کد خبر: ۱۹۲۸۹۹
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۱۵

پیش بینی این هفته بورس با تداوم روند محتاطانه، کم حجم و مثبت ضعیف تک نمادها

پیش بینی این هفته بورس با تداوم روند محتاطانه، کم حجم و مثبت ضعیف تک نمادها

وضعیت این هفته بورس با در نظر گرفتن روند محتاط نرخ دلار و مثبت قیمت های جهانی، کم حجم و محتاط با تداوم روند مثبت ضعیف برخی تک نمادها و گروه ها پیش بینی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس در حالی سومین هفته مرداد را با ادامه روند فرسایشی و خروج سرمایه ها و شاخص همچنان 1.4 میلیون واحدی را شروع می کند که کارگزاری آبان درباره اوضاع روزهای قبل و آینده اعلام کرد: بازار در هفته گذشته با افت آغاز کرد که عمده ترین دلیل آن را می توان به سیاست های انقباضی بانک مرکزی نسبت داد و سطح نازل قیمت ها و رشد نسبی قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی، بازار خلوت و کم رمق را در پایان هفته با رشد کم حجم و شکننده همراه کرد.   

بازارهای جهانی اما در حال تجربه روندی مثبت در فلزات اساسی هستند. نفت که سطوح قیمتی نازلی را پس از آغاز تهاجم روسیه به اکراین می دید در معاملات روز جاری روندی بهتر را تجربه می کند. آمار اشتغال فراتر از انتظار در آمریکا که تعداد شغل های ایجاد شده و سطح بیکاری را به محدوده قبل از آغاز همه گیری رسانده، آزادی عمل بیشتری را به فدرال رزرو خواهد داد تا با نگرانی کمتری نسبت به ایجاد رکود و وضعیت اشتغال به افزایش نرخ بهره و کنترل تورم بپردازد.

امری که همزمان با ایجاد فشار بر قیمت های مواد معدنی فشار را بر درآمدهای روسیه درگیر جنگ نیز افزایش خواهد داد. هرچند در هفته آینده بازار با دقت آمارهای تورمی آمریکا را دنبال خواهد کرد. از طرفی سفر نانسی پلوسی به تایوان علی رغم هشدارهای چین، خطر درگیری نظامی در این منطقه را افزایش داده است.

مانورهای نظامی چین در نزدیکی تایوان که تنگه ای حیاتی در مسیر ترانزیت دریایی بشمار می آید تا حدودی بازارهای های جهانی را به سرنوشت این رویارویی که با تحریک آمریکا آغاز شده، حساس کرده است. تشدید تنش ها علی رغم میل چین در صورت پاسخ تایوان می تواند وضعیت را وخیم تر کند و زنجیره عرضه و البته تقاضای چین به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کننده مواد خام را بیش از پیش مختل کند.

در بازار ارز اما آغاز ناگهانی دور جدید از مذاکرات در وین، بازارها را محتاط و منتظر کرد. اخبار رسانه های غربی هرچند هنوز با تایید و تکذیب رسانه های داخلی همراه نشده اما تیم مذاکره ایرانی را جدی تر از پیش نشان می دهد. انتخاب وین به عنوان محل مذاکرات حاوی پیام مهمی است که می تواند حاکی از امیدواری طرفین به حصول نتیجه باشد.

در صورت تایید این تلطیف مواضع طرفین، می توان به حصول نتیجه در واپسین روزهای باقی مانده راهکار دیپلماسی خوش بین بود. همچنان نقش روسیه به عنوان یکی از اعضای میز مذاکره که تضاد منافع قابل توجهی با حصول نتیجه در مذاکرات دارد قابل توجه خواهد بود  که این موضوع از اظهارات وزیر خارجه این کشور نیز محسوس است و به تردیدها در رابطه با حصول نتیجه می افزاید.

بازار ارز به دلیل تعطیلی پیش رو و حساسیت این روزهای مذاکرات تا حدود زیادی محتاط است و پس از خوش بینی ایجاد شده در روز چهارشنبه شاهد بازگشت نسبی قیمت ها در روز گذشته بود و در ساعات اخیر نیز عدم حساسیت به اخبار منتشره محسوس بود. رشد نرخ نیما روند مهم دیگری است که در بازار هفته های اخیر رخ داده و عبور از میانه کانال 26 هزارتومانی نوید رفتاری منطقی از بانک مرکزی در این رابطه را می دهد.

در بازار سهام که روزهای سخت و پرتنشی را می گذراند رها شدگی و بی توجهی بسیاری مشاهده می شود. عملا نقدینگی فعال که حکم خون در رگ های بازار را دارد از بازار کوچ کرده و حجم اندک معاملات توان عکس العمل به اخبار مثبت و محرک های بنیادی را از بازار گرفته است. سطوح نازل قیمت ها نیز نتوانسته بازار خلوت را به عکس العمل وا دارد و عملا بازار سهام با سلسله اقدامات مخرب و بسته های ایجاد ترس وارد رکودی عمیق شده است.

هرچند ناامیدی زیادی بازار را فراگرفته اما گزارش های فروش، روند سودسازی شرکت ها، سطوح قیمت های جهانی و نرخ ارز در سامانه نیما و تبعا سطوح قیمتی در بسیاری از گروه های بازار حاکی از کم ریسک بودن بازار است و با توجه به اقدامات سریع بانک مرکزی در کنترل روند رشد نرخ بهره  و با برطرف شدن ابهامات که یکی از بزرگترین آنها همین مسئله شکست یا توفیق مذاکرات احیای برجام است، می توان به بهبود روند بازار خوش بین بود.

بازار سهام در هر دو سوی روند ها عموما بیش واکنش دارد و همانطور که در ابتدای سال 99 در خوش بینی مفرط بود این روزها نیز با بی اعتمادی و ناامیدی زیادی مواجه است که اعداد و ارقام از بی منطق بودن آن حکایت دارد و بر اساس اصول اقتصادی و مالی این موضوع در میان مدت و بخصوص بلند مدت پایدار نخواهد بود. به نظر می رسد در صورت انتشار اخبار خاص از مذاکرات، بازار فردا متاثر از جهت این اخبار خواهد بود و در صورت عدم مخابره اخبار اثرگذار بازار فردا با توجه به تعطیلات پیش رو کم حجم و محتاط باشد و صرفا برخی از تک نمادها و گروه ها بتوانند روند مثبت ضعیف در پایان هفته قبل را ادامه دهند.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ