کد خبر: ۱۹۳۱۷۷
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۵/۲۶

کاهش ۲۴ درصدی میانگین بارندگی‌ها و پیش بینی بارش اندک در پاییز
مسئول سازمان هواشناسی اعلام کرد:

کاهش ۲۴ درصدی میانگین بارندگی‌ها و پیش بینی بارش اندک در پاییز

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی گفت: سال جاری پاییز کم بارش خواهد بود و میانگین بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی ۲۴ درصد کمتر از حالت طبیعی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احد وظیفه در جلسه شورای مدیران سازمان هواشناسی گفت: بر اساس خروجی اغلب‌مدل‌های پیش‌بینی بلندمدت،‌ انتظار می‌رود پاییز سال جاری بارش‌ها کمتر از نرمال باشد. میانگین بارندگی ها از ابتدای سال زراعی یعنی اول مهر تا کنون 24 درصد کمتر از حالت طبیعی است.

وی افزود: شرایط پیش‌روی بارش در پاییز و ادامه کسری آب پشت سدها تاثیر مخربی بر کشت پاییزه به خصوص در مناطق سردسیر نیمه شمالی خواهد داشت. این شرایط در حالی است که سال جاری دومین سال متوالی خشکسالی با درجات شدید تا بسیار شدید است.

وظیفه ادامه داد: در جریان بارش های اخیر اندکی از کسری بارش جبران شد اما همچنان کم‌بارشی سال جاری مسبب کاهش میزان آب پشت سدها شده و حتی ورودی آب سدها نیز به دلیل توالی خشکسالی نیز کمتر از سال گذشته بود.

مجید آزادی معاون توسعه و پیش بینی سازمان هواشناسی نیز گفت: بررسی داده ها خسارت‌های جانی ناشی از سیل نشان می دهد ایران سیل خیز است و از دهه 1950 تا 2020 خسارت های جانی زیادی از این مخاطره جوی داشته است. روند تلفات سیل در ادامه کاهشی بوده به طوری که در دهه 1950 بیشینه تعداد کشته های سالانه 2000 نفر بوده و این آمار در دهه 2020 به محدوده 100 نفر رسیده است.

وی افزود: هرچه پدیده جوی مخرب‌تر باشد سطح هشدار بالاتر و خطرناک تر است و هرچه سطح تخریب و احتمال وقوع پایین تر باشد، سطح هشدار نیز کاهش می یابد. البته پیش‌بینی‌های هواشناسی مبتنی بر احتمالات بوده و پایه مدیریت ریسک است.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ