کد خبر: ۱۹۱۸۳۹
۰:۰ - ۱۴۰۱/۴/۱۴

برنامه بورس کالا برای توسعه بازار مشتقه، صندوق ها و گواهی سپرده کالایی
مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا خبر داد:

برنامه بورس کالا برای توسعه بازار مشتقه، صندوق ها و گواهی سپرده کالایی

مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا از برنامه ورود دارایی هایی از جمله شمش طلا، مس کاتد و ... به معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی و راه اندازی صندوق های فلزات اساسی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رحمان آراسته در نشست "بازار مشتقه در ایران، چالش ها و راهکارها" درخصوص اقدامات و برنامه های بورس کالا در راستای توسعه بازار مشتقه، صندوق های کالایی و گواهی سپرده کالایی اعلام کرد: با توجه به اینکه مشکل مالیاتی در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی تقریبا حل شده، دارایی های زیادی از جمله شمش طلا، مس کاتد، آلومینیوم، قیر و محصولات پتروشیمی در صف ورود به معاملات گواهی سپرده و قراردادهای آتی قرار دارند و راه اندازی صندوق های فلزات اساسی نیز از دیگر برنامه ها بشمار می رود. در همین زمینه مجوز دو صندوق چند کالایی در حال اخذ از سوی سازمان بورس است.

معاملات پرحجمی که در حوزه آپشن به ویژه در بورس کالا در حال وقوع است باعث امیدواری به آینده می شود. چرا که رصد قیمت ها و حجم معاملات انجام شده نشان می دهد بازار به بلوغ رسیده است. معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا از سال ۸۷ آغاز شد و اگرچه در ابتدای امر این بازار گمنام و ناشناخته بود اما به مرور با اضافه شدن دارایی های جدید از جمله سکه طلا، نقدینگی وارد این بازار شد و حتی در برهه ای، رکورد ارزش معاملات بازار سرمایه در قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا شکسته شد.

اقبال سرمایه گذاران به زعفران

توسعه بازار و ورود دارایی های جدید به بازار مشتقه از جمله رسالت های بورس کالا در سال های اخیر بوده و در همین راستا، قراردادهای آتی زعفران، واحدهای صندوق طلا و نقره نیز راه اندازی شد. در بخش زعفران با اقبال فعالان بازار و سرمایه گذاران، زنجیره ای از ابزارهای مالی در این دارایی پایه راه اندازی شد و امروز می توان ادعا کرد ورود زعفران به بازار مالی بورس کالا، تجربه ای بسیار موفق همراه با ثبت رکوردهای متنوع بود. به عنوان مثال در قرارداد آپشن زعفران بیش از ۶۰۰ هزار موقعیت باز وجود دارد.

سامانه بومی و دانش بنیان

یکی از محاسن بورس کالا، سامانه ها و زیرساخت های قوی معاملاتی است. سامانه های بورس کالا بومی و دانش بنیان است که تسویه و معاملات در همان فضا انجام می شود و در حوزه مدیریت ریسک بازار نیز تجربیات چندین ساله بورس کالا، بسیار ارزشمند و راهگشا است.

تسویه خودکار هر ۱۰ دقیقه یکبار

در بازار فیوچرز هر ۳۰ دقیقه یکبار تسویه لحظه ای انجام می شود تا حاشیه سود مشتریان حفظ شود. این طرح در حال به روزرسانی است تا تسویه هر ۱۰ دقیقه یکبار بصورت خودکار انجام شود. با اجرای شدن این طرح، چیزی به اسم صف یا بازار جبرانی نخواهیم داشت و شرایط برای بهبود روند معاملات کالاها و دارایی های جدید که نوسان زیادی دارند، مهیاتر می شود.

بازار اهرمی در همه جای دنیا ریسک دارد اما توسعه زیرساخت و سامانه می تواند ریسک های معاملاتی را کاهش دهد و به پویایی هر چه بیشتر بازار کمک کند.

علت اصلی اقبال کم سرمایه گذاران به معاملات آپشن در سال های قبل، آنلاین نبودن این معاملات بود اما به مرور مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفت و حجم معاملات افزایش یافت. اگرچه بازار اختیار معامله پیچیدگی دارد اما خوش بینی به آینده پر رونق این بازار وجود دارد. چون بلوغ مناسبی در میان فعالان بازار طی چند سال اخیر شکل گرفته و رکوردهای جدیدی در بازار آپشن ثبت شد.

با راه اندازی قراردادهای آتی شمش طلا، قراردادهای آپشن را روی فیوچرز شمش طلا اعمال خواهیم کرد تا با ایجاد یک بازار پویا، سبدی کامل از ابزارهای مورد نیاز فعالان بازار و سرمایه گذاران با سلایق مختلف ایجاد شود. امید می رود این طرح ها تا آخر سال اجرایی شوند. بزرگترین چالش بازار مشتقه، عدم شناخت نسبت به کارکردها و مزایای این بازار است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ