیگر را با تذکر منع نکنند که کانال های تلگرامی بورس که سرمایه ملت را نابود کردند شکل بگیرد و اوضاع از کنترل قوی ترین اقتصاددان‌ها و مدیران هم خارج شود.

فردا دیر است. همین امروز چاره ای بیندیشید. همین امروز باید کاری کرد تا سرمایه های خارج شده جهت ارزهای دیجیتال به بورس سرازیر شوند. قبل از احتکار سراسری مردم باید بورس را جذاب تر کرد و امنیت سرمایه گذاری در آن را بالا برد. هر چند دیر شده اما باید در کشف و روند قیمت شرکت‌های تازه وارد به بورس دقت بیشتری صورت گیرد. اعتماد مردم را به بورس برگردانید قبل از اینکه دیر شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ