کد خبر: ۱۸۹۴۹۹
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۳/۳

گزارش رئیسی از سفر یک روزه به مسقط / بیانیه مشترک
با رضایت از همخوانی مواضع دو کشور اعلام شد:

گزارش رئیسی از سفر یک روزه به مسقط / بیانیه مشترک

رئیس جمهور پس از بازگشت از سفر به عمان گفت:‌ مواضع تهران و مسقط در بسیاری از مسائل همخوانی قابل توجهی دارد. دولت نسبت به افراد مقیم در خارج هم وظیفه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از سفر رسمی به عمان در نشست خبری گفت: حسن روابط ایران و عمان، همکاری منطقه‌ای را افزایش خواهد داد. در نشست‌ با مسئولان عمان بر لزوم داشتن همکاری در سطح منطقه و بین المللی تاکید شد. ضمن آنکه مواضع دو کشور در بسیاری از مسائل همخوانی قابل توجه دارد.

مشکلات فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان در زمینه تجارت، انتقال پول، مسائل مالی، بانکی و گمرکی در نشستی با حضور وزیر صنعت و وزیر تجارت عمان بررسی شد و مقرر شد در این زمینه به زودی موانع رفع می‌شود تا راه برای تجارت و کار اقتصادی هموار شود.

هردو تجار ایرانی و عمانی آن چنان با ظرفیت‌های دو کشور آشنا نیستند. پس از بررسی ضرورت تاسیس دفتر تجاری ایران در عمان این دفتر هرچه زودتر تاسیس می‌شود.

در نشست با ایرانیان مقیم عمان، مشکلات حقوقی و مسائل فرهنگی و آموزش مطرح شد. نسبت به این موضوعات تصمیماتی گرفته شد و برخی از آن‌ها باید در تهران دنبال شود. قطعا ایرانیان مقیم خارج مثل ایرانیان داخل دارای حقوقی هستند که دولت باید پیگیر باشد.

بالاخره افرادی به دلیل تحصیل و شغل در خارج به سر می‌برند. دولت چون ایرانیان داخل، نسبت به آن‌ها هم وظیفه دارد. طبیعتا وزارت خارجه و شورای ایرانیان خارج کار را دنبال کنند تا مشکلات ایرانیان مقیم عمان به حداقل برسد.

بیانیه مشترک دو کشور

همچنین ایران و عمان در بیانیه مشترکی اعلام کردند: این سفر بر اساس پیوندهای مستحکم تاریخی میان دو ملت و با هدف تقویت روابط پایدار دوجانبه و احترام متقابل بین سران و ملت‌ها انجام شد که اصول دینی، برادری و حسن همجواری آن روابط را مستحکم ساخته است. افق‌های همکاری مشترک و روابط دوجانبه و توسعه آن به‌ویژه در موضوعات مربوط به همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف و هماهنگی در راستای منافع ملت‌های آنان مورد بررسی قرار گرفت.

سلطان عمان از دیدگاه رئیس جمهور و دولت در اتخاذ سیاست تعامل سازنده، فعال و همه‌جانبه و گشایش با کلیه کشورهای جهان به‌ویژه همسایگان بر اساس سیاست پایدار ایران تقدیر و این دیدگاه را باعث کمک به روابط مثبت و سازنده بر اساس احترام متقابل، همکاری و حسن همسایگی برای توسعه منافع مشترک اقتصادی، تجاری و فرهنگی و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای عنوان کرد.

توافقات بر آن شد تا فعالیت‌های بخش خصوصی به افزایش حجم سرمایه‌گذاری و مبادلات تجاری بین عمان و ایران بینجامد. همچنین از امضا موافقت‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم جهت نهادینه‌سازی همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری، ورزشی، کشاورزی، شیلات، دامپروری، حمل‌ونقل دریایی، لجستیک، بنادر و نفت و گاز استقبال شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ