کد خبر: ۱۸۹۵۹۲
۰:۰ - ۱۴۰۱/۳/۷

پیش بینی ادامه رشد محدود قیمت ها در بورس و بی اعتمادی سرمایه گذاران

پیش بینی ادامه رشد محدود قیمت ها در بورس و بی اعتمادی سرمایه گذاران

وضعیت این هفته بورس با بررسی آخرین متغیرهای داخلی و خارجی و ادامه رشد محدود قیمت ها و بی اعتمادی سرمایه گذاران پیش بینی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دومین هفته خرداد برای فعالان حقیقی و حقوقی درحالی با شاخص 1.5 میلیون واحدی شروع می شود که کارگزاری آبان درباره شرایط روزهای قبل و آینده اعلام کرد: بازار هفته گذشته روندی پر نوسان داشت و پس از افت میانه هفته با بهبود تقاضا در پایان هفته مواجه بود. عمده دلیل نوسانات بازار هم حواشی مربوط به عرضه بلوک خودروسازها بود که مجددا به جو بی اعتمادی دامن زد. افت نسبی قیمت های جهانی نیز در افت قیمت در  بازار بی تاثیر نبود.

بازارهای جهانی نیز پس از توقف رشد شاخص دلار و بازگشایی مرحله ای بنادر ترخیص کالا در چین با روندی نسبتا مثبت همراه شدند و بخشی از افت قیمت ها را جبران کردند. همچنین بازار انرژی، رفتاری باثبات تر و صعودی داشت و با ادامه رشد قیمت ها در بازار نفت و گاز ناشی از نگرانی ها در طرف عرضه به دلیل جنگ روسیه و اکراین است. به نظر می رسد بهبود تقاضا از طرف چین و تردید در شدت  رشد نرخ بهره امریکا به دلیل احتمال ورود بازارها به رکود بتواند کاهش نسبی فشار بر بازارها را به دنبال داشته باشد.

در بازار ارز ، دلار پایین تر از سقف های تاریخی در نوسان است و به نظر می رسد در بازار آزاد قیمت های بالاتر از 30 هزار تومان درحال تثبیت است.  برجام  هم با نوسانات زیاد و گمانه زنی های رسانه های معتبر و بعضا بی اعتبار مواجه شده و همچنان وضعیت سردرگمی ادامه دارد. هرچند رفته رفته صدای اعتراض دیگر کشورهای درگیر در مذاکره نیز بلند شده و بر ضرورت تعیین تکلیف این مذاکرات تاکید کرده اند.

بازارها نیز همچنان منتظر تعیین تکلیف این موضوع است و فعلا وزن بیشتری را به رشد انتظارات تورمی نسبت به احتمال گشایش های سیاسی- اقتصادی داده و به نظر می رسد در صورت عدم مخابره اخبار مثبت از مذاکرات این روند ادامه خواهد داشت.

با این اوصاف بازار سهام با توجه به اخبار ضد و نقیض مربوط به ایران خودرو و سایپا با تشدید جو بی اعتمادی در سطوح مقاومتی همراه بوده و همین مسئله، میانه هفته را پر عرضه کرد. بورس که با سیاست های کنترلی و ابهامات شدید در جنبه های مختلف مواجه است و در هر سطحی از قیمت ها با طیف وسیعی از عرضه کننده ها دست و پنجه نرم می کند، متناسب با دیگر بازارها رشد نداشته و ابهامات متعدد در مسیر رشد باعث شده تا بازار سهام روندی متوازن با تورم و رشد متغیرها نداشته باشد.

نکته عجیب دیگر، سرکوب نرخ ارز در سامانه نیما و فاصله گرفتن مجدد قیمت از بازار آزاد است که به نوعی تکرار سیاست های قبلی اما در اعداد بالاتر است و در صورت تشدید فاصله می توان مجددا شاهد عدم جذابیت و خودداری عرضه کنندگان در این قیمت ها بود که اختلالات زیادی را در فرآیندهای اقتصادی به وجود خواهد آورد. موضوعی که بارها و بارها تجربه شده و صرفا تصمیم گیرندگان مختلف با رشد اعداد روندی مشابه را در پی می گیرند.

بنابراین بازار امروز احتمالا" با ادامه رشد محدود قیمت ها همراه خواهد شد و افزایش قیمت نفت می تواند ادامه اقبال به پالایشی ها و دیگر گروه های مرتبط را در پی داشته باشد. گروه فلزات و معدن که که با دست اندازهای متعدد در مسیر رشد همراه هستند نیز با ارائه گزارش های ماهانه و سالیانه می توانند رفته رفته مورد توجه قرار گیرند و همچنان ابهام گروه های بزرگ بازار می تواند گرایش نقدینگی به نمادهای کوچکتر را در پی داشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ