کد خبر: ۱۸۹۵۲۴
۰:۰ - ۱۴۰۱/۳/۴

تبعات منفی سد ترکیه بر ایران و عراق: اختلال در 23 استان، خشکی تالاب جنوب و...

تبعات منفی سد ترکیه بر ایران و عراق: اختلال در 23 استان، خشکی تالاب جنوب و...

سد ترکیه بر روی رود دجله با تبعات منفی بر ایران و عراق مانند خشکی کامل تالاب هورالعظیم، اختلال در 23 استان، کاهش 50 درصدی سهم آب عراق و نابودی کشاورزی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از اعتماد، سد ایلیسو در جنوب ترکیه که از حدود 3 سال پیش درحال آبگیری بوده آبان سال گذشته توسط رئیس جمهور ترکیه افتتاح شد و از همان زمان، اعتراضات به سیاست‌‎های آبی این کشور و اثرات منفی این سد بر زندگی مردم پایین دست افزایش یافت.

براساس این گزارس، نگرانی از کاهش آب دجله در پی آبگیری سد ایلیسویه به تنش عراق و ترکیه تبدیل شده ولی مقامات ترکیه مدعی هستند میزان برداشت آنها از این سد بیشتر از حق آبه ترکیه نیست و نیمی از آب نیز در رودخانه جاری خواهد بود.

از تبعات این سد که بر روی رود دجله قرار گرفته برای ایران می توان به خشک شدن کامل تالاب هورالعظیم، اختلال در 23 استان، درگیری کل ایران با ریز گردها، تشدید بحران خشکسالی در جنوب، افزایش مهاجرت به دلیل بحران های زیست محیطی است.

این معضل برای عراق هم همراه با کاهش 50 درصدی سهم آب، بحران خشکسالی شدید، نابودی کشاورزی و محیط زیست، تشدید جنگ آب در منطقه و خشک شدن تدریجی دجله خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ