کد خبر: ۱۸۹۵۲۵
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۳/۳

دولت با تحول اقتصاد به دنبال درست کردن معیشت مردم است
معاون اقتصادی رئیس جمهور:

دولت با تحول اقتصاد به دنبال درست کردن معیشت مردم است

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: دولت به دنبال تحول بوده باید با مردم درباره تحول در اقتصاد معیشت صحبت شود .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن رضایی در جریان سفر به خوزستان در گردهمایی ائمه جمعه این استان گفت: دولت به دنبال تحول است و خوشبختانه رئیس جمهور چندین اندیشکده را بسیج کرده تا برای تدوین و سند تحول همفکری و همکاری کنند.

بیش از ۲۶ سال است مقام معظم رهبری از همه دولت‌ها ایجاد تحول در بخش‌های مختلف را خواستار است اما تا کنون اقدام موثری انجام نشد.

انتظار رهبر معظم انقلاب تدوین سند تحول سیاسی و اجرای سیاست های اصل ۴۴ است. هر جامعه‌ای برای تحول باید در تمام جنبه‌ها متحول شود، عدم توازن در یک بخش و ندیدن تعادل در بخش‌های دیگر باعث می شود به آرامی موتور سیاست کم تحرک شود. از نظر تاریخی باید این انقلاب یک توازن همه جانبه داشته باشد.

انباشتگی و تراکم مشکلات در مسئله اقتصادی و فرهنگی روز به روز اوضاع را با خطر مواجه کرد به همین دلیل باید تحول و انقلابی ایجاد شود.

محورهای تحول

افراد مسبب تاخیر در اقتصاد و ایجاد مشکل در ایران باید پاسخگو باشند. یکی از محورهای تحول، ایجاد تحول در تولید است. تولید بدون سرمایه گذاری امکان‌پذیر نیست و اشتغال بدون تولید امکان ندارد. دوران اشتغال دولتی تمام شد و باید به فکر تولید اشتغال بود. باید برای صندوق های بازنشستگی فکری شود. اگر با همین شرایط ادامه یابد دولت تا سه سال آینده باید ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند تا این صندوق ها پا برجا بمانند.

محور دیگر تحول بحث تجارت است. متاسفانه در بخش تجارت از فرصت‌های سرمایه گذاری به خوبی استفاده نشد.

مشکلات تورم و گرانی

دولت به دنبال این است یارانه به دست مردم برسد. اگر گرانی و تورم حل نشود تمامی این اقدامات مشکلی را حل نخواهد کرد. باید بین نقدینگی و تامین کالا توازن ایجاد شود.

در چند سال اخیر تورم ۴۰ درصدی تجربه شد و سال جاری هم شرایط سخت است. در پنجاه سال اخیر فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی مشکلات زیادی برای اقتصاد ایجاد کرد. دولت جلوی این اقدام را گرفت و تصمیم به فروش این دلارها به تمامی بانک ها گرفته شد.

دولت قبل ۵۰ هزار میلیارد تومان به عنوان تنخواه از بانک مرکزی دریافت کرد. این پول بدون پشتوانه وارد بازار شد و مشکل نقدینگی ایجاد کرد. دولت‌های گذشته نسبت به فروش دلار نفتی جهل داشته و در خصوص کسری بودجه ناتوان بودند.

گرانی با گرانفروشی ۲ مسئله است و اگر تمام بازارها درست عمل کنند و حتی مشکل گرانی حل شود اما رانت باشد باز هم گرانفروشی پابرجاست. باید با مردم صحبت شود مبنی براینکه دولت برنامه دارد و به دنبال این است با تحول در اقتصاد معیشت مردم را درست کند.

مشکلات ارز ترجیحی

استفاده از ارز ترجیحی موجب تخلیه ذخایر ارزی شد. اصلاح ارز ترجیحی بر اثر یک محاسبه خوش بینانه دولت قبل از بازار ارز ایجاد و با آغاز تحریم‌های سنگین و تامین نقدینگی دولت برای خرید کالاهای اساسی با مشکلات زیادی مواجه شد.

ارز ترجیحی با ارز آزاد فاصله زیادی داشت و همین موضوع باعث فراهم شدن شرایط رانت برای وارد کنندگان و واسطه‌ها شد.

قاچاق با وجود ارز ترجیحی بسیار زیاد بود و ۳۰ درصد کالاها قاچاق می‌شد. ارز ترجیحی باعث کاهش منابع و فساد اقتصادی و ترویج قاچاق شد.

اجرای قانون مردمی کردن یارانه ها

طبق محاسبات پرداخت 400 هزار تومان به طبقات پایین جامعه و 300 هزار تومان به طبقات بالا موجب تعادل در زندگی مردم خواهد شد. این طرح برای مرتفع کردن مشکلات فعلی منطقی است.

۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش با نرخ ۱۰ درصد از سوی وزارت کشاورزی به مرغداران پرداخت خواهد شد تا با افزایش قیمت نهاده‌ها متضرر نشوند.

این اقدام به دنبال جبران خسارت های احتمالی به مرغداران است.

اصلاح تعزیرات حکومتی

اشکالاتی در تعزیرات حکومتی وجود دارد. در بسیاری مناطق شعبه تعزیرات نیست و میزان جریمه ها بسیار پایین است.

بر اساس مصوبه جدید به تعزیرات حکومتی اجازه داده شد ۵۰۰ نیرو جذب کند ضمنا تلاش می شود از نیروهای بسیجی بیشتر در این راستا استفاده شود. نیروهای انقلابی باید بسیج شوند و جلوی تخلفات را بگیرند.

ظرفیت کشاورزی استان خوزستان

تا سه سال آینده تولیدات کشاورزی در خوزستان سه برابر می شود. با ظرفیت‌های موجود در خوزستان راحتی می‌توان غذای ۴۰ میلیون نفر را تامین کرد.

تا ۱۰ سال آینده امنیت غذایی مهم ترین مسئله جهان خواهد شد و با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی و گران شدن واردات بسیار گران باید تولید را افزایش داد.

بهترین نقطه کشور برای کشاورزی خوزستان است. باید طرحی ارائه شود تا برای افزایش سهم آب به استان تغییراتی ایجاد شود. شرکت های پتروشیمی و فولاد با مصرف آب زیاد می‌توانند از آب دریا برای صنایع استفاده کنند. 

مسئله آب را  باید در قالب یک‌پروژه بزرگ‌حل کرد.در غیر اینصورت با این دعواهای بین استان ها، نمی‌توان آن را حل کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ