کد خبر: ۱۹۳۰۸۲
۰:۰ - ۱۴۰۱/۵/۲۴

توضیحاتی درباره کانون سهامداران خرد، نرخ گذاری دستوری، اصلاح قانون بازار و ...
دبیران کانون کارگزاران و نهادهای سرمایه‌گذاری مطرح کردند:

توضیحاتی درباره کانون سهامداران خرد، نرخ گذاری دستوری، اصلاح قانون بازار و ...

دو دبیر کل کانون کارگزاران بورس و نهادهای سرمایه‌گذاری درباره تشکیل کانون سهامداران حقیقی، قیمت گذاری دستوری، پیش نویس اصلاح قانون بازار و ... توضیحاتی ارائه کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، نشست مشترک دبیران کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کانون کارگزاران بورس برگزار و در خصوص نقش شورای عالی بورس در تصمیمات اقتصادی، تشکیل کانون سهامداران حقیقی، رتبه پایین بورس ایران در رعایت حقوق سهامداران خرد، قیمت گذاری دستوری، پیش نویس اصلاح قانون بازار و ... توضیحاتی ارائه کردند.

نقش شورای عالی بورس در تصمیمات اقتصادی کمرنگ است

بر اساس این گزارش، سعید اسلامی بیدگلی دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری با اشاره به تورم 45 درصدی در اقتصاد گفت: بخش عمده سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه با دید کوتاه‌ مدت حضور دارند و نمی‌توان آنها را مجبور کرد 6 ماه صبر کنند تا سرمایه‌گذاری آنها اقتصادی شود.

 از سال 95 به بعد بازار سرمایه در اقتصاد مهم شد و بویژه سال های 98 و 99 دیدگاه حاکمیت به بازار سرمایه تغییر کرد. اکنون بورس بیش از گذشته اهمیت دارد و سیاست گذاران نمی توانند این بازار را نادیده بگیرند. با این حال نقش ارکان تخصصی در تصمیمات اقتصادی هنوز کمرنگ است. از طرف دیگر ساز و کار الزام قانونی برای مصوبات شورای عالی بورس تعریف نشده و در برخی موارد اجرای مصوبات این شورا توسط نهادهای دیگر نادیده گرفته می شود.

نمایندگانی از قوه قضائیه، قوه مقننه، بانک مرکزی و دولت، کانون‌های سرمایه‌گذاری، کانون‌های کارگزاران، اتاق‌های تعاون و بازرگانی در شورای عالی بورس حضور دارند. وقتی در این شورا مصوب می‌شود کالاهای عرضه شده در بورس کالا مشمول حذف قیمت‌گذاری شوند به علت عدم حکمرانی مطلوب، فردای آن روز وزارت صنعت طرح قیمت‌گذاری کالاها را ابلاغ می‌کند. این نقطه ضعفی است که نشان می دهد هنوز بازار سرمایه توسعه پیدا نکرده است.

رتبه پایین بورس در رعایت حقوق حقیقی ها و تشکیل کانون سهامداران 

باید منافع بر زمین مانده سهامداران حقیقی را پیگیری کرد اما با ورود به مصادیق آن ممکن است تضاد منافع بین سهامداران و سایر گروه‌ها ایجاد شود. بنابراین پیشنهاد می شود کانون سهامداران در حوزه های مختلف تشکیل شود. رتبه بورس ایران از نظر رعایت حقوق سهامداران خرد در دنیا پایین است. به همین دلیل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری آمادگی دارد در راستای احقاق حقوق سهامداران، همکاری‌ها را گسترش داده که در این زمینه تشکیل کانون سهامداران حقیقی می تواند راهگشا باشد.

تنها دلیل قیمت‌گذاری دستوری

 تنها دلیل قیمت‌گذاری دستوری فساد است. حتی از ظرفیت‌های قانونی هم استفاده نشده است. چراکه طبق قانون اگر دولت در امور شرکت‌ها دخالت کند، باید زیانی که ایجاد می‌شود را جبران کند درحالی که این اتفاق اکنون رخ نمی‌دهد. اجماع حقوقی می‌تواند کمک کند تا اگر تصمیمی به زیان سهامداران گرفته می شود آن زیان را جبران کنند. بسیاری از شرکت‌ها با قیمت‌گذاری دستوری با زیان انباشته مواجه شدند و این نشان می‌دهد بازار به توسعه نرسیده است.

اظهار نظر دو کانون در پیش نویس اصلاح قانون بازار

در پیش نویس اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، ارسال دو نامه به کمیسیون اقتصادی مجلس منتهی شد. جلساتی هم در مجلس با حضور کانون ها تشکیل شد و جمع بندی این بود از فرصت اصلاح قانون به درستی استفاده نشده و ضروری است تا در تدوین آن بازنگری شود.

با توسعه بازار سرمایه کلیه ذینفعان منتفع می‌شوند

همچنین محمدرضا دهقانی‌ دبیرکل کانون کارگزاران بورس در این نشست گفت: تحولات در بازار سرمایه به سرعت نمود بیرونی داشته و واکنش سهامداران و کلیت بازار را نسبت به اخبار مختلف به همراه دارد. هدف دو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری و کارگزاران بورس، کمک به توسعه بازار است تا کلیه ذینفعان منتفع شوند. اگر نسبت به موارد پیرامون بازار سرمایه بویژه حوزه زیرساخت‌ها و قوانین و مقررات بی‌تفاوت بود کلیت بازار از این موضوع متضرر می‌شود.

قیمت گذاری دستوری حاصل بی اطلاعی از ساز و کار بورس و به رسمیت نشناختن

همه اهالی بازار سرمایه پیگیر حذف قیمت‌گذاری دستوری بوده و تلاش هایی هم برای رفع آن صورت گرفته است. محصولاتی که در بورس کالا ارائه می‌شود باید با ساز و کار عرضه و تقاضا تعیین قیمت شود. قصد از تاسیس بورس های مختلف، ایجاد رقابت و تعیین قیمت کالاها در بستری شفاف است اما با قیمت‌گذاری دستوری در عمل، قیمت دیکته می‌ شود. این موضوع نشان می‌دهد یا از کارکردها و ساز و کار بازار سرمایه اطلاعی وجود ندارد و یا به رسمیت شناخته نمی شود. ممکن است اهداف قیمت‌گذاری دستوری زیبا به نظر برسد و گفته شود برای حمایت از قشر ضعیف است اما متضرر اصلی مصرف کننده است.

با تشکیل کمیته هایی برای اصلاح قانون بازار، 50 نفر در قالب 20 جلسه به تبادل نظر پرداختند و نامه کارشناسی از سوی کانون کارگزاران به مرکز پژوهش‌های مجلس ارائه شد. در زمان تدوین لایحه بودجه 8 مورد از نظرات تخصصی و کارشناسی کانون به تدوین‌کنندگان بودجه گوشزد شد از جمله در مورد درباره مالیات بر سپرده‌ شرکت‌های حقوقی که باعث تغییر نرخ سود بین‌بانکی شد و اکنون دولت قصد دارد از این نظر برگردد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ