کد خبر: ۱۹۱۷۴۰
۱۳:۶ - ۱۴۰۱/۴/۱۱

تجارت خارجی ایران مثبت شد/ پیش‌بینی افزایش صادرات به ۵۵ میلیارد دلار
معاون وزیر خارجه:

تجارت خارجی ایران مثبت شد/ پیش‌بینی افزایش صادرات به ۵۵ میلیارد دلار

معاون وزیر خارجه، گفت: تراز تجارت خارجی ایران در دو ماه ابتدای سال جاری مثبت بوده و میزان صادرات سال جاری ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی صفری در کمیسیون توسعه صادرات، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی با اشاره به سیاست‌ توسعه تجارت با کشورهای همسایه، اعلام کرد: وزارت خارجه مؤلفه هایی برای ارزآوری دارد. تراز تجارت خارجی ایران در دو ماه ابتدای سال جاری مثبت بوده و پیش بینی می‌شود میزان صادرات سال جاری به 45 تا 55 میلیارد دلار برسد.

این متغیرها شامل صادرات، واردات، ترانزیت، دیپلماسی انرژی، برق و آب، صدور خدمات مهندسی و ترانزیت در شاخه‌های مختلف و انتقال تکنولوژی هستند. به عنوان مثال در زمینه ارزآوری واردات، کالای مورد نیاز ممکن است از یک منطقه خاص تأمین شود و سعی می‌شود این نیاز از چند کشور تأمین شود.

همچنین برای تکنولوژی‌های مورد نیاز ارز صادر می‌شود و از جمله آن می‌توان به حوزه‌هایی مانند دارو، مواد غذایی، پرورش مرغ یا تخم مرغ و سایر کالاها اشاره کرد. یکی از مشکلات بخش کشاورزی، واردات کود است. کود پتاس و فسفات از چین وارد می‌شود و در ماه‌های اخیر از کشورهای دیگر نیز وارد و توافقات لازم در این زمینه انجام شد و طبق توافق، کالاهایی مانند ذرت، جو و گندم وارد و در مقابل محصولات شیمیایی مانند کود اوره در اختیار کشورهای دیگر قرار می‌گیرد.

صدور خدمات مهندسی

صدور خدمات مهندسی مهم بوده و در کشورهایی از قبیل عراق، افغانستان، پاکستان و کشورهای خلیج فارس و عمان همچنین آفریقا و آمریکای لاتین این کار انجام می‌شود. در زمینه ارزآوری ترانزیت، کریدور شمال - جنوب بر دو پایه چابهار، بندرعباس، آسیای مرکزی، روسیه، قفقاز و از طریق قفقاز - گرجستان به دریای سیاه و سپس به اروپا و کریدور پاکستان - ایران - قفقاز- گرجستان به اروپا و کریدور ترکیه - ایران - پاکستان به چین و برعکس فعال است.

مبادلات تجاری با افغانستان

وضعیت افغانستان از گذشته تاکنون پایدار نبوده لذا باید تجار و بخش خصوصی تمرکز را به کشورهای دیگر نیز لحاظ کرده و اتاق‌های بازرگانی سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی باید کنسرسیومی در جهت صادرات تشکیل دهند. در زمینه محصولات کشاورزی، خراسان جنوبی برای استفاده از ظرفیت موجود، کشت فراسرزمینی را در افغانستان در دستور کار قرار می‌دهد.

وضعیت صادرات

دولت به دنبال این اس که صادرات متوقف نشود و در ارتباط با کالاهای مورد نیاز دامپروری با مناطقی مانند آفریقا همکاری‌هایی صورت می‌گیرد. در زمینه محصولاتی مانند مصالح ساختمانی، سیمان، محصولات کشاورزی، سنگ آهن و محصولات استراتژیک هم می‌توان صادرات داشت.

مجوز کولبری

جواد اشرفی سرپرست معاونت هماهنگی اقتصادی خراسان جنوبی هم گفت: کولبری در استان خراسان جنوبی موضوعیت نداشته و با تصویب هیئت وزیران، کولبری فقط برای سیستان و بلوچستان و برخی از استان های غربی مصوب شد. طی مکاتبه با امضای استانداری امید است از طریق دولت مجوز کولبری برای استان اخذ شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ