کد خبر: ۱۹۰۰۶۸
۰:۰ - ۱۴۰۱/۳/۲۳

عدم توجه وزارت صنعت به کارشناسی ها درباره مزایای عرضه خودرو در بورس کالا
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

عدم توجه وزارت صنعت به کارشناسی ها درباره مزایای عرضه خودرو در بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از لغو عرضه دو محصول زیرمجموعه گروه بهمن در بورس کالا از سوی وزارت صنعت گفت: کارشناسی های صورت گرفته مبنی بر مزایای عرضه خودرو در بورس مورد توجه قرار نگرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رسول علی محمدی با بیان اینکه از چند ماه پیش توجیهات علمی و قانونی مزایای عرضه خودرو در بورس کالا در رسانه ها و شبکه های اجتماعی آغاز شد و بسیاری اظهار نظرها را در این باره مطرح کردند به ایسنا گفت: ماحصل تحلیل های کارشناسی این بود که ورود خودرو به بورس کالا و خروج دولت از قیمت گذاری دستوری به نفع مصرف کننده، نظام توزیع و تولیدکنندگان خواهد بود.

وی افزود: نخستین خودرویی که در بورس  کالا عرضه شد، کارای تک و دو کابین متعلق به شرکت بهمن موتور بود که یک ماه پیش انجام شد و با قیمت پایه به فروش رسید. عرضه کارا نشان داد خریداران به سادگی و بدون نیاز به قرعه کشی قادر به خرید خودرو هستند. در فرایند این عرضه اختلاف قیمت ۲۰ درصدی خودرو در کارخانه و بازار آزاد از بین رفت و نرخ های موجود در بازار نیز کاهش یافت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با وجود اطلاع وزارت صنعت از عرضه دیگنیتی و فیدلیتی در بورس کالا طی یک هفته زمان ثبت سفارش اما به یکباره این عرضه شب قبل از انجام معاملات بصورت دستوری لغو شد. اگر پذیرش این خودروها قانونی نبود چرا از همان ابتدا جلوی آن گرفته نشد؟ چرا توجیه‌ها و کارشناسی های صورت گرفته مبنی بر مزایای عرضه خودرو در بورس کالا و پیش بینی کاهش اختلاف قیمت خودروساز و بازار آزاد و تخصیص سود حاصل از فروش به خودروسازان مورد توجه وزارت صنعت قرار نگرفت؟

علی محمدی عنوان کرد: ارایه طرح هایی از سوی برخی کارشناسان به دولت مبنی بر اینکه تفاوت نرخ ایجاد شده ناشی از رقابت صورت گرفته در بورس کالا می تواند با استفاده از ابزارهای مالیاتی از خودروساز اخذ و صرف سیاست های حمایتی، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، تسهیل تولید و افزایش تیراژ و بهره وری تولید شود. دولت می تواند در بازار ورود کند و نظارت های بهینه و بهتری بر روند قیمت ها از طریق این ابزارها داشته باشد. اما به تصمیم‌های کارشناسی توجهی نمی شود که امید می رود طبق تصمیم‌های کارشناسی و با برنامه ریزی اقدام کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ