کد خبر: ۱۹۲۰۸۷
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۴/۲۱

خودروسازان به شرط صفر شدن تعرفه واردات قیمت محصولات را گران کنند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس :

خودروسازان به شرط صفر شدن تعرفه واردات قیمت محصولات را گران کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: شرکت های خودروساز به شرط صفر شدن تعرفه واردات ، حق دارند قیمت محصولات را افزایش دهند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد حسینی کیا درباره درخواست خودروسازان مبنی‌بر افزایش قیمت محصولات‌ به ایسنا گفت: خودروسازان مدعی‌  زیاندهی هستند و هر چه تولید می‌کنند زیان انباشته بیشتر می‌شود. نگاه آن‌ها هم این‌گونه است قیمت دستوری بوده و بر زیان انباشته آن‌ها در سالیان گذشته افزود.

وی ادامه داد: نگاه دیگری هم باید داشت مبنی‌بر اینکه خودروسازی در یک صورت می‌تواند قیمت واقعی را داشته باشد که تعرفه واردات آن صفر باشد. وقتی تعرفه واردات صفر و خودرو وارد شود و از سوی دیگر هم خودروی داخلی از نظر کیفیت، قیمت و رقابت‌ پذیری بتواند با واردات رقابت کند، منعی ندارد هر قیمتی خودروساز اعلام می‌کند، فروخته شود. بنابراین به علت انحصاری بودن بازار این حرف خودروسازان پذیرفته نیست و نمی‌توان در چنین بازاری قیمت دل‌بخواهی لحاظ کرد.

این نماینده افزود: تعیین دستوری قیمت به دلیل بازار انحصاری است. به عنوان مثال خودروساز قبل از تولید پول را می‌گیرد که در دنیا مرسوم نیست. بنابراین اگر تعرفه واردات صفر شود خودروساز حق خواهد داشت قیمتی بر روی محصول بگذارد و در بازار رقابتی عرضه کند.

حسینی کیا گفت: کیفیت محصولات که خودروسازان معتقدند بعد از افزایش قیمت به آن خواهند پرداخت، پذیرفتنی نیست. معمولا خودرو سه مزیت قیمت، رقابت‌پذیری و صادرات‌محوری را با هم دارد. یعنی خودروساز باید خودرویی تولید کند تا این سه مشخصه را داشته و وقتی این اتفاق رخ دهد، خودروی مناسب تولید خواهد شد. نمی‌شود از یک سو خودروی کم‌کیفیت تولید کرد و بازار هم انحصاری باشد و از سوی دیگر هرچه خودروساز خواست قیمت را افزایش دهد. این موضوع نارضایتی اجتماعی به وجود خواهد آورد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» حمیدمینقی | ساعت ۱۳:۴ - ۱۴۰۱/۴/۲۱
0
0
پاسخ
سلام.حرف حساب این است که باتولیدبیشتر زیان بیشترچرا؟
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ