کد خبر: ۱۸۹۴۴۰
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۳/۱

شیوع آبله میمون در ۱۲ کشور و هشدار سازمان جهانی بهداشت / راهکار مقابله

شیوع آبله میمون در ۱۲ کشور و هشدار سازمان جهانی بهداشت / راهکار مقابله

به دنبال ۸۰ مورد ابتلا آبله میمون در ۱۲ کشور جهان، سازمان جهانی بهداشت درباره احتمال افزایش شیوع این ویروس هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دویچه‌وله، سازمان جهانی بهداشت با تایید ۸۰ مورد ابتلا به آبله میمون در ۱۲ کشور جهان و ۵۰ مورد درحال بررسی درباره احتمال افزایش شیوع جهانی این ویروس جدید هشدار داد.

براساس این گزارش به دنبال شناسایی نخستین مورد ابتلا به آبله میمون در انگلیس و تایید نخستین مورد در سوییس، شمار کشورها به ۱۲ مورد افزایش یافت. شیوع این بیماری نادر ناشی از یک ویروس بومی می‌تواند موجب ایجاد یک شرایط غیر معمول در مناطق غیر بومی شود.

آبله میمون متفاوت از ویروس کرونا و فقط تحت شرایط ارتباط نزدیک با فرد بیمار منتقل می‌شود.بنابراین افراد در ارتباط نزدیک با فرد بیمار بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند.

از جوامع به شدت آسیب دیده از شیوع آبله میمونی، اسپانیا است و دو روز گذشته ۳۰ مورد ابتلا به این بیماری نادر در مادرید تایید شد و برای اولین بار است که زنجیره‌های انتقال در اروپا و بدون پیوندهای اپیدمیولوژیک با غرب و مرکز آفریقا شناسایی می‌شود.

هراس از شیوع آبله میمون به آمریکای لاتین نیز سرایت کرد. وزارت بهداشت جمهوری دومینیکن با تاکید بر اینکه هنوز موردی از ابتلا به این بیماری شناسایی نشد، هشدار اپیدمیولوژیک پیشگیرانه صادر کرد.

به این ترتیب دومینیکن با در نظر گرفتن اینکه آمریکا منبع اصلی گردشگران است، مجموعه‌ای از توصیه‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از سرایت و پرهیز از تماس با حیواناتی مشکوک به بیماری ارائه کرد.

وزارت بهداشت پرو نیز پس از تایید موارد ابتلا به آبله میمون در اروپا و آمریکا، هشدار اپیدمیولوژیک به مراکز بهداشتی عمومی و خصوصی صادر کرد. این وزارتخانه همچنین گزارش داد اگر چه تا کنون هیچ موردی شناسایی نشد اما مقام‌های بهداشتی به دنبال شناسایی، اطلاع رسانی و بررسی به موقع مواردی احتمالی هستند.

آبله میمون یک بیماری مسری است، در زمان تماس نزدیک فردی با فرد دیگر، حیوان یا مواد آلوده به آن ویروس منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند از طریق ترک پوست، دستگاه تنفسی یا از راه چشم، دهان و بینی وارد بدن شود. انتقال ویروس از  انسان به انسان معمولا از طریق قطرات تنفسی اتفاق می‌افتد. لازم به ذکر است معمولا تماس رو در روی طولانی مدت منجر به ابتلا می شود. در همین حال، انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طریق گاز یا چنگ گرفتن رخ دهد.

آبله میمون یک بیماری نادر که توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود، بخشی از همان خانواده آبله است. این ویروس عموما در مناطق دورافتاده مرکز و غرب آفریقا شناسایی شد، اولین بار در سال ۱۹۵۸در میمون‌های در قفس حبس شده، مشاهده شد و یک دهه پس از آن در سال ۱۹۷۰ اولین مورد انسانی ثبت شد.

علائم آن تب، لرز و تورم غدد لنفاوی است. آنچه که این بیماری را بیشتر پیچیده می‌کند، ضایعات پوستی  روی صورت و دست‌ها است. این بیماری برای کودکان و همچنین زنان باردار خطر بیشتری دارد، زیرا احتمال انتقال آن به جنین وجود دارد.

هانس کلاگ مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت هشدار داد سرایت ویروس آبله میمون می‌تواند در فصل تابستان سرعت بگیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ