کد خبر: ۱۹۳۱۵۷
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۵/۲۵

بررسی دو سناریوهای احتمالی درباره پاسخ مکتوب ایران به اتحادیه اروپا

بررسی دو سناریوهای احتمالی درباره پاسخ مکتوب ایران به اتحادیه اروپا

دو سناریوهای احتمالی توافق ضمنی و مذاکره بیشتر درباره پاسخ مکتوب ایران به اتحادیه اروپا بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد، سناریوهای احتمالی درباره پاسخ مکتوب ایران به اتحادیه اروپا بررسی شد.

سناریوی اول توافق ضمنی: این سناریو ضمن موافقت کلی با متن پیش‌نویس اتحادیه اروپا که در واقعیت یک گام رو به جلو در بن‌بست مذاکرات به حساب می‌آید، همزمان فضا را برای گرفتن امتیاز بیشتر از غرب باز نگه می‌دارد که می‌تواند در چند روز آینده محقق شود. این مسئله پیش‌تر از سوی میخائیل اولیانوف مذاکره‌‌کننده ارشد روسیه مورد اشاره قرار گرفت که ایران در تلاش است چند کلمه را به توافق اضافه کند.

اگر آمریکا با واقع‌بینی برخورد کند و انعطاف نشان دهد، توافق ظرف چند روز حاصل می‌شود. در واقع ایران کلیت پیش‌نویس توافق را قبول دارد اما همچنان ملاحظاتی را برای تکمیل و تبدیل آن به توافق راضی‌کننده در سر دارد. این سناریو ضمن اینکه بازی مقصرنمایی غرب را بر هم می‌زند، همزمان فشار سیاسی را متوجه آمریکا می‌کند تا با انعطاف بیشتر، زمینه توافق نهایی را فراهم کند.

سناریوی دوم مذاکره بیشتر: دومین سناریو که پاسخ مکتوب ایران به متن پیش‌نویس را مشخص می‌کند، یک نه محتاطانه مبتنی بر این نگاه است که ضرورت دارد مذاکره بیشتر برای رفع دغدغه‌های ایران بخصوص در حوزه رفع تحریم‌ها صورت بگیرد. اظهارات وزیر خارجه ایران درباره اینکه در موضوع تضمین‌‌‌ها، آمریکایی‌ها باید انعطاف داشته باشند و با واقع‌‌‌بینی برخورد کنند، نشان می‌دهد در حوزه رفع تحریم‌ها همچنان توافق با آنچه مطلوب ایران است، فاصله دارد.

این مسئله بخصوص با توجه به تجربه برجام و خروج ترامپ و بازگشت تحریم‌ها که به فرار شرکت‌ها از ایران منجر شد، نشان می‌دهد تهران به‌رغم امتیازات مهمی که در حوزه تضمین از طرف آمریکایی مبنی بر دستورالعمل‌های اجرایی وزارت خزانه‌داری و اوفک دریافت کرده، همچنان نگران است با روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید بخصوص از حزب جمهوری‌خواه و تغییر دستورالعمل‌های مربوطه، شرکت‌ها همچنان ریسک قراردادهای بلندمدت با ایران را به جان نخرند و بلافاصله بازار ایران را ترک کنند.

فارغ از اینکه پاسخ ایران به کدام‌ یک از دو سناریوی تبیین‌شده نزدیک‌تر خواهد بود، تهران و واشنگتن پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران را بپذیرند یا نه، هیچ‌کدام احتمالا این توافق را مرده اعلام نخواهند کرد. زیرا زنده نگه‌داشتن آن منافع هر دو طرف را تامین می‌کند. دیپلمات‌ها، تحلیلگران و مقامات مختلف معتقدند هر دو طرف از تحمل وضعیت موجود ناراضی نیستند. با این حال در هر دو سو صداهای مخالف و طرفداران شکست توافق نیز همچون گذشته در حال شنیده شدن است.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ